"מהמתקדמות ביותר": בעולם מתפעלים ממערכות ההגנה הישראליות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביקורת מפנים על המדיניות האיראנית, מומחים אמריקאים מעריכים מה יקרה עכשיו וכלי תקשורת רבים מסקרם בהתפעלות את מערכות ההגנה האוויריות של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

ישראל צלחה את מתקפת הטילים והכטב"מים הגדולה אי פעם. מה צפוי עכשיו?
●  פרשנות | כך הביאה שרשרת הערכות שגויות את ישראל, איראן וארה"ב אל מקום מסוכן מאוד 

1 בעולם מתפעלים ממערכות ההגנה האווירית של ישראל

לאחר לילה של יירוטים, בעיתונות העולמית סיקרו הבוקר את יכולות ההגנה של ישראל. באקונומיק טיימס מיפו את "5 מערכות הגנה אווירית רב-שכבתיות ישראליות חדישות שהגנו עליה מפני תקיפות המל"טים והטילים של איראן", כפי שנכתב בכותרתה של כתבה שפורסמה הבוקר. "לישראל רשת הגנה אווירית המסוגלות ליירט מגוון איומים לרבות טילים ארוכי טווח, טילי שיוט, מל"טים ורקטות קצרות טווח", וכוללת את 'החץ', "מערכת שפותחה עם ארה"ב נועדה ליירט טילים ארוכי טווח, כולל סוגי הטילים הבליסטיים שאיראן אמרה ששיגרה בשבת". הגנה נוספת היא 'הקלע של דוד', "שפותח גם יחד עם ארה"ב, נועד ליירט טילים לטווח בינוני, כמו אלה שבידי חיזבאללה בלבנון", ה'פטריוט', "מערכת מתוצרת אמריקאית והחבר הוותיק ביותר במערכת ההגנה מפני טילים של ישראל - ששימש במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, ומשמש כעת להפיל מטוסים, כולל מל"טים". נוסף על אלה ישנן 'כיפת ברזל', "שפותחה על ידי ישראל בגיבוי אמריקאי, מתמחה בהפלת רקטות קצרות טווח, ונמצאת בפיתוח גם 'קרן ברזל', "מערכת חדשה ליירוט איומים נכנסים בטכנולוגיית לייזר".

התקיפה רחבת ההיקף של איראן "גרמה נזק מועט לישראל בשל מערכות ההגנה האווירית המתקדמות שלה, שהצליחו לסכל את הטילים בשיעור יירוט של 99%", נכתב באתר החדשות מאני קונטרול, שגם סיפק "מבט מקרוב על המערכת הרב-שכבתית של ההגנה האווירית של ישראל", וציין כי "לישראל אחת ממערכות ההגנה האווירית המתקדמות בעולם, המסייעות בהגנה על עצמה מפני תוקפנות אזורית. מערכת ההגנה, בסיוע מארה"ב ובריטניה, מיוחסת למניעת נזק חמור או נפגעים".

באתר החדשות AP סיפקו את אותו פירוט, וב"פראנס 24" הצרפתי נכתב כי "מערכת ההגנה האווירית של 'כיפת ברזל' של ישראל יירטה אלפי רקטות מאז שנכנסה לפעולה לראשונה ב-2011, וסיפקה למדינה כיסוי מכריע בתקופות של עימות. מערכת טילי קרקע-קרקע המהווה נדבך עליון במערך ההגנה האווירית הרב-שכבתית של ישראל". באתר בחדשות NDTV נכתב על מערכת החץ, המהווה נדבך עליון במערך ההגנה האווירית הרב-שכבתית של ישראל, שפותחה בשיתוף הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים. באתר החדשות פירסט פוסט צוטט דובר צה"ל שאמר כי רק 'מספר קטן' של טילים בליסטיים הגיעו לשטח המדינה. "שאר הטילים הבליסטיים, כל טילי השיוט וכל המל"טים יורטו לפני שהגיעו לשטח ישראל'".

מאמר מערכת מתוך האקונומיק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה. 
מאמר מערכת מתוך אתר החדשות מאני קונטרול. לקריאת הכתבה המלאה
מאמר מערכת מתוך פראנס 24 הצרפתי. לקריאת הכתבה המלאה. 
מאמר מערכת מתוך אתר החדשות פירסט פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.
מאמר מערכת מתוך אתר החדשות NDTV. לקריאת הכתבה המלאה.

2ביקורת פנימית באיראן נגד המתקפה

"השר האיראני לשעבר ופקיד המודיעין הוותיק עלי רביאי מתח ביקורת על מדיניות הפנים של ממשלתו ועל החולשות הטבועות באיראן על רקע המתיחות הגוברת של טהרן עם ישראל", נכתב הבוקר באיראן אינטרנשיונאל. "במאמר שפורסם ביום שישי בעיתון היומי 'אטמאד', רביאי מנה משברים ובעיות מרובות שממשלת איראן מתמודדת איתם כעת. הוא הדגיש כי מבלי להתייחס לנושאים הללו, זה לא יהיה חכם עבור טהרן להיכנס לעימות ישיר פוטנציאלי עם ישראל, שרק יחמיר את המצב". נכתב כי רביאי הדגיש את הצורך בממשל נבון ובניהול משברים יעיל. 'עלינו למתן תחילה את ההשפעות של משברים קיימים כדי למנוע את קריסת המערכת', הדגיש".

צוין כי "הוא הצביע על משברים כלכליים הכוללים אינפלציה שנעה סביב 50%, ירידה בלכידות החברתית וחוסר היציבות הפסיכולוגית השוררת בחברה כחלק מהמשברים הדוחקים הקיימים במדינה ובהמנהיגות הפוליטית שלה. בהתחשב בנסיבות אלו, רביאי דגל באימוץ 'מדיניות פייסנית' להפחתת המתחים ולטפח אחדות ואמפתיה בחברה". עוד צוין כי "ככל הנראה, השוק האיראני אינו רואה בפעולות משמרות המהפכה הצלחה, כפי שמעידה ירידת השיא בערכו של המטבע הלאומי, הריאל. ביום שבת עלה הדולר האמריקאי לרמה חסרת תקדים של 660 אלף ריאל בשוק החופשי של איראן".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטרנשיונאל האיראני. לקריאת הכתבה המלאה. 

3מה יקרה עכשיו?

"ההתקפות של איראן על ישראל היו צפויות ונועדו למזער נפגעים, אומרים מומחים להגנה אמריקאים", נכתב הבוקר בסטרייטס טיימס הסינגפורי. "השאלה כעת היא מה ישראל תעשה והאם ארצות הברית יכולה לרסן אותה". "ברמה מסוימת, התרעות על ההתקפות הופצו בשבועות האחרונים, מה שנותן גם לישראל וגם לארה"ב זמן להגיב", צוטט ד"ר רפאל כהן, מנהל תוכנית האסטרטגיה והדוקטרינה ב"פרויקט חיל האוויר של ראנד" לעיתון."כל זה אומר שסביר להניח שאיראן ידעה שיהיו מספר נפגעים ונזקים מוגבלים מהתקיפות". נכתב כי הבחירה ביעדים צבאיים, ולא במרכזי אוכלוסיה אזרחיים, "מעידה על כך שאיראן לא רצתה להסלים עוד יותר, אלא רק להגיב ללחץ הפנימי שהופעל עליה להגיב בדרך כלשהי על התקיפה נגד מתחם השגרירות שלה בדמשק", לדברי פרופ' בנג'מין ראד, מרצה למשפטים ולימודים גלובליים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס (UCLA).

"ובכל זאת, התקפות המל"טים והטילים ב-13 באפריל מסמנות את הפעם הראשונה שבה איראן ביצעה מתקפה צבאית ישירה על ישראל". נכתב כי "לא ברור אם ישראל תגיב", אבל היא "כבר רואה את עצמה במלחמה עם איראן מכיוון שהיא מאמינה שאיראן היא הכוח המנהל את הסכסוך, מממנת ומחמשת את חמאס בעזה, את מיליציית חיזבאללה בלבנון והמורדים החות'ים בתימן", וכי "המתקפה גם תגביר את הדאגה של ישראל מתוכנית הגרעין האיראנית". עוד צוין כי לדברי פרופ' ראד, "ארה"ב תגיב באופן יזום כדי לנטרל כל איומים מאיראן, ותעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל כדי להתמודד עם כל פעולות תוקפנות בהמשך".

מתוך סטרייטס טיימס, מאת בגייאשרי גארקר. לקריאת הכתבה המלאה.