יו"ר נמל אשדוד חשף: נצא להנפקה, גם העובדים יקבלו חבילה

שאול שניידר חשף בכנס התשתיות של גלובס כי 49% ממניות נמל אשדוד יונפקו לציבור, וכן כי עובדי הנמל יזכו לקבל חבילה כחלק מהמהלך • יו"ר הנמל דיבר בכנס על האתגרים בעקבות אירועי ה־7 באוקטובר ועל המצב הגיאופוליטי המתהווה: "סין היא שותפה לציר הרשע יחד עם איראן ורוסיה"

שאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד בשיחה עם אורן דורי / צילום: שלומי יוסף
שאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד בשיחה עם אורן דורי / צילום: שלומי יוסף

בשיחה בכנס התשתיות של גלובס, יו"ר נמל אשדוד, שאול שניידר, שוחח עם כתב גלובס אורן דורי על החשיבות הביטחונית של נמל בבעלות המדינה, יחד עם הצורך להתייעל ולגייס הון - באמצעות הנפקת 49% ממניות הנמל לציבור.

כנס התשתיות של גלובס | מנכ"ל משרד התחבורה בראיון ראשון: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו"
כנס התשתיות של גלובס | מנכ"ל משרד התחבורה: "חברה חדשה צריכה לנהל את המטרו" 

השיחה שלנו היא תחת הכותרת "לשמור על שער פתוח", אבל השער הימי נסגר ב־7 באוקטובר. אחת אחרי השנייה, הספינות הפסיקו לפקוד את הרציפים שלכם.
"הנמל היה פתוח ב־7 וב־8 באוקטובר ועד היום. נמל אשדוד הוא העורק הכלכלי הראשי של ישראל. 99% מכלל הסחורות מגיעות מהים, מתוכן 40% דרך נמל אשדוד. הנמל הזה לא נסגר אף פעם. הרציפים כן התרוקנו, וסבלנו מזה שחברות ספנות פקדו אותנו ב־50% פחות בשבועות הראשונים למלחמה. הרבעון הרביעי של 2023 נפגע משמעותית מכך, אבל אנחנו רואים את קו השיפור וקרובים לממוצע השבועי מבחינת ההכנסות".

כולם מאז חזרו לפקוד אתכם, כולל אניות הגלנוע הענקיות שנושאות מכוניות?
"המוצר הרווחי ביותר שלנו הוא פריקה של אוניות גלנוע שפורקות כלי רכב. החל מה־7 באוקטובר, החברות האלה הפסיקו לפקוד אותנו בהוראות משרד התחבורה האיטלקי. אבל כבר הגיעה אוניה ראשונה כזאת, וזה יחזור לשגרה כבר השבוע. צריך לזכור שנמל אשדוד נותן גם מענה ביטחוני למדינה, ולכן הוא חייב להיות פתוח כל הזמן.

יש אילוצים ואתגרים כמו החות'ים. בגללם, נמל אילת הושבת ואשדוד נשאר. הפגיעה הזאת לא פגעה רק בנמל אילת: מצרים סבלו מהפסד הכנסה משמעותי של 10 מיליארד דולר בשנה, שנחתכו ב-50%. נמל עקבה, שהוא המוצא היחיד של ירדן לים, מושבת. אוניות שאמורות להגיע אלינו עושות סיבוב דרך אפריקה, וזה הביא לכך שהיו עיכובים של שלושה שבועות, כי המסע התארך. אבל חברות הספנות הבינו שהן ממשיכות לספק לישראל, העלו את הקיבולת, ואוניות ממשיכות לפקוד אותנו באופן סדיר. בזכות זה, לא הרגשנו מחסור בארץ".

בוא נדבר על התחרות מול נמל הדרום ונמל המפרץ. איך הפעילות שלהם מורגשת אצלכם?
"נמל אשדוד הוא היחיד בשליטת מדינת ישראל. כל השאר פרטיים, כולל שחקנים משמעותיים בעולמות האלה. מאתגר להיות הנמל הממשלתי היחיד, אבל אנחנו עובדים יותר על הזהות הלאומית. החל מהרבעון השלישי של 2023, התחילה התחרות, וסיפרו שאנחנו אמורים להפסיד, אבל אנחנו רווחיים ומעבירים דיבידנדים למדינה. אנו ממשיכים לשמור על הנמל כרווחי ומשמעותי. אנחנו בעד תחרות, וזה חיובי, אבל יש לנו משקולות בגלל הסכמי שכר והסכמים קיבוציים. אנחנו מוציאים 500 מיליון שקל בשנה על שכר. היה תהליך פרישה אחד, ונעשה עוד אחד. נוריד את סך כוח האדם כדי להיות תחרותיים ורווחיים. יש היום 1200 עובדים, ובתהליך הפרישה הקרוב נוריד עוד 250-300 עובדים.

לאחרונה, נודע שהמדינה החליטה לא לתת לחברה הסינית CCCC להתמודד עם נמל התזקיקים בחיפה. מה דעתך על הפעילות של חברות סיניות בתשתיות חיוניות?
"סין היא שותפה לציר הרשע יחד עם איראן ורוסיה. היה לאחרונה תרגיל ימי של כל השלוש. השגריר הסיני התארח אצל הנייה ותמך במאבק הפלסטיני של חמאס. בו זמנית, יש לנו נמל סיני. זה חלק ממיזם 'החגורה והדרך', במסגרתו הם מבצעים השתלטות ובנייה של נתיבי סחר לשליטתם המלאה והבלעדית. יש שיטה של 'הכרוב הסיני', במסגרתה כל גוף אזרחי בימי שלום יכול להפוך לגוף ביטחוני ולמוצב קדמי, בהינתן הוראה של סין.

יש לנו מוצב סיני קדמי, וצריך להבין שהגורם הסיני הוא גורם עוין היום. זה לא סוד. הם מחוברים לכל התשתיות, ורואים את כל המטענים והאוניות שמבצעים בנמלי הים ומחוברים במערכות האלקטרוניות, החשמל והמידע. אנחנו יודעים מה הם עושים עם המידע הזה. גם אצלנו בנמל אשדוד יש מנופים סיניים, הם שולטים ב-85% בשוק המנופים העולמי. לפני שלושה שבועות, ביידן הוציא 25 מיליארד דולר כדי להתנתק מהסינים שנותנים את השירות, ויש להם דלתות אחוריות שעושות ריגול סיני על אדמה אמריקאית".

בנקודה זו, כתב גלובס אורן דורי הפנה שאלה לקהל: "האם מסוכן לתת לחברות סיניות לרכוש ולהשקיע בפרויקטים של תשתית?" רק מיעוט מהקהל ענה שכן.

נמל אשדוד הוא הנמל הימי היחיד שמפעילה המדינה. במשך שנים דיברו על הפרטת הנמל, אבל כבר לא בטוח שזה יקרה. יש לך הפתעה בשבילנו, מה התוכניות החדשות?
"אירועי ה־7 באוקטובר שינו את התפיסה במדינה והביאו להתעוררות. לא הכל יכול להיות מופרט וכבסיס לתחרות. נמל אשדוד צריך להישאר בשליטת המדינה, אבל זה גוף שזקוק להשקעות ולכספים כדי להיות תחרותי יותר. לכן, יש לנו שתי אפשרויות: אחת, לבצע גיוס חוב - זה פחות אטרקטיבי בגלל הריביות, ואפשר לבצע הנפקה של מניות מיעוט. אנחנו מדברים על זה עם רשות החברות וגם ההסתדרות בתמונה.

ביצוע הנפקה של 49% מהנמל ישפר את מבנה ההון של החברה ויאפשר לה להתחרות בצורה יותר יעילה. אנחנו במהלך הערכת שווי ראשונה, עוד חודש נקבל אותה. מדובר במספר מיליארדים. צריך לנטרל את המזומנים בקופה ולראות כמה התשתיות שוות למפעילים. נמל חיפה שווה 4 מיליארד, אבל ההצעה השניה הייתה פחות מ-3 מיליארד, זה גם השווי שלנו בנטרול המזומן".

מה לעובדים ייצא מזה?
"בלי העובדים המסורים, לא היינו מגיעים לתוצאות האלה. באירועי ה־7 באוקטובר, תחת מטחי טילים ואש, אנשים עבדו באופן מלא, העמיסו ופרקו סחורות. העובדים זכאים וראויים לקבל חבילה כתוצאה מההנפקה הזאת. אנחנו בשלבים מוקדמים, אבל צריכה להיות חבילה. בהייטק נהוג לקבל אופציות, אולי הם יוכלו לרכוש מניות בתנאים מועדפים".

איזה דברים צריך לסדר לפני תשקיף? יש ביקורת על הפעילות על קצב הפריקה והמשמרות, למשל.
"בוא לא נשכח שנמל אשדוד מדורג במקום 109 מקרב נמלי ים בעולם. אבל כשמסתכלים על כל הפרמטרים, אנחנו יעילים. אפשר תמיד להתייעל יותר ואנחנו עובדים על זה. מבחינת הדוחות הכספיים אנחנו ערוכים, כי הדוחות שלנו עומדים בתקינה ונותנים גילוי מלא. אנחנו מדורגים AA+ על־ידי מעלות".

*** גילוי מלא: הכנס בחסות רכבת ישראל, אקרשטיין ואגד ובהשתתפות נמל אשדוד