רשות התחרות | פרשנות

בדרך לעימות עם בנק ישראל? מאחורי ההכרזה של רשות התחרות

הודעת רשות התחרות, כי בכוונתה להכריז על חמשת הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז, נראת מנוגדת לתפיסת בנק ישראל • בבנק המרכזי מאמינים כי הגדלת התחרות בבנקאות תגיע ממקומות אחרים, בעיקר מחברות כרטיסי האשראי • כעת, כשהאיום של הרשות על הבנקים הפך להכרזה ממשית, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו בבנק ישראל

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון והממונה על התחרות, מיכל כהן / צילום: המכון הישראל לדמוקרטיה, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון והממונה על התחרות, מיכל כהן / צילום: המכון הישראל לדמוקרטיה, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בפעם השנייה בתוך חודשים ספורים מייצרת רשות התחרות מהלך שנראה כמנוגד לבנק ישראל. ההחלטה להכריז על חמשת הבנקים הגדולים כקבוצת ריכוז היא מימוש איום שהשמיעה רשות התחרות על המערכת הבנקאית לפני כמעט שנה. במהלך דיונים בכנסת באביב שעבר, השמיעה הממונה על התחרות מיכל כהן דברים דומים לאלו שפרסמה היום, לאחר שהתברר כי בניגוד לנעשה בהלוואות, הבנקים לא גלגלו את מלוא עליית הריבית לפיקדונות. מבדיקה שערכה אז רשות התחרות בנושא התברר כי משקי הבית ועסקים קטנים קופחו בנושא הריבית לעומת העסקים הגדולים ולקוחות הבנקאות הפרטית, להם ממון רב יותר.

כמה שבועות לאחר אותם דיונים הפתיעה הרשות את בנק ישראל, כשפרסמה לכלי התקשורת פגישה בינה לבין נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ממנה ניתן היה להבין שגם הנגיד תומך בהכרזה כזו. עד כמה הופתעו בבנק ישראל? הבנק פרסם באופן מידי הודעת הבהרה בנושא, בהחלט אירוע יוצא דופן לאחר פגישה בין שני רגולטורים.

"לבקשת רשות התחרות, התקיימה היום בצהריים פגישה בנוכחות הנגיד והמפקח על הבנקים, בה הועלו לראשונה על ידי רשות התחרות מספר מחשבות ראשוניות ולא מגובשות בנושא רצונם על הכרזת הבנקים כקבוצת ריכוז. בניגוד למה שפורסם הנגיד והמפקח לא גיבשו כל עמדה בנושא", ציינו אז בבנק ישראל.

הפתרון של בנק ישראל: חברות כרטיסי האשראי

בבנק המרכזי מאמינים כי הגדלת התחרות תגיע ממקומות אחרים. רק לאחרונה פרסם המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, תכנית במסגרתה יעניק הפיקוח רישיונות מדורגים לגופים שרוצים להיכנס לתחום הבנקאות, כך שיוכלו להציע שירותים בנקאיים מסוימים בלי צורך ברישיון בנקאי מלא.

כפי שנחשף בגלובס חחיאשוילי רואה לדוגמה בחברות כרטיסי האשראי מתחרות אמיתיות בבנקים בתחום מתן האשראי ושואף לקדם אותן ולהקל עליהן לאתגר את המערכת הבנקאית גם בתחומים נוספים.

וכאן נעוצים ככל הנראה חילוקי דעות נוספים בין שני הרגולטורים. נזכיר כי בנק ישראל אישר את מכירת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט לידי חברת הביטוח הראל, בדיוק מהטיעון הזה של הגדלת התחרות, כפי שעשתה גם רשות שוק ההון, אך רשות התחרות התנגדה למהלך, והעסקה נפלה.

בכנס בו השתתפו שניהם בחודש שעבר אמר חחישאוילי כי הוא מאמין שצריך לפעול ולחשוב לטווח הארוך ולקדם את התחרות במבט כזה. "אסור לנו לבוא מתפיסה שיש כשל שוק שאי־אפשר לטפל בו. הדברים יגיעו לשם, ותהיה תחרות", ציין המפקח על הבנקים.

כהן הגנה על עמדת הרשות (היא מנועה מלעסוק בנושא מכירת חברות כרטיסי האשראי באופן אישי), וענתה כי היא "יודעת שיש מי שלא מסכימים עם ההחלטה".

כעת, כשהאיום הפך להכרזה ממשית, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו בבנק ישראל.