מנכ"ל אלביט: "הסביבה העולמית תומכת בהמשך הגידול בעסקי החברה"

החברה הביטחונית סיכמה את שנת 2023 עם גידול בהכנסות, בעיקר מישראל, ובצבר ההזמנות על רקע התרבות מוקדי חיכוך ברחבי העולם, "שמייצרים גידול בתקציבי הביטחון"

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן
בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

המלחמה בעזה ייצרה לאלביט מערכות  רבעון שיא בהכנסות לצד גידול משמעותי בצבר ההזמנות, כך עולה מהדוחות שפרסמה חברת התעשייה הביטחונית. ברבעון הרביעי של 2023, שבמהלכו פרצה המלחמה, ההכנסות מישראל הגיעו ל־26.9% מכלל הכנסות החברה, לעומת 18% ברבעון מקביל ו־15.3% ברבעון השלישי, והן הסתכמו בכ־437 מיליון דולר - גידול של 61% מהרבעון הקודם. אם מוקדם יותר ב־2023 אלביט חוותה קשיים בגבייה ממשרד הביטחון הישראלי, הרי שברבעון הרביעי המשרד שילם מרבית חובותיו לחברה, כך אמר סמנכ"ל הכספים קובי כגן, בכנס משקיעים שערכה החברה בבורסה בת"א.

בדוחות למחצית הראשונה של 2023, אלביט הסבירה את הירידה בהכנסות בישראל בכך ש"משרד הביטחון לא משלם בחודשים האחרונים. זה פגע בנו בהיקפים של מאות מיליוני שקלים, ואנו עובדים על פתרון".

את השנה סיימה אלביט עם גידול בצבר ההזמנות מ־15.1 מיליארד דולר בסוף 2022 ו־16.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לשיא של 17.8 מיליארד דולר, מרביתו לאספקה בעוד שנתיים־שלוש.

בהכנסות הייתה צמיחה שנתית של 8.4% לכמעט 6 מיליארד דולר, מתוכם 1.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב־21.9% ועמד על 215 מיליון דולר (מתוכם 30 מיליון דולר ברבעון הרביעי). על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובהם הפחתה שנוגעת לסגירת פעילות בארה"ב עליה דיווחה אלביט, הרווח הנקי הרבעוני היה 69.7 מיליון דולר ובסיכום השנה הגיע ל־299 מיליון דולר. התזרים השנתי מפעילות הסתכם ב־114 מיליון דולר.​

 

כגן ציין את השקעתה של אלביט במו"פ ב־2023 - מעל 400 מיליון דולר ו"הרבה מעבר לחברות דומות בארה"ב", לדבריו, וכן את ההוצאות ההוניות (CAPEX) שהסתכמו ב־187 מיליון דולר. בנוסף החברה מחלקת דיבידנד לבעלי המניות, ובאפריל יחולק סכום של 0.5 דולר למניה.

מחקר שערכה הבורסה בת"א לאחרונה מצא כי 19 חברות חילקו דיבידנד ברציפות במשך 20 שנים לפחות (2004-2023), בהן אלביט מערכות, שחילקה מדי רבעון תוך הגדלת הסכום למניה לאורך השנים. תשואת הדיבידנד הממוצעת שהציגה בחמש השנים האחרונות הייתה 1% ובעשר שנים - 1.4%.

יעד הרווח התפעולי 10%, "נקדים את מימושו"

שיעור הרווחיות התפעולית Non-GAAP צמח מ־6.7% בשנה קודמת ל־7.5% ב־2023, כשהיעד של אלביט הוא להגיע ל־10%.

לדברי המנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס בכנס, "אנחנו מתקדמים היטב במימוש האסטרטגיה. אמרנו בעבר שתוכנית העבודה שלנו כוללת רווחיות תפעולית של 10% ושהיא תומכת במכירות של 6.5-7 מיליארד דולר עד שנת 2026. התמונה היום היא שנקדים את מימוש היעדים".

מכליס הצביע על כך שבשנים האחרונות אלביט הכפילה את המכירות, מספר העובדים ואת צבר ההזמנות, כשהגידול בצבר גדול יותר מהגידול במכירות, מכאן שהחברה צריכה להמשיך לגדול כדי לענות על הגידול בצבר. הוא הוסיף שהסביבה העולמית תומכת בהמשך הגידול בעסקי החברה: "העולם מונע ממספר חיכוכים משמעותיים, שמייצרים גידול בתקציבי הביטחון. בחזית אחת המתח בין ארה"ב לסין, שגוזר עלייה בתקציבים בתחומי ים ואוויר, בארה"ב ובקרב שכנותיה של סין כמו יפן, קוריאה, הפיליפינים ועוד. חזית שנייה היא המלחמה באוקראינה, שמוביל לעלייה בתקציבים באירופה ומגבירה רצון של המדינות לעצמאות גדולה יותר, וישנה הזווית האיראנית, כולל המלחמה אצלנו. שלושת המוקדים האלה מייצרים עלייה גדולה בתקציבי הביטחון, ואנחנו גדלים יותר מהר, למרות שיבושי הפעילות בארץ".

אלפי עובדים נוספו ויתווספו עוד השנה

מכליס פירט בדבר השפעות המלחמה ואמר כי "אנחנו מעורבים בצורה הדוקה מאוד עם כוחות הביטחון וצה"ל. מעל 2,000 עובדים שלנו גויסו למילואים מתוך כ־13 אלף בארץ, ובמקביל תמכנו בהרבה מערכות של צה"ל שנמצאות בשטח. יש לנו 25 אתרים בארץ ונאלצנו לפנות את המפעל לייצור מערכות אלקטרו־אופטיות בשדרות, אליו חזרנו בהמשך, ואת קו הייצור למכשירי קשר בקריית שמונה. לצערי איבדנו חמישה עובדים במלחמה, ואנחנו מחבקים את המשפחות".

לדברי מכליס, המלחמה גרמה לאלביט ליישם תהליכי פיתוח מואצים, כש"חלק מהמפעלים שלנו עבדו 24/7 וחלק בקיבולת מוגברת. בעזה תמרנו שש אוגדות, יחד עם מטוסי קרב ומסוקי קרב ומל"טים ואש מהים. מערכת צי"ד (מערכת לשליטה ובקרה שאלביט מייצרת, ש'ח'ו') אפשרה לסנכרן את כל הכוחות. זו המלחמה הדיגיטלית הראשונה".

בנוסף אלביט מספקת לצה"ל מל"טים, מערך רקטות ארטילריות, חימושים מדויקים ועוד. מכליס ציין שהחברה גדלה ב־1,000 עובדים אשתקד וצפויה להמשיך לגדול ב־2024 באלפי עובדים, עם תחילת הפעילות באתר ברמת בקע בנגב ובמפעל מל"טים חדש במודיעין. "השוק תומך בכך, כשקל יותר לגייס אנשים מעולים גם בהנדסה וגם בייצור", אמר.

בהתייחס לשרשרת האספקה, מכליס ציין שאלביט השתפרה בתהליך הפנימי אך סובלת כמו כולם מקשיי השינוע הימי, בשל התקפות החות'ים בים האדום, וכן בהיבט הרכיבים שלפעמים קשה להשיג - אם כי לדבריו התלות בספקים קטנה.

אלביט נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב בשווי של 9.1 מיליארד דולר, אחרי עלייה של 21% במניה בשנה האחרונה (וכמעט ללא שינוי מתחילת 2024). בעל השליטה בחברה הוא מיקי פדרמן באמצעות מפעלי פדרמן, עם החזקה של 44% בשווי כ־4.2 מיליארד דולר.