רשות המסים | שאלות ותשובות

רשות המסים רוצה למכור לכם ביטוח לתכולת דירה. איך זה יכול להיות?

בשבועות האחרונים החלו לצוץ בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונות פרסומות של "חברת ביטוח" חדשה ומפתיעה - רשות המסים, המציעה לאזרחי ישראל לרכוש "ביטוח על חפצים ביתיים בפני נזקי מלחמה" • למה צריך את זה, מה זה כולל ואיך זה עובד? • גלובס עושה סדר

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

בשבועות האחרונים מופיעות באמצעי התקשורת פרסומות של "חברת ביטוח" חדשה ומפתיעה - רשות המסים. על מסך הטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים מציעה הרשות לאזרחים לרכוש "ביטוח על חפצים ביתיים בפני נזקי מלחמה". 

למלא את הבור התקציבי: שורת הצעדים של מנהל רשות המסים החדש
באמצע המלחמה, רשות המסים רוצה לשנות את שיטת החשבוניות, והרוחות סוערות

שאלה מרכזית שעוררו הפרסומות היא מדוע האזרחים זקוקים לביטוח מפני נזקי המלחמה? לא לשם כך נועדה קרן הפיצויים של מס רכוש ברשות המסים?

התשובה לכך היא כן - אבל עד גבול מסוים. הפיצויים ניתנים עד לסכומים מרביים (מקסימליים) לפי סוג הפריט שניזוק. רשות המסים מציעה לתושבים המעוניינים בכך לבטח דרכה בתשלום את חפציהם האישיים בערך הגבוה יותר מהסכום הרשום בתקנות. 

הפרסומת של רשות המסים
 הפרסומת של רשות המסים

על איזה נזק המדינה מפצה את האזרחים?

מדינת ישראל נטלה על עצמה בחקיקה לפצות את תושביה על נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה או פעולות מלחמה שונות. הפיצוי נעשה מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים. הסוג הראשון של הנזקים הוא "נזק ישיר", או כלשון החוק: "נזק שנגרם לגופו של נכס"; והסוג השני הוא "נזק עקיף", שהוא "הפסד או מניעת רווח". במסגרת הנזקים הישירים ניתן פיצוי בגין נזקים לרכוש, למבנה וכן לתכולת המבנה.

מהו היקף הפיצוי על נזק למבנה?

על-פי חוק מס רכוש, המדינה מפצה את אזרחיה על נזקי מבנה, ללא תקרה, על-פי עיקרון השבת המצב לקדמותו. במסגרת זו נכללים גם כל "המחוברים" למבנה, בהם מטבח, מזגן וארונות קיר. ממוצע הפיצוי על בית בשטח של כ-120 מ"ר עומד על כ-1.5 מיליון שקל, אך הסכום יכול להיות נמוך או גבוה יותר בהתאם לשטח הבנוי. מנתוני רשות המסים עולה כי הסכום הגבוה ביותר ששולם עד כה כפיצוי בגין מבנה במלחמת "חרבות ברזל" עומד על כ-2.5 מיליון שקל.

למה הרשות מפרסמת עכשיו?

האפשרות לביטוח תכולת דירה קיימת כבר עשרות שנים, אך עד כה הרשות לא יצאה בקמפיין נרחב בנושא. "היה חשש שזה יעורר בהלה בקרב הציבור", אומר גורם ברשות המסים. "היום, לאורך כל מלחמת 'חרבות ברזל', אנשים כבר בדריכות, אז זה זמן מתאים ליידע אותם על הזכויות שלהם".

על-פי נתוני רשות המסים, מתחילת 2024 נפתחו כ-900 פוליסות ביטוח תכולה ברשות המסים. בסוף שנת 2023 היו 1,094 ביטוחי תכולה של אזרחים דרך רשות המסים, מתוכם 1,062 פוליסות נרכשו החל מ-7 באוקטובר ועד סוף 2023 - התעוררות שנולדה בעקבות המלחמה.

לדברי הגורם ברשות המסים, "בכל שנה היו עשרות בודדות של אזרחים שעשו את הביטוח ברשות. השנה, מינואר, זה מאוד עלה. בחודשים הראשונים של 2024 רכשו כ-200 אזרחים את הביטוח, ומאז הקמפיין הצטרפו עוד כמה מאות. בסוף השבוע האחרון, בעקבות החשש מפעולה איראנית נגד ישראל, היה 'פיק' משמעותי מאוד של עוד כ-300 איש שרכשו ביטוח, והגענו לכ-900 מבוטחים".

"הלחימה עדיין לא הסתיימה, ולא ידוע מה יהיה בהמשך. הפרסומת באה ליידע אנשים שהם זכאים לרכוש ביטוח שבדרך-כלל אי-אפשר לרכוש אותו בחברות ביטוח פרטיות", מסביר עו"ד מאיר מזרחי, מומחה למס רכוש. "המדינה משתמשת בקרן הפיצויים כמעין ביטוח לאנשים שרוצים להבטיח את הרכוש מנזקים עתידיים שאינם מפוצים בקרן הפיצויים. זה נכון שזה לא יעזור למי שהבית שלו כבר ניזוק. ביטוח תמיד צופה פני עתיד. אבל כרגע המצב הוא שאנחנו בתוך הלחימה, עדיין יש חששות ודיבורים על מה עלול עוד לקרות. הפרמיה מאוד נמוכה. זה לא אפיק רווחי למדינה. זה אפיק שכל-כולו לטובת האזרחים". 

כאמור, הפיצוי על נזקים מפעולות איבה נעשה מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים. סוגי הנזקים הם "נזק ישיר" "נזק עקיף", ובמסגרת הנזקים הישירים ניתן פיצוי בגין נזקים לרכוש, למבנה וכן לתכולת המבנה.

עד כה שילמה המדינה כמיליארד שקל פיצויים לאזרחים שבתיהם ורכושם ניזוקו במלחמת "חרבות ברזל".

מהו היקף הפיצוי על תכולת בית?

פיצויים עבור חפצי בית שנפגעו משולמים בהתאם לתקנות, לפי מחירון של סוגי "חפצי בית" וגודל המשפחה, עד לתקרות המתעדכנות לאורך השנים. חפצי הבית מסווגים לפי קבוצות: רהיטים, ביגוד, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה וחפצי בית אחרים.

נכון להיום, הפיצוי ליחיד יכול להגיע לכ-52 אלף שקל, ולזוג או הורה יחיד הפיצוי יכול להגיע לכ-85 אלף שקל, ויש גם תוספת בגין כל ילד או מבוגר נוסף.

בכל מקרה, אין זכאות לפיצויים עבור כסף מזומן, המחאות (צ'קים), תכשיטים, עתיקות וחפצי אומנות שנפגעו באירוע. 

אז מהו הביטוח שהמדינה מציעה?

תכולת הבית עשויה לעלות על סכום המקסימום של הפיצוי הקבוע בתקנות מס רכוש, אך ברוב פוליסות הביטוח הפרטיות לתכולת דירה קיימת החרגה לנזקי מלחמה. המדינה מכירה בכך, ולכן מאפשרת לתושבים המעוניינים לבטח את חפצי הבית בערך הגבוה מהערך הנקוב בתקנות, לעשות זאת באמצעות תשלום פרמיה שנתית סמלית בשיעור של 0.3% מהשווי הנוסף של החפצים. השווי הנוסף בפרמיה מוגבל לתקרה בסך 979,624 שקל.

שווי הפיצויים עבור חפצי הבית שנפגעו נקבע על-ידי מס רכוש בהתאם לשווי התיקון. במקרה שלדעת מנהל קרן הפיצויים (מס רכוש), החפץ אינו ניתן לתיקון - שווי הפיצויים יהיה בהתאם לשווי של חפץ ביתי דומה וחדש במקומו.

תוקף הפרמיה פג בסוף כל שנה ולא מתחדש אוטומטית.

איך עושים את הביטוח?

הביטוח נעשה באופן מקוון בטופס הצהרה שנמצא באתר רשות המסים, שם גם ניתן לשלם את הפרמיה. מרגע תשלום הפרמיה הביטוח נכנס לתוקף, ואין אפשרת לבטלו או לקבל החזר מהמדינה עבור הסכום ששולם. כך גם לא ניתן לערוך את הטופס לאחר התשלום, ולכן יש לבדוק היטב מראש את הפרטים שהוזנו בטופס, כולל מספר הנפשות בבית והפריטים לביטוח.

המקרה היחיד שבו ניתן לקבל החזר על תשלום בגין ביטוח הוא מקרה שבו בוצע תשלום כפול כתוצאה מתקלה או משליחה של טופס כפול, מקרה שבו התשלום הגבוה יותר יהיה הרלוונטי, והתשלום הנמוך יבוטל.