ישראל במלחמה | שאלות ותשובות

יכול להגיע לכל מקום בארץ: האיום החדש של המליציות הפרו־איראניות

כלי הטיס שמשגרים המליציות הפרו־איראניות מעיראק לישראל צריכים לעבור רק רבע מהמרחק שצריכים לעבור כלי טיס שמגיעים מתימן, ובאופן עקרוני יכולים להגיע לכל מקום בישראל • גלובס עושה סדר בסכנה החדשה שמגיעה ממזרח • שאלות ותשובות

שיהאד 136 מוצג בתהלוכה בטהארן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
שיהאד 136 מוצג בתהלוכה בטהארן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

אירוע חריג התרחש בלילה בין ראשון לשני, כשכלי טיס מתוצרת איראנית פגע בבסיס חיל הים באילת. אותו אמצעי לא הגיע מתימן אלא מעיראק, ועל כן גוברות סימני השאלה סביב האירוע. אז מיהן המיליציות ששיגרו אותו, איך עובד התיאום בין זרועות התמנון האיראני, וכיצד יכול להיות שכלי טיס מעיראק פוגע באילת? גלובס עושה סדר.

חוות־הדעת החשאית בבריטניה שעלולה להוביל לאמברגו נשק על ישראל
ראיון | משכורות עתק ושנאה לישראל: הסיפור מאחורי הערוץ שמתדלק את הטרור

מי הן המיליציות הפרו־איראניות ?

פלישת ארה"ב לעיראק ב־2003 ערערה את המדינה עם אוכלוסייה שכ־65% ממנה שיעים, ויצרה מן הרגע הראשון ריק שאליו נכנס מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני. הוא הביא להקמת עשרות מיליציות פרו־איראניות שונות, אך המרכזיות הן: עסאיב אהל אל־חק, אל־נוג'בא, גדודי אימאם עלי, גדודי חיזבאללה וגדודי שוהאדה.

לפני כעשור, עיראק עברה טלטלה, בגלל כיבושי דאעש במרחב. בעקבות כך הכריז המנהיג הדתי של השיעים בעיראק, אייתוללה עלי סיסטני, על ג'יהאד - מלחמת קודש. התוצאה של הקריאה הזו הייתה הקמת "חשד א־שעבי", ארגון־הגג של המיליציות הפרו־איראניות בעיראק.

חשד א־שעבי החל לקבל הדים בעולם, כאשר סולימאני חוסל בינואר 2020 בסמוך לנמל התעופה של בגדד עם סגן מפקד חשד א־שעבי, אבו מהדי אל־מוהנדס. מאז, המיליציות הפרו־איראניות בעיראק המשיכו את הגשמת מטרותיו של סולימאני תחת מחליפו, אסמעיל קאאני .

איזה כלי טיס פגע בבסיס באילת?

בסבירות גבוהה מאוד מדובר בשאהד 136 מתוצרת איראן, שהוא רחוק מלהיחשב "בחזית הטכנולוגיה". האיראנים, בדומה לטורקים, מתבססים על "הנדסה הפוכה", שבה משיגים אמצעים או רכיבים מהאויב ומעתיקים אותם. כך, הם מוגבלים מאוד ברמת הקידמה ותמיד נותרים מאחור מול מדינות עם טכנולוגיות מתקדמות כמו ישראל. שאהד 136, שלא נשלט מרחוק, מסוגל לתקוף מטרות קרקע נייחות בלבד - עם נקודות ציון ידועות מראש. מהירותו המקסימלית של שאהד 136 היא 185 קמ"ש והוא מסוגל לשאת כ־50-36 ק"ג חומר נפץ. לצורך ההשוואה, זה כוח נפץ שגדול מפגז ארטילרי של 155 מ"מ.

מי שמשתמשת בו בהיקפים גדולים מאוד היא רוסיה, במסגרת המלחמה באוקראינה. זה מועיל למשטר האייתוללות בשני אופנים מרכזיים: בראש ובראשונה, זרימת כספים קבועה מרוסיה, אך לא פחות חשוב מכך - מאפשר להם לבחון התנסויות בשדה קרב עצים באמצעים מתוצרתם. כך הם יכולים להפיק לקחים שמשדרגים את כלי טיס.

איך עובד שיתוף־הפעולה בין המיליציות הפרו־איראניות בעיראק לבין שותפיהם לטרור כמו חיזבאללה?

כוח קודס של משמרות המהפכה אמון על פיתוח ארגוני הטרור בהכוונת משטר האייתוללות, במטרה להחליש את האויבים ולייצא את המהפכה האסלאמית. בכל זירת פעילות, נמצא קצין איראני בכיר שכפוף אך ורק למפקד כוח קודס אסמעיל קאאני.

אחד מאלו היה חסן מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, שחוסל במתקפה אווירית בדמשק. באותה מידה, יש מקבילים למהדווי בחשד א־שעבי בעיראק והמורדים החות'ים בתימן. אלו מאפשרים לקאאני לקבל את המידע מכל הזירות ולהעביר פקודות אחידות, כפי שקורה מאז פרוץ מלחמת חרבות הברזל וריבוי הזירות נגד ישראל.

מאיפה הגיע כלי הטיס לאילת?

כלי הטיס שוגר מעיראק, עשה את דרכו מכיוון ירדן - ולבסוף פגע במבנה בבסיס חיל הים במפרץ אילת. באירוע לא היו נפגעים.

איך כלי טיס חוצה את המרחק מעיראק לישראל?

איום כלי הטיס מעיראק על מדינת ישראל הוא הרבה יותר משמעותי מתימן. בזמן שכלי טיס של המורדים החות'ים עושה דרך של קרוב ל־2,000 ק"מ כדי להגיע לקצה הדרומי של מדינת ישראל, המרחק האווירי מעיראק, דרך ירדן לישראל עומד על מעט יותר מ־500 ק"מ. כלומר, בניגוד לכלי טיס איראניים ששיגרו החות'ים ונפלו בדרך לעתים מחוסר דלק, שיגורם מעיראק מאפשר ברמה העקרונית הגעה לכל יעד בישראל.

למה הוא לא יורט?

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי סיפר כי בצה"ל חוקרים את פגיעת כלי הטיס בבסיס חיל הים, שברור כי לא היה אמור לקרות. אולם, חשוב לציין כי גם ההגנה הרב־שכבתית של ישראל ומערכות הניטור לא יכולות לאתר 100% מהאיומים, אלא את רובם. יתרה מכך, יתחקרו את המסלול שעשה כלי הטיס בירדן כדי להבין כיצד הוא הצליח לפגוע, כשלא מן הנמנע כי נכנס למרחב של ישראל מירדן אך ורק דרך הים האדום.