חוק הרבנים לא עבר בכנסת, כעת מנסים להעביר אותו בדלת האחורית

לאחר המחלוקת על "חוק הרבנים" בקואליציה, פורסמה טיוטה של תקנות בנושא להערות הציבור - זאת מבלי שעברה את מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים • התקנות מבקשות לשנות את הרכב הגוף שבוחר את רבני הערים כך שכוחן של הרשויות המקומיות יקטן, לצמצם משמעותית את שיעור הנשים החברות בגוף הבוחר וגם לבטל את קציבת הכהונה של הרבנים

השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
השר לשירותי דת, מיכאל מלכיאלי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שלושה שבועות אחרי שבוטל הדיון ב"חוק הרבנים" בשל המחלוקת בעניינו בקואליציה, ויו"ר הקואליציה אופיר כץ ציין כי "החובה עלינו היא לשאוף לאחדות בעם כמה שניתן", פורסמה הערב (ה') טיוטת להערות הציבור, הפעם בתקנות, שכוללת כמעט את כל מה שרבו עליו. טיוטת התקנות פורסמה מבלי שעברה את מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

בלעדי | בגלל תמונות באינסטגרם: מתמחה בבית המשפט העליון סיימה את תפקידה אחרי חודש בלבד 
אלפי תביעות נגד עסקים: הכירו את שיטת מצליח של עורכי הדין 

התקנות מבקשות לשנות את הרכב הגוף שבוחר את רבני הערים כך שכוחן של הרשויות המקומיות יקטן דרמטית, להקטין משמעותית את שיעור הנשים החברות בגוף הבוחר, לבטל את קציבת הכהונה של הרבנים ולהכפיל את מספר הערים שבהן מכהן יותר מרב אחד. כמו כן מבקשות התקנות להעביר את הכוח לקבוע האם יש להפסיק כהונה בשל הרשעה פלילית מהיועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת - לבית הדין הרבני הגדול. כן מוצעת הזזת הלשכה המשפטית מהליך הגשת המועמדות של הרבנים.

אשר לגוף הבוחר, "האסיפה", השינוי המבוקש יקטין את שיעור הרשות המקומית מ-75% ל-50%. כן מבקשות התקנות החדשות לקבוע כי רבע מכלל חברי האסיפה הבוחרת יהיו הרבנים הראשיים וחברי מועצת הרבנות הראשית, ולהחליף את מנכ"ל הרשות המקומית, החבר כיום באסיפה, בראש המועצה הדתית.

בנוגע לנשים, כיום קובעות התקנות מינימום של 40% נשים באסיפה. כעת מורידות התקנות את המספר לשליש.

"יהפוך את מערך הרבנות המקומית לפוליטית"

ההוראה הנוגעת לקציבת הכהונה קובעת כי למעשה אדם יכול להיבחר לתפקיד בגיל צעיר, ולהיוותר בו עד 70, במשך עשרות שנים, וזאת בניגוד לקבוע היום - ובניגוד להחלטות ממשלה המדברות על הצורך בקציבת כהונה בתפקידים ציבוריים.

בנוסף, ישנה הוראה המבקשת למעשה להכפיל את מספר הערים שבהן מכהנים שני רבני עיר. כיום אפשרות כזו קיימת רק לגבי ערים שמספר התושבים בהן עולה על 100 אלף. התקנות מבקשות להוריד את המספר ל-50. על-פי עמותת עתים, המשמעות היא הגדלה של הערים הרלוונטיות מ-18 ל-38, ובהתאמה - הגדלה של מספר המשרות.

מארגון עתים נמסר: "חוק רבני ערים היה בסיס הדיל בין ש"ס לציונות הדתית. ברגע שהוא סוכל, שר הדתות מש"ס מקדמו כתקנות. מדובר באותה גברת ואותה אדרת - לקיחת הכוח לבחירת רב העיר מתושבי העיר לשר הדתות ונציגיו, מה שיהפוך את מערך הרבנות המקומית לפוליטית. הרבנים שימונו לתפקיד לא יהיו כאלה שמתאימים לעיר בה ימונו, אלא ימונו לפי מפתח הדיל בין המפלגות, בזמן שהמינוי שלהם הוא לעשרות שנים. רק לפני שלושה שבועות המדינה סערה על כך שהקואליציה מעלה את החוק הזה לדיון בוועדה בעת מלחמה, והנה הקואליציה מחזירה את המהלך בדלת האחורית".

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה במכון הרטמן, מסר כי "החוק להחלשת הרשויות המקומיות בבחירת רבניהן ירד מסדר היום של הכנסת ממש לאחרונה, משום שלראשי הקואליציה היה ברור שאין לקדם חוק שנוי במחלוקת בעת מלחמה. אנחנו עדיין בעת מלחמה ומצב חירום, ולא יעלה על הדעת שהשר לשירותי דת ינסה להעביר את החוק בדלת האחורית באמצעות תקנות שכל מטרתן הוא השתלטות על מינויי הרבנים בתל אביב, ירושלים, חיפה ועוד עשרות ערים ומועצות מקומיות. את המהלך הזה, שמבזה עוד פעם את הרבנות ואת היהדות, צריך לעצור, ויפה שעה אחת קודם".