"העיתוי לא יכל להיות טוב יותר": המהלך החדש של וורן באפט

על פי דיווח בבלומברג, ברקשייר האת'ווי צפויה למכור איגרות חוב יפניות, מה שעורר ספקולציות שבאפט עשוי להגדיל את ההימור שלו על מניות יפניות • בשנים האחרונות ההשקעות של באפט ביפן תפסו לא מעט כותרות ונתנו רוח גבית לשוק המניות ביפן

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

וורן באפט מתכנן להגדיל השקעות ביפן? על פי דיווח בבלומברג שפורסם לפני מספר ימים, בבברקשייר האת'ווי מתכננים למכור איגרות חוב ביפן על מנת להגדיל השקעות בשוק המניות במדינה.

שערי נאסד"ק נפתחו: אלה החברות הישראליות שצפויות לצאת להנפקה 
הורדת הריבית בארה"ב מתרחקת, והדילמה של בנק ישראל מסתבכת 

בשנים האחרונות, ההתעניינות של באפט ביפן תפסה לא מעט כותרות כאשר חברתו קנתה באגרסיביות מניות יפניות. לצד זאת, מדד הדגל של יפן, הניקיי, שבר שיאים של כ-30 שנה במהלך השנה האחרונה לאור ההיחלשות החדה של הין מול הדולר, מה שתמך בחברות הייצוא ביפן, שמרכיבות את רוב המדד.

הדיווחים על מכירת איגרות חוב יפניות על ידי ברקשייר האת'ווי, מגיעים לאחר שלפני כחודש, הבנק המרכזי ביפן הודיע על העלאת ריבית, לראשונה מזה 17 שנה. עד כה הריבית ביפן הייתה שלילית וכעת היא עומדת על 0.1%. הבנק המרכזי גם ביטל את מדיניות השליטה שלו בעקומת התשואות, מה שמסמן שינוי היסטורי במדיניות. הריבית השלילית ביפן הפכה מזמן לשם דבר. אפילו משבר האינפלציה העולמי שפרץ לפני כשנתיים לא הוביל לשינוי במדיניות המדינה, והיא הייתה למדינה היחידה בעולם שנותרה עם ריבית שלילית בשל תנאים כלכליים ודמוגרפיים ייחודיים.

לאחר החלטת הבנק המרכזי, המרווחים באגרות החוב הקונצרניות היפניות הגיעו לשפל מאז ספטמבר 2022 על רקע ההערכות שבבנק המרכזי ביפן לא ימהרו להעלות את הריבית שוב. 

אילו מניות באפט צפוי לקנות?

"התוכנית של ברקשייר למכור אג"ח נקובות ין מעוררת ספקולציות שהחברה עשויה לקנות עוד מניות יפניות", אמר אטסוקו אישיטויה, אסטרטג ב-Daiwa Securities Co. בשנה שעברה, הרכישות של המשקיע האמריקאי האגדי נתנו רוח גבית לעליות בשוק המניות היפני בשנה שעברה. במקביל, בסוף חודש פברואר באפט הדגיש במכתבו השנתי למשקיעים את התחזית השורית שלו לגבי שוק המניות היפני וציין כי השקעה במניות יפניות ידידותית למשקיעים.

כעת, האנליסטים מנסים להעריך אילו מניות באפט צפוי לקנות. "יש תקווה שבאפט ירכוש מניות ערך, חברות בעלות מותג חזק וחברות פיננסיות חזקות. אלו חדשות טובות עבור שוק המניות היפני", אמר אישיטויה. 

לפני כשנה, הוצגה רפורמת ה-TSE בבורסה ביפן במטרה להתוות שינוי באלוקציה של ההון בקרב החברות. למעשה, חלק ניכר מהחברות בבורסת יפן נסחרות במכפיל הון שנמוך מ-1, ומטרת הרפורמה הייתה לקדם מנגנונים שיעזרו להן לשפר את התשואה על ההון, על מנת להציף ערך למשקיעים. הרפורמה הזו מאלצת את הנהלות החברות לשפר את מכפילי ההון שלהן כתנאי להמשך היסחרות בבורסה.

בהמשך לכך, סושוקי אוסידה, ראש מחקר אשראי ב-Manulife Investment Management Japan, מסביר כי לאור הרפורמה, "העיתוי של זרים להשקיע בחברות יפניות לא יכול להיות טוב יותר". עוד הוא מוסיף כי: ""רפורמת ה-TSE שולחת מסר חיובי למשקיעים של הבורסה בטוקיו וזה הגיוני שיותר ויותר חברות הופכות לידידותיות למשקיעים ולכן זרים ירצו לגייס כספים כדי להשקיע בהן".