איראן | שאלות ותשובות

"המשמעותי ביותר מאז קאסם סולימאני": כל הפרטים על חיסול הבכיר האיראני בלב סוריה

חסן מהדווי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חוסל בדמשק • "זה אחד החיסולים החשובים ביותר שבוצעו, אולי החשוב ביותר מאז חיסול סולימאני, מפקד כוח קודס", אומר מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, תמיר הימן • איך התבצע החיסול, וכיצד תושפע חיזבאללה? גלובס עושה סדר

זירת החיסול בדמשק / צילום: ap, Omar Sanadiki
זירת החיסול בדמשק / צילום: ap, Omar Sanadiki

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון חסן מהדווי (שמו המקורי מוחמד רזא זאהדי), חוסל היום (ב') במתקפה אווירית בדמשק. לדעת רבים, זהו החיסול של הדמות האיראנית הבכירה ביותר מאז שארה"ב חיסלה את מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בינואר 2020. אז מיהו האיש? מהם תפקידיו הקודמים? ובמה החיסול עשוי להשפיע? גלובס עושה סדר.

חוות הדעת החשאית בבריטניה שעלולה להוביל לאמברגו נשק על ישראל 
ראיון | משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור 

כיצד הוא חוסל?

כלי טיס תקפו יעד סמוך לקונסוליית איראן ברובע מזה בדמשק, כאשר בתקשורת האיראנית נטען כי מדובר בפעולה ישראלית. לצידו נהרגו עוד חמישה אנשים, ככל הנראה כולל סגנו. לפחות לפי דיווחים בטלוויזיה האיראנית הממלכתית, כמה דיפלומטים איראנים נהרגו במתקפה. "חוסיין אכברי, שגריר איראן בדמשק, ובני משפחתו לא נפגעו במתקפה הישראלית", נכתב בסוכנות הידיעות האיראנית נור.

מהי חשיבותו?

"אם אכן חוסל מפקד הגיס האיראני שאחראי על סוריה ולבנון", הגיב מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), תמיר הימן, "זה אחד החיסולים החשובים ביותר והמשמעותיים ביותר שבוצעו, אולי החשוב ביותר מאז חיסול סולימאני, מפקד כוח קודס. נקודה מעניינת לגביו היא שהוא גדל לצידו של סולימאני, והם היו מח"טים מקבילים במלחמת איראן־עיראק".

לדבריו, "מהדווי הוא המפקד הבכיר בחזית הצפון של כוח קודס, ממונה על הפעלת חזבאללה והמליציות השיעיות בסוריה ובפועל האיש הבכיר ביותר בחזית הצפונית במקרה של מלחמה עם ישראל. נראה שאיראן משלמת סוף סוף מחיר על כך שידה מאחורי רוב הפעילות ההתקפיות מול ישראל (גם זו שראינו הבוקר באילת)".

מהם התפקידים הקודמים שמילא?

מהדווי מילא במשך יותר מעשור את תפקיד מפקד בסיס "סאר אללה", מהחשובים ביותר בבסיסי משמרות המהפכה. אותו בסיס אמון על ארגון השמירה על מוסדות השלטון של משטר האייתוללות, ולפי הערכות הוביל בפקודותיו להרג של מאות מפגינים בלתי חמושים במחאה בנובמבר 2019. במסגרת תפקידו לאחר מכן, הוא פיקד על כלל הכוחות האיראניים והפרו־איראניים שהוצבו בסוריה ולבנון. כשמפקד כוח קודס הנוכחי, אסמעיל קאאני, ביקר למשל לפני כשנה בסוריה, מהדווי היה מהדמויות המרכזיות שליוו אותו - כולל מול המצלמות.

האם פגיעה בו משפיעה על חיזבאללה?

בסבירות גבוהה, כן. מהדווי מוגדר, בין השאר, כמפקד יחידה 2000 של כוח קודס שאחראית על משלוחי האמל"ח לחיזבאללה. יתרה מכך, זו יחידה קריטית הן מבחינת האיראנים והן מבחינת חסן נסראללה במשלוחי האמצעים המדוייקים, שללא אספקה שיטתית איראנית - תפגע קשות בחיזבאללה.

כיצד החיסול משליך על הכוחות האיראניים בסוריה?

לפי איראן אינטרנשיונל, מהדווי פיקד על כוחות ההגנה האווירית של הכוחות האיראניים בסוריה. כלומר, היווה מקור ידע וניסיון משמעותי גם בזירה זו.