עוד פריט שערורייתי של SHEIN מוכיח שכלום לא השתנה אצלנו

ב–SHEIN מיהרו להוריד את המוצר הבעייתי התורן • המדינה מתחמקת מאחריות כלפי נפגעי הנובה • הממשלה לא מפרידה בין טיפול רפואי לרצון טוב • זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מיצג לזכר נפגעי הנובה ברעים / צילום: תמונה פרטית
מיצג לזכר נפגעי הנובה ברעים / צילום: תמונה פרטית

סקנדל חדש | עוד פריט שערורייתי של SHEIN מוכיח שכלום לא השתנה אצלנו

חצי שנה לתוך המלחמה והרבה אחרי שהחרם על אתר הקניות הסיני SHEIN התפוגג, הישראלים חזרו להזמין חבילות. השבוע הוצת גל זעם נוסף: אפליקציית הקניות הציעה למכירה צמיד חרוזים עם תליון של מפת ארץ ישראל צבועה בצבעי אדום־שחור־ירוק־לבן.

כשעצבינו מרוטים ממילא, זה מה שהיה צריך כדי לזרוק אותנו לסערה של תחילת המלחמה, אז פורסם שבשיין נמכרים דגלי פלסטין. לא מעט גולשים ברשתות החברתיות הצהירו עכשיו שאם החזירו בינתיים את האפליקציה, הם מתכוונים למחוק אותה שוב.

מעניין שהזעם לא מופנה כלפי אתרי קניות אחרים, כמו עליאקספרס לדוגמה, שם נמכר צמיד זהה. כנראה קל יותר להפנות את הזרקור כלפי מי שכבר עמדה על המוקד בעבר. מה שכן, "לזכות" שיין ייאמר שאף שאנחנו מדינה קטנה עם שוק מזערי יחסית לשאר העולם, הם קשובים מספיק - וגם היסטריים מספיק - כדי להוריד את הפריט מהאתר בתוך כמה שעות. אולי זה מעיד שייתכן שלא מדובר באנטישמיות מכוונת, ושבסך הכל מדובר בחברה שרוצה להרוויח כסף בלי להיכנס לפוליטיקה. בעלי אקספרס, אגב, הצמיד עדיין נמכר, ואפילו בתיאור העילג "דגל פלסטיני צבע המדינה".

הצמיד שהוצע למכירה / צילום: צילום מסך מאתר שיין
 הצמיד שהוצע למכירה / צילום: צילום מסך מאתר שיין

האם זה יעלה לשיין? בהחלט. האם זה יימשך לאורך זמן? לא בטוח. אף על פי שבתחילת המלחמה נתוני שופ אנליטיקס גילו כי ההזמנות צנחו ב-80%, כמה חודשים לאחר מכן, בינואר, כבר זינק מספר ההזמנות בכ-90%. הצמיד הוא ככל הנראה הסקנדל התורן. עד לסקנדל הבא, כנראה שלא נוותר לאורך זמן על רכישת אופנה סינית באיכות מפוקפקת, אבל בגרושים.

שירה ספיר

תביעה אזרחית | המדינה צריכה לאפשר שיקום לנפגעי הנובה, ועכשיו

המדינה מבקשת למחוק או לעכב תביעה אזרחית שהגישו 42 נפגעי מסיבת הנובה בינואר השנה על סכום של 200 מיליון שקל. לטענתה, בעלי התפקידים נגדם מופנות הטענות עסוקים במלחמה, והתביעה הקדימה את זמנה.

המייצגים את משרד הביטחון, המשטרה והשב"כ, שנגדם הוגשה התביעה, השיבו כי יש למצות קודם תחקירים צבאיים וועדת חקירה ולא לברר את הדברים במסגרת תביעות נזיקין. כלומר, רשויות המדינה מבקשות להמתין לוועדת חקירה שבתי המשפט כלל לא כפופים לה. זאת בזמן שהנפגעים שניצלו שרויים במצב נפשי קשה. הם נחשפו לגופות ולאיברי גוף קטועים, וחוו אימה ופחד מוות אמיתי במשך שעות. הם רוצים פיצוי על כך שהרשויות לא הורו על סגירת המסיבה בשל מצב ביטחוני חריג. הם רוצים לשקם את החיים שלהם.

אחרי המחדל הזה של המדינה, ראוי היה לבוא לקראתם. הניסיון מלמד כי ועדת חקירה יכולה להימשך שנים, ולנפגעים נפשית ופיזית אין זמן. המדינה טענה כי הם מקבלים קצבאות כנפגעי איבה ובאפשרותם לקבל כספים מהביטוח הלאומי, אך נוכח הסכומים המגוחכים, היה ראוי שטענה זו לא תישמע. רק השבוע חשפו חטופות ששוחררו משבי החמאס, בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, כי הן מקבלות 1,350 שקל בחודש. ראומה, אמה של גלי טרצ'נסקי ששבה מהשבי ושל ליאור שנרצח בבארי, סיפרה כי צורכי בתה הולכים וגדלים וכי התמיכה הסתיימה עם השחרור. ראוי שבמקום להתחמק, המדינה תיקח אחריות גם במסגרת תביעה אזרחית ותאפשר להתחיל את השיקום הארוך, שלהם ושלה.

ניצן שפיר

טיפול לנפגעים | הגבולות בין רפואה ושרלטנות מיטשטשים

מיד לאחר 7.10 הובהלו מתנדבים רבים לטיפול נפשי ורפואי בנפגעי הטבח, מלאי כוונות טובות. לצד רופאים ופסיכולוגים הגיע מגוון מטפלים אלטרנטיביים, ונוצר צורך להגדיר איזה סוג טיפול מגיע עם הוכחת יעילות, הכשרה רשמית וכללי אתיקה ברורים, ואילו מטפלים מגיעים בעיקר עם רצון טוב ואמונה בעצמם.

כמה החלטות ממשלה שהתקבלו לאחרונה עלולות לבלבל עוד יותר. בהן, החזר ביטוח לאומי של 1,500 שקל למשרתי מילואים "לטיפולים נפשיים ובהם טיפולי רפואה משלימה"; 6 טיפולי רפואה משלימה למפונים; נפגעי פעולות האיבה הסובלים מפוסט טראומה זכאים להחזר של 6,000 שקל והורים שכולים ל-20 טיפולים בשנה, עד החזר של 3,000 שקל.

חלק מהטיפולים מוכרים למדע וחלקם פחות. נפגעי פוסט טראומה זכאים לפעילות גופנית כמו יוגה ופילאטיס, טיפולים נפשיים מוכרים כמו במוזיקה או בבעלי חיים, טיפולים שעדיין בבדיקה מחקרית כמו דיקור, וגם טיפולים נטולי הוכחת יעילות כמו פרחי באך והומאופתיה.

מובן מדוע המדינה רוצה להעניק למי ששילמו מחירים יקרים כל טיפול שיעשה להם טוב. אך המסר הוא כי כל טיפול מקובל עליה כטיפול נפשי, וגם כל מטפל. משרד הבריאות הגיב למהלך: "בניגוד לטיפול באמנות או בפעילות גופנית, טיפולים משלימים אינם בעלי תיקוף מחקרי. בהתאם, הם אינם חלק מנוהל חרדה. שימוש לא מושכל עלול להגביר הצפה רגשית ולגרום לטראומה משנית".

גלי וינרב

תמונת השבוע

ילד מתכונן לצפות בליקוי החמה השבוע בניו יורק, חובש מסכה תוצרת בית / צילום: Reuters, Andrew Kelly
 ילד מתכונן לצפות בליקוי החמה השבוע בניו יורק, חובש מסכה תוצרת בית / צילום: Reuters, Andrew Kelly