דוחות שפיר חשפו: עיכוב משמעותי בפתיחת הקו האדום בירושלים

הפתיחה כבר נדחתה פעמיים, וכעת היא מתוכננת למחצית השנייה של השנה • אחת הסיבות: היעדרם של קבלני המשנה הזרים, שניסיונם נחוץ לביצוע בדיקות של הקו

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Shutterstock

הדחייה בפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים נדחתה עוד לפני המלחמה, וכעת, בעקבותיה, הוא צפוי להיפתח רק במחצית השנייה של השנה. הדחייה המצטברת מגיעה לשנה, וממחישה בין היתר עד כמה ישראל תלויה בידע זר בכל הנוגע לפיתוח מסילות רכבת.

הקו אמור היה להיפתח ביולי 2023, אך הפתיחה נדחתה בכמה חודשים, והזכיין - המורכב מהחברות שפיר הנדסה הישראלית וכאף הספרדית - סיכם עם המדינה על דחייה של כארבעה חודשים. אלא שאז החלה המלחמה, שטרפה את הקלפים.

הקו האדום בבירה הושק לפני יותר מ-12 שנה, ומאוחר יותר החלו עבודות להארכתו מ-14 ק"מ ל-22 ק"מ, כך שמצפון יוארך הקו משדרות משה דיין בפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב, ויכלול ארבע תחנות חדשות. מדרום יימתח הקו מתחנת הר הרצל ועד למרכז הרפואי הדסה עין כרם, ויכלול תוספת של שמונה תחנות חדשות.

מיד לאחר מינויה, הגיעה שרת התחבורה מירי רגב בחודש ינואר בשנה שעברה לירושלים, והצטלמה עם ראש העירייה משה לאון בנסיעות המבחן של הקו המוארך. לאון הבטיח אז, כי בחודש יוני של אותה שנה הקו ייפתח לציבור, אך מאז נדחתה פתיחתו בהדרגה לחודש נובמבר ולחודש פברואר השנה.

גורמים המעורים בפרויקט הסבירו את הדחייה אז בכך שיש צורך להחליף את המערכות הקיימות גם בחלקו הפעיל של הקו, וכי ארבעה חודשים הם דחייה לא דרמטית לפרויקט בסדר גודל כזה.

בדוחות הכספיים של חברת שפיר הנדסה ל-2023 נכתב כי המדינה הטילה קנסות בגין אי-עמידה בלוחות זמנים, ואילו החברה הגישה תביעות על ביצוע עבודות מעבר להסכם הזיכיון, ובסופו של דבר הוסכם על ויתור על הקנסות והתביעות ועל קביעת מועדים חדשים.

תלות בהתפתחויות בצפון

העיכוב מאז נובע לפי החברה "בעיקר מהיבטים שונים של השלכות פרוץ מלחמת חרבות ברזל". להערכתה "המועד לתחילת ההפעלה האמורה יחול במחצית השנייה של 2024".

עוד הוסבר על ידי גורם בכיר בפרויקט, כי בעקבות המלחמה עובדיהן של קבלניות משנה זרות עזבו את הארץ, בעקבות דרישות של חברות הביטוח שלהם, ועדיין לא חזרו לעבודה מלאה. המדינה דורשת ניסיון בשלב הבדיקות של הקו, וכזה קיים רק בקרב חברות זרות. כך, גם התאריך הדחוי תלוי על בלימה במקרה של התפתחות מלחמה בצפון.

כמו כן השפיעו לדבריו פגיעה בשרשראות האספקה מהמלחמה באוקראינה, גיוס נרחב של עובדים למילואים ועובדים פלסטינים חסרים.

גם הקו האדום בגוש דן, שנפתח באוגוסט, סבל מדחיות של כשנה וחצי מהמועד המקורי להפעלה, אז שרת התחבורה מירי רגב איימה להוציא מהחברה האמונה, חברת נת"ע הממשלתית, את פרויקט המטרו הענק בעקבות הדחיות ביתר הפרויקטים. איום כזה לא הושמע כלפי צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, האחראי על הפרויקטים בבירה.

ממשרד התחבורה ומעיריית ירושלים נמסר כי כל עבודות ההנדסה האזרחית, התקנת המערכות, הכבילה והגעת הקרונות הנדרשים הושלמו זה כבר. כל שנותר הוא השלמת המבחנים הנדרשים במטרה להשגת אישור הפעלה. מאז אירועי 7 באוקטובר הצוותים הזרים הרלוונטיים לביצוע המבחנים עזבו את הארץ, ובשל כך לא קודמו המבחנים על פי התוכנית.