שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות • קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

הדולר היה השנה מקלט / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio
הדולר היה השנה מקלט / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

מקרה מעניין במיוחד מתרחש בשוק המט"ח, שני מטבעות הנחשבים ל'מקלט בטוח' מראים פעילות שונה לחלוטין במסחר בעת האחרונה. הראשון הוא הין היפני, שסיפק ביצועים עגומים השבוע: לאחר שבשבוע שעבר העלה הבנק המרכזי ביפן את שיעור הריבית במדינה לראשונה מאז 2007, הין היפני צונח ומגיע לשפל של 34 שנים.

סין חזרה לפרסם נתוני אבטלת צעירים, עם כוכבית אחת גדולה 
קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות 

השני הוא הדולר האמריקאי, שהתחזק בשבועיים האחרונים לאור אמירות הפד על דחיית ההקלות המוניטריות להמשך השנה ובנוסף העדכון כלפי מעלה בצפי הצמיחה בארה"ב במהלך 2024. התחזית מצביעה על המשך איתנות המערכת הכלכלית האמריקאית.

שני המטבעות נחשבים מקלטים לאור הנזילות הגבוהה שלהם, האינפלציה הנמוכה במדינות שלהם ומערכת פוליטית וכלכלית יציבה.

מה קרה? היום הגיע שער החליפין של המטבע היפני אל מול הדולר ל-151.35 לדולר אחד. מתחילת השנה, המטבע היפני פחת ב-7%, ובכך הפך להיות המטבע מהכלכלות המרכזיות עם הביצועים הכי גרועים ברבעון הראשון של השנה. פרט לכך, שבוע לאחר שהבנק המרכזי ביפן סיים את הריבית השלילית, האינפלציה במדינה המשיכה להתמיד כאשר עלתה ל-2.8% בפברואר (3.2% ללא מחירי המזון ואנרגיה).

בעקבות השפל החדש במטבע, ראשי המערכת הכלכלית ביפן, הכוללים את הבנק המרכזי, משרד האוצר והרשות לשירותים פיננסים, צפויים להיפגש בכדי לדון בהתפתחויות. אחת מהפעולות הנמצאות על השולחן היא התערבות בשוק המט"ח. בשנת 2022, התערבו הרשויות היפניות לראשונה מאז 1998 בכדי לחזק את המטבע היפני, והם מכרו במהלך אותה שנה 60 מיליארד דולר.

הסבלנות של הפד מחזקת את הדולר

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי, מסר ש"הין היפני נסחר בתנודתיות ובמגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, וסיום תכנית ניהול עקום התשואה. בהמשך צפוי שהבנק המרכזי ישמור על מדיניות מרחיבה לאורך זמן, תוך גמישות השימוש בכלי רכישות האג"ח". 

לעומתו, הדולר מפגין ביצועים חזקים לעומת מטבעות אחרים בעולם. בשבוע המסחר האחרון הדולר התווסף אל מול השקל, אך גם מול האירו, הין, והפרנק השוויצרי. הדולר ממשיך להיות אחד המטבעות החזקים בשוק המט"ח. מדד ה-DXY, האומד את ביצועי המטבע אל מול סל המטבעות הזרים, עלה מתחילת השנה בכמעט 4 נקודות בסיס.

"הדולר התחזק בחדות תוך תנודתיות בערכו, על רקע נתוני מאקרו טובים, והחלטת הריבית שהדגישה את הגישה הסבלנית של הפד. ריכזה עניין ההחלטה שלא לשנות את מדיניות ניהול המאזן, ורטוריקה של היו"ר בדבר האפשרות שצמצום המאזן יפחת בקרוב", אומר לוי.