בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט אחרי נתוני האינפלציה המאכזבים

הנאסד"ק ירד ב-0.8% • נתוני האינפלציה המפתיעים הובילו לקפיצה של תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ולהתחזקות הדולר. גם השקל שילם את המחיר ונחלש בחדות • הניקיי ירד ב-0.7% • פיץ' הורידה הבוקר את תחזית הדירוג של סין ל"שלילית" • מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן: "הריבית בארה"ב עלולה לזנק ל-8%" • בנק אוף אמריקה בחדשות רעות לשוק המכוניות החשמליות: "יצרניות רכב מסורתיות מצליחות להחזיר לעצמן נתח שוק"

וול סטריט / צילום: Shutterstock
וול סטריט / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

בורסות וול סטריט ננעלו במגמה אדומה. הנאסד"ק איבד מערכו 0.8%, ה-S&P 500 ירד ב-1% והדאו ג'ונס ירד ב-1.1%.

בקרב מניות השבבים וה-AI נרשמה מגמה מעורבת. אנבידיה  קפצה ב-2%, AMD  ירדה ב2%,ברודקום  איבדה מערכה 0.9% וקוואלקום  צללה ב-3%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו בחדות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים זינקה ב-19 נקודות בסיס לרמה של 4.55%. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה ב-21 נקודות בסיס לרמה של 4.96%.

22:07

ירידות השערים בוול סטריט ממשיכות. הנאסד"ק מאבד מערכו 1.2%, ה-S&P 500 יורד ב-1.3% והדאו ג'ונס יורד ב-1.4%.

בשוק הפורקס העולמי, הדולר מזנק בכ-1% מול האירו ומול הליש"ט. גם מול השקל הדולר זינק בכ-2% ונסחר סביב 3.748 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט קופצים ב-1%. מחירה של חבית מסוג נפט עומד בשעה זו על 90.6 דולרים. 

20:27

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת.

מניית דקרס אאוטדור  צוללת בכ-7% לאחר שחברת הפיננסים Truist הורידה את הדירוג של חברת ההנעלה וציינה כי הביקוש למוצרי החברה צפוי לרדת.

מנגד, מניית רשת המזון קאווה גרופ  זכתה לשדרוג המלצה מחברת ארגוס וציינה כי לחברה צפויה "מסלול צמיחה ארוך". 

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות ממשיכות לזנק. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים קופצת ב-20 נקודות בסיס לרמה של 4.56%. התשואה על אג"ח לשנתיים מזנקת ב-22 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.97%.

18:55

המדדים המרכזיים בוול סטריט נסחרים לפי שעה בירידות שערים. הנאסד"ק מאבד מערכו 1.2%, ה-S&P 500 יורד בשיעור דומה והדאו ג'ונס יורד ב-1.3%.

מניית דלתא איירליינס נסחרת בעליות קלות לאחר שרשמה רווח מתואם למניה של 45 סנט ברבעון הראשון, כ-9 סנט מעל התחזיות המוקדמות. מנכ"ל החברה, אד בסטיאן הדגיש כי הן נסיעות הפנאי והן נסיעות העסקים נמצאות לקראת שיא עונת הנסיעות.

גם מניית טייוואן סמיקונדקטור  נסחרת במגמה חיובית לאחר שהציגה גידול של כ-35% בהכנסות החודשיות שלה, בהשוואה לתקופה המקבילה, לאור הביקוש הגובר לשבבים בבינה המלאכותית. 

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. הדאקס ננעל סביב רמות הבסיס, הקאק השיל מערכו 0.1% והפוטסי הבירטי עלה ב-0.3%.

17:19

המגמה השלילית בוול סטריט נמשכת. באירופה, המדדים המרכזיים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת.

מניות הטק נסחרות במגמה שלילית למעט אנבידיה  שקופצת בכ-1.2%. מנגד, טסלה  צוללת בכ-3%, אפל  משילה מערכה 1%, מטא  עולה בכ-0.1%, אמזון  יורדת ב-0.5% ומיקרוסופט  מאבדת מערכה 1.2%.

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית לאור אכזבות המשקיעים מנתוני האינפלציה. הנאסד"ק יורד ב-1.3%, ה-S&P 500 מאבד מערכו 1.2% והדאו ג'ונס גם יורד ב-0.9%.

על רקע נתוני האינפלציה המפתיעים בארה"ב, תשואות האג"ח האמריקאיות קופצות לאור ההערכות כי התרחקות שיעור האינפלציה מיעד יציבות המחירים של הפד מוריד את הסיכויים להפחתת ריבית בקרוב בארה"ב. בתחילת השנה השווקים תמחרו כי נראה הפחתת ריבית ראשונה במרץ, בחודש האחרון דיברו על חודש יוני, וכעת ההסתברות שנראה הפחתת ריבית ביוני צנחה לכ-20%. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים מזנקת בשעה זו בכ-15 נקודות ונסחרת סביב רמה של 4.5%, הרמה הגבוהה ביותר מחודש נובמבר 2023. גם התשואה על אג"ח לשנתיים מזנקת בכ-20 נקודות בסיס לרמה של 4.96%.

15:44

בהמשך לנתוני האינפלציה שהפתיעו לרעה את השווקים, הדולר מתחזק בחדות מול סל המטבעות, מול האירו, הליש"ט והין. גם מול השקל הדולר מתחזק בשעה זו ב-1.3% ונסחר סביב 3.73 שקלים.

לצד זאת, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב קופצות לאור ההערכות כי נתוני האינפלציה ירחיקו את הסיכויים כי הפד יוריד את הריבית בקרוב. 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות מתייחס לנתונים: "מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.4% במרץ, בהתאם לציפיותינו הנתון היום גבוה במעט מהקונצנזוס. אבל הוא תואם את ציפיותינו, ואת אלה של שיעור ניכר מהאנליסטים. באופן נגזר, האינפלציה השנתית חוזרת לרמת 3.5% - סדר גודל של חצי שנה אחורה. מחירי הנפט הגואים הם כמובן "הכוכב התורן" בתמונת האינפלציה האמריקאית. חשוב לציין כי המדד הנוכחי משקף ממוצע של 80 דולר במחירי הנפט בארה"ב, במהלך החודש, לעומת קרוב ל-90 דולר כרגע. אז יש פה עליית מחירי אנרגיה שכמו שזה נראה בשלב הנוכחי, עוד צריכה להיכנס באפריל. ועל על זה אפשר עוד להוסיף כמה סחורות בולטות, בעיקר מתכות כמו נחושת ואלומיניום, על רקע מה שנראה כמו התאוששות מחודשת בביקושים בארה"ב.

"אינפלציית הליבה, ללא מזון ואנרגיה, עולה ב-0.4%, כמו הנתון הכולל. זה מביא אותנו לאינפלציית ליבה שנתית של 3.8%. הפער בין האינפלציה הכוללת המתונה, למרות עליית מחירי האנרגיה, לאינפלציית הליבה הגבוהה נובע במידה רבה מעליית מחירי השכירויות. ופה אפשר להגיד שמדובר בתוצר לוואי, בלתי נמנע במידה מסויימת, של הריביות. אבל מעבר לזה, בשלב הנוכחי הוא נובע במידה רבה גם מהעובדה שמחירי שירותים שונים עוד 'עסוקים' בלהדביק את עליית מחירי המוצרים של השנתיים האחרונות. בין היתר זה כולל, לדוג', שירותים פיננסיים, או מחירי טיסות.

"מבחינת ציפיות הריבית בארה"ב, נתון האינפלציה של היום פוגש שוק 'חם' מאוד. בין היתר בגלל אותה עליית מחירי אנרגיה וסחורות. אבל לא מעט גם בזכות האינרציה של דו"ח התעסוקה מהשבוע שעבר, שהמשיך להצביע על גיוס מהיר של עובדים. אכן, כמו שנוכחנו לראות בהודעת הריבית של בנק ישראל אצלנו השבוע, תנאי השוק עדיין רחוקים מאוד מכאלה שניתן להוריד בהם ריביות בביטחון. באופן טבעי, ציפיות השוק מצביעות על אי שינוי הריבית בהודעה הקרובה, בתחילת מאי. עד להודעה אחריה, ביוני, יפורסמו עוד שני מדדי מחירי CPI , אלה של אפריל ומאי. שני מדדי PCE, דוחות של שוק התעסוקה, וכמובן שגם מחירי הסחורות בעולם צפויים לזוז בצורה מהותית. זה הרבה שיכול להשתנות. אבל לתפיסתנו הנתון הגבוה היום קצת מרחיק את הבשורה הזו".

15:30

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש מרץ ב-0.4% בקצב חודשי (צפי: 0.3%). בקצב שנתי, המדד עלה מ-3.2% ל-3.5% כאשר התחזיות המוקדמות עמדו על 3.4%.

14:55

דלתא איירליינס  פרסמה לפני שעה קלה את דוחותיה הרבעוניים, הרווח עמד בצפי והביקוש לטיסות עלה, מניית החברה מזנקת ב-5% בטרום מסחר. החברה מאטלנטה צופה לרווח של 2.2-2.5 דולר למניה ברבעון הבא, לעומת צפי של 2.23 דולר למניה.

הרווח המתואם היה 288 מיליון דולר לעומת הצפי שהיה235 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה, 45 סנט (36 סנט), הכנסות החברה היו 12.6 מיליארד (12.5 מיליארד). מניית החברה עלתה ב-17.5% מתחילת השנה.

13:19

יצרנית השוקולד השוויצרית, Barry Callebaut, שמייצרת בין היתר את הארטיק מגנום ואת  הקיטקט, מזנקת ב-8.5% בעקבות הדוחות הכספיים החצי שנתיים - ההכנסות זינקו אבל הרווחים נחתכו בחדות. 

בארי קליבו היא בין יצרניות ומעבדות ה קקאו הגדולות בעולם, עם היקף ייצור שנתי ממוצע של 1.7 מיליון טונות של קקאו. החברה נוצרה בשנת 1996 כתוצאה של מיזוג של יצרנית השוקולד ה בלגית קליבו  והחברה הצרפתית קקאו בארי (Cacao Barry). מטה החברה ממוקם בציריך והיא פועלת בכ-30 מדינות ברחבי העולם. 

12:20

יצרנית השבבים הטייוואנית טייוואן סמיקונדקטור  דיווחה הבוקר על צמיחה של 16% לכ-18 מיליארד דולר בהכנסות הרבעוניות. במרץ זינקו הכנסותיה ל-6.1 מיליארד דולר, עליה של 34% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, הצמיחה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2022. בין לקוחות החברה אנבידיה ואפל. מניית החברה זינקה ב-40% מתחילת השנה. בינואר בישרה החברה השמכירות שלה צומחות ב-50% בעוד אנליסטים צופים לצמיחה מתונה יותר, 25%. 

אתמול פורסם שארה"ב תעניק לחברה 6.6 מיליארד דולר כדי שתקים מפעל שבבים במדינה. המפעל מיועד לייצור שבבי 2 ננומטר. TSMC יש אופציה להלוואה בת 5 מיליארד דולר בתנאים מועדפים.

TSMC היא החברה הכי גדולה באסיה (לפי בלומברג) לאחר שהכפילה את שוויה מאז אוקטובר 2022, שווי השוק שלה עומד כעת על 750 מיליארד דולר. 

10:30

המסחר באירופה נפתח הבוקר בעליות שערים. מדד דאקס עולה ב-0.7%, הקאק ב-0.4% והפוטסי ב-0.6%. 

המסחר באסיה ננעל הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי ירד ב-0.7%, מדד שנגחאי ב-0.4% ומדד הנג סנג עלה ב-1.8%. 

08:30

המסחר באסיה מתנהל הבוקר במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.2%, מדד שנגחאי ב-0.4% ומדד הנג סנג עולה ב-1.8%. בדרום קוריאה לא מתקיים מסחר לרגל הבחירות במדינה.

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים הבוקר ביציבות. בתוך כך, חברת הדירוג פיץ' הורידה הבוקר את תחזית הדירוג של סין ל"שלילית"', "בשל עלייה בסיכונים הפיננסיים". בחברות הדירוג מודאגים בעיקר מעליית החוב הציבורי והצמיחה הנמוכה בכלכלה השניה בגודלה בעולם. הדירוג עצמו נותר ללא שינוי, על רמה של +A.  לפי פיץ', הגירעון הממשלתי של סין יעמיק ב-2024 ל-7.1% מהתוצר, מול 5.8% ב-2023;  קצב הצמיחה יקטן ל-4.5%, בהשוואה ל-5.2% ב-2023. 

אתמול, לקראת נתוני האינפלציה החשובים שיתפרסמו היום בארה"ב, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו במגמה מעורבת ובשינויים קטנים - נאסד"ק עלה ב-0.3%, דאו ג'ונס ננעל ביציבות ו-S&P500 עלה ב-0.1%.

מספר מניות שבבים ירדו אתמול, בראשם אנבידיה  שנמצאת במגמת תיקון ונסחרת בכ-846 דולר למניה. תיקון מוגדר כירידה של 10%-20% מהשיא, בנוסף לאנבידיה, גם מניות סופר מיקרו קמפיוטר  ו-Arm  ירדו. כל זאת בזמן שמדד השבבים של פילדלפיה עלה ב-0.5%.

ובנוסף, חדשות לא טובות לאנבידיה - שתי ענקיות טכנולוגיה השיקו אתמול שבבים חדשים ומאתגרות אגב כך את הדומיננטיות שלה בתחום הבינה המלאכותית מתוך מטרה להפחית את התלות העולמית במונופול של הענקית מסנטה קלרה. אתמול (שלישי) הודיעה אלפאבית (גוגל)  לראשונה על השקת מעבד ליבה מרכזי חדש (CPU) המבוסס על ארכיטקטורת ARM, אינטל השיקה את הדור השלישי של המאיץ הגרפי שלה, גאודי. 

מניית רשת מתחמי האירוח סלינה  שעם פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, נפלה למחיר שפל של 4 סנט בלבד, המשקף לה שווי שוק של כ־12 מיליון דולר בלבד, נסקה במשך המסחר בכ-190% ובמחזור של יותר מפי 100 מהמחזור היומי הממוצע וננעלה בעליה של 96%.

עונת הדוחות הרבעוניים נפתחת השבוע, המשקיעים מקווים שרווחי החברות יתמכו בראלי המניות ברבעון הראשון. בין אלו שידווחו, דלתא איירליינס  היום, הבנקים סיטיגרופ , וולס פארגו  וג'י.פי מורגן צ'ייס  בשישי.

611% בשבועיים: הקרן שפותחת לכולם את ההשקעה ב־Open AI ו־Space X

בארה"ב, החוב הממשלתי נסחר בשיא של חמישה חודשים, בעקבות שורה של נתונים בארה"ב שהעלו את החשש מפני עלייה מחודשת של האינפלציה וצמצמו את הסיכוי להורדת ריבית בקרוב על ידי הפדרל ריזרב. אתמול  ירדה תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים ב-5 נקודות בסיס ל-4.36%. 

מחירי הנפט השילו כ-1% וננעלו ב-85.8 דולר לנפט אמריקאי ו-89 דולר לנפט מסוג ברנט. נורברט רוקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור בבנק העושר "יוליוס בר" התייחס למגמת העליות בשוק האנרגיה, להערכת הבנק מצב הרוח השורי בשוק הנפט צפוי להסתיים: "העלייה בביקוש לנפט לא צפויה להמשיך להתרחב באופן משמעותי. שוק העבודה בארה"ב נותר הדוק והאפסייד הנובע מנסיעות לעבודה מוגבל. האתגרים בשוק הנדל"ן בסין מגבילים את פעילות הבנייה, במקביל לעלייה במספר הרכבים החשמליים שמתחילה לערער את צריכת הדלק בכבישים".

המדינה במזרח התיכון שעומדת להפוך למעצמת הדלק העתידי 

מחירי הסחורות הוסיפו ועלו גם אתמול - מחיר הזהב עלה בכ-1% ל-2,367 דולר לאונקיה ובסך הכל עלה ב-17% מתחילת השנה. אונקיית כסף נסחרת כבר ב-28 דולר ומחיר הקקאו נסחר בשיא של כ-30 שנה, 10,211 דולר לטון.

מאקרו: יום חשוב למדי - היום יתפרסמו בארה"ב נתוני מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) של חודש מרץ. בשוק מצפים לעלייה חודשית של 0.3% ואינפלציה שנתית של 3.4%. מחירי הליבה צפויים גם הם לעלות ב-0.3% חודשית וב-3.7% שנתית.

הנתונים האלה, בשילוב עם נתוני שוק התעסוקה שממשיכים להפגין את עוצמת המשק האמריקני, עשויים להרחיק את הפד מהורדת ריבית, כאשר ההחלטה הקרובה צפויה בסוף החודש וכל התחזיות מדברות על השארת הריבית על כנה פעם נוספת.

ובתוך כך, יו"ר הפד של אטלנטה, רפאל בוסטיק צופה הורדת ריבית אחת ב-2024. "בנקודה זו, אני חושב שאחת, אבל במשך הזמן, אולי אגיד ששתיים או שבכלל לא. נאלץ לחכות ולראות מה קורה". 

מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן, ג'יימי דיימון מזהיר שהריביות עלולות לעלות באופן משמעותי ועד כדי 8%. דיימון מודאג בעיקר מכך שהמשקיעים אופטימיים מידי לגבי האיומים הגאו פוליטיים, האינפלציה והמיתון.

דיימון מנה במכתבו השנתי לבעלי המניות של הבנק כמה סיבות - העלויות הגדלות הקשורות להשקעות צבאיות, מאמצי הפחתת שינויי האקלים ושיבושים בשרשראות האספקה העולמיות. "לכן, אנו ערוכים לטווח רחב מאוד של ריביות מ-2% עד 8% ואפילו יותר". יו"ר הפד ג'רום פאוול, אותת בשבוע שעבר שהורדות הריבית עדיין על הפרק.

בניו זילנד הותיר הבנק המרכזי המקומי את הריבית ללא שינוי, 5.5% באומרו ש"המדיניות המוניטרית המרסנת נדרשת כדי לקרר את לחצי האינפלציה".

סזאר פרז רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק פיקטה השוויצרי טוען בפתח עונת הדוחות בארה"ב ש"דוחות רווחי הרבעון הראשון יתחילו להתפרסם השבוע, ותוצאות חזקות יהיו זרז להתאוששות במניות. כדי לקבל תנופה נוספת בשוק המניות האמריקאי, נרצה לראות רווחים חזקים יותר בשוק". 

בנוסף, "נתוני מדד המחירים לצרכן בארה"ב שיפורסמו היום יהיו חשובים להערכת מדיניות הפד. בעקבות דוח שוק העבודה של השבוע שעבר וקריאות ה-ISM המעורבות, נתוני האינפלציה עשויים לחזק את הספקות בשוק לגבי תרחיש שלוש הפחתות ריבית של הפד השנה". 

בנק אוף אמריקה מצביע על חדשות רעות ליצרניות הרכב החשמלי בעוד היצרניות המסורתיות חוזרות לעצמן. "מכירות הרכבים החשמליים מתקררות לאחר חודשים של צמיחה מואצת".

על פי הבנק, המכירות העולמיות בפברואר ירדו ב-7% בהשוואה לשנה הקודמת, נתון המושפע בעיקר מההאטה בסין בשל חגיגות השנה החדשה. במקביל, חדירת השוק של רכבים חשמליים באירופה ובארה"ב נמצאת ברמה נמוכה מהציפיות. "טסלה ו-BYD חוו ירידה משמעותית במכירות ברבעון הראשון של 2024, ויצרניות רכב מסורתיות באירופה מצליחות להחזיר לעצמן חלק מהשוק".

הדו"ח של בנק אוף אמריקה מוביל להפחתה בתחזית מכירות המכוניות החשמליות באירופה בשל נתוני המכירות החלשים ותחרות המחירים בסין. עם זאת, הבנק מציין כי ישנה אפשרות שפוליטיקאים ויצרניות רכב ידונו בהקלות ברגולציה על פליטות פחמן בשנים 2025-2035.

טסלה  למשל הציגה לראשונה מזה 4 שנים ירידה במספר המסירות, 387 אלף רכבים במהלך הרבעון בהשוואה ל-420 אלף ברבעון המקביל ובהשוואה לתחזיות האנליסטים הפסימיים ביותר שצפו גם כן מסירות של 420 אלף רכבים. 

בגולדמן סאקס הורידו את מחיר היעד של מניית טסלה מ-190 דולר ל-175 דולר ובדירוג "נטורל". בבנק ההשקעות הסבירו זאת בתחרות הגוברת, אך לטווח הארוך הם צופים שהחברה תהנה מהיתרונות התחרותיים שלה.