"לא זוכר מצב כזה": למנהל ההשקעות הזה יש המלצה חד משמעית ומפתיעה

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • גיא מני, מנהל ההשקעות של מיטב, טוען כי "רמת הסיכון בישראל גבוהה ומצדיקה חשיפה מוגברת לחו"ל" • לאחר העליות החדות בוול סטריט, הוא סבור כי "היום צריך להיות יותר מאוזנים בחלוקה בין מניות ואג"ח", מעדיף להשקיע בבנקים וחברות תקשורת ולהיזהר מנדל"ן יזמי

גיא מני / צילום: רועי מזרחי
גיא מני / צילום: רועי מזרחי

הבורסה בת"א מתנהלת בהפכפכות בתקופה האחרונה. אחרי ירידות של 3% בשבוע שעבר נפתח שבוע המסחר הנוכחי בעליות חזקות, ומדד הדגל של הבורסה, ת"א 35, שוב נסחר סביב הרף הפסיכולוגי של כ-2,000 נקודות - מרחק של פחות מ-4% משיא כל הזמנים.

בנק לאומי הגדיל את הבונוס: כמה יקבל כל עובד? 
למרות שהבטיחה: חנן מור טרם פרסמה את הדוחות הכספיים 

"אני לא זוכר מצב של כזו אי ודאות גדולה כמו היום, גם ביטחונית וגם פוליטית", אומר גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי של מיטב גמל ופנסיה. "רמת הסיכון גבוהה וזה מצדיק יותר חשיפה לחו"ל. אמנם בחודש אוקטובר האחרון הגדלנו חשיפה לשוק המקומי (אחרי שהבורסה נפלה ב-12.5% בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נ"א), אך כשהשוק תיקן חזרה למעלה עצרנו את זה".

לדבריו, "בנק ישראל לא הוריד את הריבית (יום ב') כיוון שהוא רואה את מה שקורה בעולם - את זה שהאינפלציה אולי מתרסנת אבל לא בצורה מספיק משמעותית, ולכן גם שאר הבנקים המרכזיים לא ממהרים להוריד ריבית, בטח לא בקצב שהשוק צפה. בנק ישראל רואה גם את העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל, עם האפשרות לפתיחת חזית בצפון ומול איראן, והוא יודע שהאינפלציה עוד יכולה לעלות בחזרה, לכן הוא ממתין עם הורדות הריבית".

"זה הזמן להקטין חשיפה למניות"

מני נמצא בשוק ההון משנת 2005, אך הוא תמיד ידע שירצה לעסוק בהשקעות. "כבר מגיל צעיר זה היה אחד התחביבים שלי, הייתי עומד מול מסכי המסחר בסניפי הבנקים ומסתכל על שערי המניות. בגיל 17 התחלתי לשחק במניות". המשחק הזה הוביל אותו לדבריו גם להפסיד כסף כשבועת מניות הטכנולוגיה, הדוט.קום, התפוצצה בשנת 2000. "למדתי על בשרי, אבל שיחקתי במספרים קטנים", הוא מספר.

גיא מני
אישי: 
בן 46, נשוי + 2, מתגורר בקרית אונו
מקצועי: מנהל ההשקעות הראשי של מיטב גמל ופנסיה.
בעבר שימש כראש תחום אג"ח וכמנהל תחום הפנסיה במיטב
עוד משהו: רץ 4 פעמים בשבוע

את התובנות שרכש באותן שנים הוא משתדל ליישם גם היום, וחושב שהן רלוונטיות למשקיעים לטווח ארוך: "בכל פעם שיש יותר פחד וחששות בשווקים, זה הזמן לקנות. אם אני צריך לתת טיפ למשקיעים, אני תמיד אומר שכאשר כותרות העיתונים מספרות שהכול יורד ואתה מפסיד את כספי הפנסיה שלך, תסגור את המסך, תתעלם ואל תקשיב. ויותר מכך - אם אתה יכול להגדיל את ההשקעות בתקופה הזו, אתה תעשה הרבה כסף.

"רואים שזה חוזר על עצמו בכל פעם. מנגד, בתקופה כמו עכשיו, שכולם מתפארים ואומרים 'הרווחנו כך וכך', אל תתפתה ואל תנסה להיות גרידי כשהשווקים בגאות".

רכיב המניות בחו"ל - שיכלול גם את הודו

בבואו להמליץ על בניית תיק השקעות מני מציין ששוקי המניות, בעיקר בארה"ב, יקרים כיום ולכן הוא מציע להפחית את משקל המניות בתיק ולהסתמך יותר על השקעה באיגרות חוב. "אם לפני 3 שנים היה הגיוני להחזיק במניות 50% עד 60% מתיק כללי, היום צריך להיות יותר מאוזנים בחלוקה בין מניות ואג"ח.

"שוקי המניות עשו מהלך ב-2023 וגם מתחילת השנה הם במגמה טובה (מדד ה-S&P 500 האמריקאי עלה ב-24% בשנה שעברה ומתחילת השנה הוא בפלוס 10%, נ"א)", הוא מציין, "אך האג"ח ממתנות את התנודתיות, בוודאי כשאפשר לייצר תשואה שנתית של 5.5%-6%, זה מקום נוח להיות בו ברמות הגבוהות יחסית ששוק המניות נמצא בהן מבחינת המכפילים. בשנה שעברה היינו עם משקל יתר בטכנולוגיה. היום לא צריך להיות כך, אחרי שיגיע מימוש בענף נדבר".

לכן, לדבריו, הרכב התיק המומלץ צריך להיות כ-40%-45% במניות - כשלושה רבעים מהרכיב המנייתי בחו"ל, בעיקר בארה"ב וחלקו בהודו, והיתר בישראל.

מדוע להיחשף להודו?
"הודו נמצאת אצלנו במשקל יתר כבר זמן ארוך. מדובר במדינה שנמצאת בדרך להיות אחת המעצמות בעולם. רואים מצד אחד את הדעיכה בכלכלת סין ומנגד את הצמיחה בהודו. במקביל היא עוברת רפורמות, מעמד הביניים נכנס לערים, וישנם תהליכים של כניסת הטכנולוגיה והדיגיטציה".

עוד 40% מהתיק שעליו ממליץ מני יושקעו באיגרות חוב מקומיות במח"מ (משך חיים ממוצע) בינוני של 3 עד 5 שנים, בחלוקה של חצי באג"ח ממשלתיות וחצי בקונצרניות (בהטיה לאפיק צמוד המדד). "לפני שהריבית עלתה בשנת 2022 היינו במח"מ קצר, כעת הארכנו לבינוני. אם התשואות לפדיון יתחילו שוב לטפס, כמו בשנה שעברה, יהיה מקום להאריך את המח"מ".

יתרת התיק, 15% עד 20%, צריכה להיות בהשקעות אלטרנטיביות, רכיב שבו לדברי מני ניתן ליצור פיזור רחב של 8% באשראי לא סחיר; 5% בקרנות פרייבט אקוויטי ("שמייצרות תשואות דו ספרתיות על השקעותיהן"); עוד כ-3.5% בתחום התשתיות ("נכנסנו לתחום הדאטה סנטרס וגם לאנרגיה ירוקה. אנחנו מחפשים הזדמנויות כאלה"); ועוד 3.5% בתחום הנדל"ן.

הריבית בארה"ב תרד לקראת 2025

מני מעריך שבגלל שוק העבודה החזק בארה"ב, האבטלה הנמוכה ועוצמתה של וול סטריט, "אין לפד (הבנק המרכזי האמריקאי) סיבה לרוץ ולהוריד ריבית. רק כשנראה האטה בנתונים הכלכליים הריבית תתחיל לרדת. בניגוד לסייקלים קודמים, בינתיים אפילו הצריכה הפרטית עולה. יש כניסה של עובדים לארה"ב, חסכונות גבוהים יחסית של האוכלוסיה ועוד נתונים שתומכים בביקושים ובכלכלה. לכן גם כשהריבית תתחיל לרדת לא צפויה ירידה חדה", הוא מעריך.

כשאנחנו מבקשים לסמן את הסקטורים המעניינים ואלו שפחות להשקעה בבורסה המקומית, מני ממליץ להבחין בין "מניות שעלו ומתומחרות קרוב או מעבר לפוטנציאל, כמו נדל"ן למגורים וחברות מזון, לבין כאלה שהתוצרים העסקיים שלהן מצדיקים השקעה למרות שהמשקיעים הזרים יצאו מהם.

"למשל מניות הנדל"ן למגורים עלו בעיקר בעקבות הצפי שמחירי הדירות יתייקרו. אם הריבית תרד בצורה איטית - יתברר שהעלייה שלהן הייתה מוגזמת. או סקטור המזון, שעלה כי אנשים נשארו בארץ בשל המלחמה".

תשתיות - "יחזור להיות הקטר של המשק"

מני מעריך שבישראל וגם בחו"ל מניות הבנקים עשויות להמשיך ולספק תשואות טובות, וזאת להזכיר אחרי שב-12 החודשים האחרונים מדד הבנקים בישראל עלה ב-20%. "הבנקים נסחרים במכפיל של 0.8 על ההון ועדיין נותנים תשואה על ההון של 12% עד 15%. גם קדימה הם ירוויחו טוב, בוודאי אם הריבית לא תרד במהירות".

סקטור נוסף שעליו הוא ממליץ בישראל הוא התשתיות, ש"בראייה קצרת טווח ימשיך לסבול בגלל המלחמה, אבל זה הקטר של המשק, התמחור והמכפילים שלו נוחים לטווח יותר ארוך". על תחום התקשורת הוא אומר כי הוא עובר למגמה חיובית: "התייצבות שוק הסלולר עם שיפור הדרגתי ב-ARPU (הכנסה ממוצעת מלקוח) והשקת דור 5 בסלולר, לצד האצה בפריסת הסיבים האופטיים - צפויים לתרום למניות".

ומה לגבי השקעות בחו"ל? מני בעיקר אופטימי לגבי תחום התקשורת שצפוי ליהנות מהבינה המלאכותית (AI), וכן תחומי התעשייה והפיננסים, שבהם "כל עוד הריבית שם לא תרד, החברות ייהנו מרווחי מימון".