המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים
אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה  

1האהדה נשחקת: רוב האמריקאים מתנגדים כעת להמשך המלחמה בעזה

55% מהאמריקאים מתנגדים כעת להמשך המלחמה הישראלית בעזה, בעוד 36% מהם תומכים בהמשך המלחמה; כך עולה מתוצאות סקר גאלופ שהתבצע בארה"ב החודש (1,016 נשאלים) על ידי חברת גאלופ ושתוצאותיו פורסמו בעיתון וושינגטון פוסט.

הסקר הנוכחי משקף שחיקה בתמיכה של הציבור האמריקאי, דיווח העיתון: סקר מקביל של אותה החברה בנובמבר הראה 50% תמיכה במלחמה, ורק 45% התנגדות אליה. הסקר מציג גם קיטוב משמעותי בין המצביעים הדמוקרטים (18% תומכים במלחמה) לבין המצביעים הרפובליקאים (64% תומכים). לדברי עורכי הסקר, למרות המספרים הגוברים של מצביעים אמריקאים המתנגדים למלחמה, וגם לסיוע הצבאי שארה"ב מושיטה לישראל, עד כה המלחמה בעזה "לא פגעה בשיעורי התמיכה בנשיא ג'ו ביידן". אלו נשמרו ללא שינוי בחודשים האחרונים.

מאת בריאן פיץ'. מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2הממשלה הצרפתית מתגוננת: לא סיפקנו נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר

ממשלת צרפת וחברה צרפתית נאלצו להתגונן בימים האחרונים בפני האשמות שצצו באתר תחקירים צרפתי, לפיהן הממשלה אישרה יצוא נשק לישראל אחרי ה-7 באוקטובר; כך מדווח העיתון הצרפתי לה מונד. לפי הדיווח, מדובר בחברה שמייצרת חלקים למחסניות, והפרשה עוררה סערה במדינה ביממה האחרונה, כולל קריאות להבהרה מצד האופוזיציה משמאל.

שר ההגנה הצרפתי הכחיש כי הממשלה אישרה את היצוא, באופן הממחיש היכן ניצבת דעת הקהל האירופית בנוגע לאספקת נשק לישראל בנקודת הזמן הנוכחית. לדבריו, האישור תקף רק לצורך יצוא למדינות שלישיות, כלומר יצוא ביטחוני של ישראל. החברה הצרפתית עצמה, EUROLINKS, אמרה גם היא כי אכן מכרה את הציוד לחברת אלביט אך כי התוצר הסופי "לא נמצא בשימוש בישראל". היא מסרה כי החלקים אפילו לא קיבלו את אישור השימוש ממשרד הביטחון הישראלי.

מאת ז'אן-מישל בזאט. מתוך לה מונד. לקריאת הכתבה המלאה.

3דיווח: ישראל משתמשת במערכות חדשניות לזיהוי פנים במלחמה בעזה

ישראל משתמשת במערכות לזיהוי פנים שפותחו והותאמו במיוחד לצרכים המבצעיים בעזה, בשיתוף-פעולה עם חברת הסטארט-אפ הישראלית Corsight; כך מדווח הניו יורק טיימס. לפי הדיווח, ישראל יצרה "מאגר מטרות אנושי" על ידי איסוף נתונים ממצלמות אבטחה, סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות מהשבעה באוקטובר ואחרי, וגם בעזרת סריקות המוניות במחסומים המאולתרים שדרכם עברו פלסטינים מצפון הרצועה לדרומה בתחילת הלחימה. מקורות בצבא אמרו לעיתון כי ישראל השתמשה גם בכלי חיפוש התמונה של גוגל, שאיפשרו לה לזהות חשודים כמחבלי חמאס "אפילו אם רק חלק קטן מהפנים שלהם היה גלוי". באחד המקרים, מדווח, נעצר בשוגג משורר פלסטיני למשך יומיים בגלל טעות בזיהוי. הוא שוחרר.

מאת שירה פרנקל. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

4אירלנד הודיעה כי תיקח חלק בהליך נגד ישראל בהאג

ממשלת אירלנד הודיעה כי לאחר דיונים בעניין, היא החליטה להתערב ולהגיש את עמדתה בהליך שבו פתחה דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, בו היא מאשימה אותה בין היתר בג'נוסייד ברצועת עזה; כך מדווח היום (ה') האייריש טיימס. אירלנד היא אחת המדינות הפרו-פלסטיניות באיחוד האירופי ומקדמת אמברגו נשק של האיחוד נגד ישראל, במקביל לדרישה לדון בהסכמי האסוציאציה האחראים ליחסים בין ישראל לאיחוד.

לפי הדיווח, אירלנד לא תצטרף לצד התובע ותגדיר את מעשי ישראל כ"ג'נוסייד", אלא תגיש חוות דעת שמעודדת את בית המשפט להתערב בנושא, ולפרש באופן רחב את האמנה נגד רצח-עם שמכוחה הוא פועל. הצגת העמדה תתבצע רק אחרי שדרום אפריקה תגיש את עמדתה המלאה לבית המשפט, מה שעשוי לקחת חודשים רבים. 

מאת ג'ק וייט. מתוך האייריש טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.