חשד לשוחד: ההסתבכות החדשה של הבעלים ההודי של נמל חיפה

אחרי הטלטלה שיצרה בשנה שעברה משפחת אדאני עם פרסום טענות לתמרון מניות, כעת מתרחבת חקירת שוחד סביב פרויקט אנרגיה, כשבמרכזה יו"ר ומייסד קבוצת אדאני, גאוטם אדאני

גאוטם אדאני / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi
גאוטם אדאני / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

הבוקר דווח בבלומברג כי תובעים בארה"ב מרחיבים את החקירה שלהם על קבוצת אדאני ההודית, כדי לברר האם ייתכן שהחברה עסקה בשוחד, וכן כדי להתמקד בהתנהלותו של המייסד המיליארדר של החברה. 

פארק בגודל של סינגפור: הבעלים של נמל חיפה יוצא להרפתקה חדשה בהודו

החוקרים בודקים האם מישהו מטעם קבוצת אדאני, כולל יו"ר ומייסד הקבוצה, המיליארדר גאוטם אדאני (61), שילם לגורמים הודיים כדי לקבל יחס מיוחד סביב פרויקט אנרגיה. החקירה בודקת גם חברת אנרגיה מתחדשת הודית בשם Azure Power Global Ltd. היא מנוהלת על-ידי משרד התובע של ארה"ב עבור המחוז המזרחי של ניו יורק ויחידת ההונאה של משרד המשפטים בוושינגטון, לפי מקורבים. 

קבוצת אדאני ו-Azure הן מתחרות בתעשיית האנרגיה הירוקה של הודו, ובשנים האחרונות שתיהן הבטיחו חוזים לפרויקטים במסגרת תוכנית סולארית ממשלתית. אדאני שואפת להפוך לשחק עולמי מוביל בעולם האנרגיה המתחדשת, בתקופה שבה ראש הממשלה נרנדרה מודי, בעל ברית קרוב של גאוטם אדאני, דוחף יוזמות ירוקות גדולות.

הדיווח ציין כי חוק ה-Foreign Corrupt Practices קובע כבלתי חוקי אם חברה או אדם עם קשרים לארה"ב (כמו להיות רשום בבורסה בארה"ב, להחזיק משקיעים אמריקאים או לקחת חלק במיזם משותף עם חברה אמריקאית) נתנו טובין כלשהו בעל ערך לגורמים של ממשלה אחרת בתמורה ליחס חיובי. צוין גם כי התובעים בברוקלין ידועים במעקב האגרסיבי שלהם אחר תיקים מהסוג הזה, וכי למרות שקבוצת אדאני אינה נסחרת בארה"ב, יש לה משקיעים אמריקאים.

תמרון מחירי המניות

הדיווח מזכיר כיצד האימפריה רחבת-הידיים משפחת אדאני הדהימה את השוק בתחילת השנה שעברה, כשחברת המחקר האמריקאית הינדנבורג פרסמה דוח חריף על החברה ההודית, שלאחרונה הפכה להיות הבעלים החדש של נמל חיפה, ובו טענות לפיהן החברה תמרנה את מחיר המניה שלה וביצעה הונאה חשבונאית. הקבוצה הכחישה אז בתוקף את ההאשמות, והמניות טיפסו במידה רבה בחזרה אחרי צניחה ראשונית.

ובכל זאת, לפי הדיווח של בלומברג ניוז, הדוח גרם למשרד המשפטים, כמו גם לרשות ניירות ערך, לבדוק כמה מהטענות. כעת חקירת אדאני נמצאת בשלב מתקדם, לפי יודעי דבר. צוין כי משרד המשפטים יכול לבחור להמשיך את חקירותיו מבלי להודיע ​​לצדדים.

גאוטם אדאני הכחיש בתוקף האשמות קודמות. בנאום שנשא בפני בעלי המניות ביולי, הוא כינה את ההאשמות ממחקר הינדנבורג "זדוניות" ו"סיפורים כוזבים". לאחר שהתייחסה לטענות הינדנבורג, מניות הדגל של קבוצת אדאני עלו ביותר מ-70% בשנה האחרונה. הונו של גאוטם אדאני עלה שוב לכיוון 100 מיליארד דולר, מה שהפך אותו לאדם ה-14 בעושרו בעולם, לפי מדד המיליארדרים של בלומברג.