המתקפה האיראנית הכניסה את ישראל לפאניקה צרכנית - ויש מי שמרוויח יותר

ברשתות המזון נרשמה הסתערות שהובילה לעלייה של מאות אחוזים ברכישות מים, ביצים ושימורים, ובחנויות מוצרי החירום נרשמו ביקושים לתחנות כוח ניידות ולטלפונים קוויים • במרכזי הקניות דיווחו על תנועה כרגיל: "אנחנו מדינה שיודעת לקבל מהלומה ולהמשיך כרגיל ארבע דקות לאחר מכן"

קניותר בנס ציונה, רשת קניוני עופר. תנועת קונים ממוצעת / צילום: שירה ספיר
קניותר בנס ציונה, רשת קניוני עופר. תנועת קונים ממוצעת / צילום: שירה ספיר

זמן קצר אחרי הודעת דובר צה"ל במוצאי שבת על האפשרות שאיראן תתקוף תוך כמה שעות, ועל ביטול המסגרות החינוכיות עד ליום שני לפחות, מפלס הפאניקה זינק והשפיע על היקף הרכישות של הישראלים. במקומות רבים דיווחו על עלייה של מאות אחוזים במכירות מוצרי חירום ומזון, הצטיידות שהמשיכה גם ביום ראשון לאחר המתקפה.

נתב"ג חוזר לשגרה: אילו חברות זרות ביטלו בכל זאת את הטיסות?
יותר ממיליון צופים: הישראלים נדבקו אמש לטלוויזיה, מי הערוץ שהוביל?
"איראן עשתה קידום מכירות לישראל": הזינוק במניות הביטחוניות

ברשתות המזון נרשמה הסתערות שהובילה למכירות מוגברות, כאשר היו סניפים שנותרו פתוחים ומלאים בלקוחות גם אחרי השעה חצות, ברקע שידורי החדשות הרציפים ושיגורי הכטב"מים מאיראן.

בסניפי קרפור, למשל, נרשמה עלייה של כ־150% במכירות בהשוואה לשבת הקודמת. מכירות המים המינרליים עלו ב־1000%, ביצים ב־450%, מזון לתינוקות ב־380%, חיתולים ב־380%, שימורים ב־350%, ונייר טואלט ב־340%. נכון ליום ראשון בבוקר נרשמה עלייה של 80% בקניות.

גם בשופרסל ניכרת קנייה מוגברת וביקושים הגבוהים בעשרות אחוזים לעומת השבוע שעבר. ברשתות מדגישים כי הן נערכו מבעוד מועד הן למצבי חירום והן לחג הפסח הקרב, ואין חשש לחוסרים בשלב זה.

בפלטפורמת המשלוחים וולט דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות סופרמרקט בשעות הלילה של שבת, וכן על עלייה של כ־30% בגובה סל ההזמנה בסופרים וחנויות נוחות. המוצרים המבוקשים ביותר היו בקבוקי מים בגודל 1.5 ליטר (גידול של 275%), במבה (174%), חלב (72%) וקולה זירו (30%). העלייה הכללית בביקושים נמשכה גם ביום ראשון.

לפי נתוני שב"א, המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית באשראי, ביום ראשון בשעות 8:00-14:00 נרשמה עלייה של 8.5% בהוצאות של הציבור הישראלי באשראי לעומת השבוע הקודם. מהחברה נמסר כי הדבר "מעיד על כך שהמשק מצליח לתפקד בצורה רגילה, והציבור הישראלי ממשיך בהכנות לחג הפסח, למרות ההגבלות שהטיל פיקוד העורף".

לא נשארים בבית

בקניונים ומרכזי הקניות, שהוחרגו מהנחיות פיקוד העורף, ולגבי רובם לא ניתנו מגבלות, דיווחו על תנועת בוקר שגרתית בראשון, לאחר שהקייטנות והמסגרות החינוכיות, כמו גם הטיולים וחלק מהטיסות בוטלו.

כך, למשל, מרכזי הקניות של ביג (למעט בקריית שמונה) נפתחו כרגיל, ולפי החברה תנועת הבוקר הייתה שגרתית. גם קניוני עופר היו פתוחים רגיל, והתנועה מהבוקר ממוצעת. בדיזנגוף סנטר בתל אביב, שם התכוננו כמדי שנה בחול המועד פסח לפסטיבל נושא (השנה: בוב ספוג), המשיכו עם ההיערכות, והחנויות נפתחו כסדרן. 

ביג יוקנעם, היום / צילום: ביג
 ביג יוקנעם, היום / צילום: ביג

"כל העובדים התייצבו לעבודה כרגיל, וכל החנויות נפתחו", אומר אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר. ב־11 בבוקר הוא העיד כי לא מעט הורים וילדים כבר משוטטים בסנטר. "אנחנו מדינה שיודעת לקבל מהלומה ולהמשיך כרגיל ארבע דקות לאחר מכן, וזה ראוי להערכה.

"אנחנו מצפים לחג מצוין, גם בעקבות העובדה שהרבה מאוד ישראלים נמצאים בארץ, וגם כי יש ציפייה להפוגה. כשיוקר המחיה הולך ומתגבר, והמעמסה על ההורים גדלה, אנחנו מצפים למבקרים רבים כיוון שהפעילות שלנו מוצעת בחינם". 

דיזנגוף סנטר, היום / צילום: אלכס קפלן
 דיזנגוף סנטר, היום / צילום: אלכס קפלן

אפקט ההפתעה

מוקד נוסף של רכישות קשור במוצרי החירום, שרשמו עליות של מאות ואלפי אחוזים בחודשים האחרונים. רוב הציבור כבר הצטייד בגלי הפאניקה האחרונים בגנרטורים, בתאורות חירום, בסוללות ובטרנזיסטורים. לאחרונה התחיל גל ביקוש למוצרי הצטיידות לממ"ד, כמו טלוויזיות קטנות וזולות יותר ומוצרי גיימינג.

"בימים אלה אנחנו חווים גל מחודש של ביקוש ער למוצרים לשעת חירום", מספרת עמית שבתאי, מנהלת הסחר והיבוא של רשת קרביץ. "הגל הראשון התחיל באוקטובר עם פרוץ המלחמה, הוא דעך לקראת סוף דצמבר, ועל רקע האיומים המתחדשים חל גידול משמעותי במכירות של מוצרים כמו תחנות ניידות של כוח ואנרגיה, פאנלים סולאריים ניידים מתקפלים, תחנות עגינה, פנסים, תאורות חירום, סוללות וטרנזיסטורים.

"בנינו קטגוריה שמציעה פתרונות למגוון צרכים, וחלק ממנה אזל לחלוטין, בימים אלה אנו מחדשים את המלאים. מעניין לראות שנרשמה לאחרונה צמיחה של 60% ברכישות של מסכי מחשב ומחשבים ניידים, והנתונים של הטאבלטים אפילו חצו את ה־60%. בעתות משבר אנחנו רואים ביקוש גובר גם למוצרי גיימינג ומולטימדיה, שעונים על צורך אסקפיסטי לילדים ולמשפחה".

עמית שבתאי, קרביץ / צילום: קרביץ
 עמית שבתאי, קרביץ / צילום: קרביץ

סניפי קרביץ היו פתוחים בזמן הודעת דובר צה"ל במוצ"ש, ולפי שבתאי, ההשפעה הייתה מיידית, הן בחנויות הפיזיות והן באתר. "היו ניודים של מוצרים מסניף לסניף בעקבות הביקושים, וראינו הרבה מאוד חיפושים באתר לתחנות טעינה ניידות, סוללות, פנסים, תאורות חירום ואפילו טרנזיסטורים", היא אומרת. "כנראה אנשים לא האמינו שזה יקרה, וקיבלו זאת בהפתעה גמורה".

גם ביום ראשון בבוקר נרשמה תנועה ערה מאוד בסניפים וביקוש לסוללות, פנסים, תאורות חירום ותחנות עגינה. שבתאי מספרת כי לא מעט סניפים נפתחו בשעה מוקדמת מהרגיל, בעקבות בקשות של הקניונים עצמם.

בקבוצת zap נרשם בשבוע החולף ביקוש למוצרים לשעת חירום. כך, למשל, נרשמו יותר מ־9,000 חיפושים לגנרטורים, לעומת 2,900 לפני שבועיים - גידול של 190%. לפני שנה, באותם תאריכים, נרשמו 1,000 חיפושים בלבד.

חיפושי מערכות סולאריות רשמו גידול של 230% - מ־980 לפני שבועיים ל־3,200 השבוע, ככל הנראה בעקבות החשש מקושי בהשגת דלק. במכשירים לניווט לווייני נרשמה עלייה של 564% בחיפושים לעומת השבוע הקודם. גם מטען נייד וסוללות גיבוי רשמו עלייה של 140% בחיפושים. 

"בסוף השבוע האחרון ראינו גידול בביקוש לטלפונים קוויים שלא מחוברים לחשמל, סוללות ומכשירי קשר", אומרת אושרת כהן, סמנכ"לית השיווק בקבוצת zap. "אנשים נערכו מבעוד מועד, וכשהחלו האיומים והחששות מאיראן בשבוע שעבר, ראינו עלייה של מאות אחוזים בגנרטורים, מערכות ניידות וסוללות חירום. מכיוון שהאירוע התחיל ממש מאוחר, ייתכן שבמהלך היום נראה אפקט נוסף במגמה".

אושרת כהן, סמנכ''לית חטיבת השיווק של קבוצת זאפ / צילום: יח''צ
 אושרת כהן, סמנכ''לית חטיבת השיווק של קבוצת זאפ / צילום: יח''צ

היערכות מראש

גם ברשת א.ל.מ חשמל ודיגיטל מעידים כי טירוף ההכנה לממ"דים לא הורגש כמו בענף המזון. "האנשים שרצו להיערך כבר עשו זאת לפני חצי שנה ולפני שלושה חודשים, בשני גלי הפאניקה האחרונים", אומר ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר של א.ל.מ. 

ערן ארליך, סמנכ''ל הסחר של א.ל.מ חשמל ודיגיטל / צילום: יח''צ
 ערן ארליך, סמנכ''ל הסחר של א.ל.מ חשמל ודיגיטל / צילום: יח''צ

עם זאת, לדבריו, מאז פרוץ המלחמה ניכרת עלייה ברכישת טלוויזיות קטנות בגדלי 32 ו־43 אינץ', על־מנת להתקינן בממ"ד ובמקלט. "רואים עלייה גם בתאורות החירום, סוללות גיבוי ותחנות כוח ניידות. הייתי בטוח שאפתח בראשון בבוקר את החנויות, ולא תהיה הרבה תנועה, אבל יש אנשים, ויש רכישות".

ארליך מוסיף כי אין חוסרים בגזרת מוצרי החירום, כיוון שהרשתות והיבואנים נערכו והזמינו כמויות גדולות מהרגיל. "החוסרים הם בעיקר בגזרת המקררים ומוצרים מבוקשים כמו נינג'ה, בגלל המצב עם החות'ים. מפלס הפאניקה בנושא הגנרטורים ירד כשחברת החשמל הוציאה הודעה שהסיכוי לעלטה אפסי, ושבוצעה היערכות עם גיבויים".

אביצור יוסף, בעלי החנות למוצרי חשמל סנסטר הממוקמת בדיזנגוף סנטר מאז 1986, מעיד כי מלבד הטלוויזיות הקטנות והזולות, רוב האנשים חיפשו בתקופה האחרונה תאורות חירום, סוללות וטרנזיסטורים, וכשהם אזלו, קנו גם רדיו נטען או על חשמל. הוא לא מעיד על התנפלות גדולה מאז אתמול, ומסביר כי רוב האנשים כבר נערכו, מה שיצר מחסור בתאורות החירום והטרנזיסטורים. "היבואנים לא האמינו שיהיה סבב נוסף של בהלה, כך שבעצמם לא הצטיידו. כיום לוקח חודשיים להביא סחורה מסין, במקום חודש או חודש וחצי, כך שאני מאמין שכשתאורות החירום יגיעו, פחות יהיה בהן צורך. עם זאת, כעת, לאחר שאיראן לא כל־כך הצליחה, אני מאמין שהביקושים יירדו". 

למרות שלא האמין שאנשים יגיעו לסנטר בשעות הבוקר, הוא התבדה. "לא האמנתי בכלל שיהיו אנשים, אבל הגיעו. רובם לא שאלו על טרנזיסטורים, אלא על תנורים לחג וטלוויזיות. מה שהלך הרבה מאוד זה טלפונים קוויים, שעלו ביותר מ־100%".