נפט | ניתוח

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף • מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski
אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט בשיא של חצי שנה ומאיים על המאמצים של הבנק המרכזי בארה"ב להחזיר את האינפלציה ליעד של קצב שנתי שנמוך מ־2%. עוד לפני התקיפה האיראנית, כשברקע המתיחות הביטחונית במזרח התיכון, מחירה של חבית נפט עמד זה מספר ימים על כ־90 דולר.

"איראן עשתה קידום מכירות לתעשייה הישראלית": מאחורי הזינוק במניות הביטחוניות
המניה הישראלית שמחקה 99% מערכה והגיעה לשפל של 20 שנה 

כעת בשוק חוששים מזינוק נוסף במחיר, מה שיכביד מאוד על האינפלציה בארה"ב. מעבר לכך, מדובר בסוגיה רגישה מאוד עבור הצרכן האמריקאי, וערב מערכת הבחירות גם בכאב ראש רציני עבור הנשיא ג'ו ביידן. אפילו הניסיון האמריקאי להשתמש במאגרי החירום כדי לענות על הביקושים בינתיים לא ממש עוזר.

אפקט דומה צפוי גם בישראל. עוד במצב הדברים הנוכחי, שבו שער הדולר עומד על כ־3.77 שקל, ומחיר חבית ברנט עמד על 90 דולר, ליטר בנזין 95 עלול להתייקר בחודש הבא שוב ולחצות את רף השמונה שקלים. בפעם האחרונה שזה קרה, לאחר פרוץ מלחמת רוסיה־אוקראינה, במשרד האוצר התערבו והפחיתו את המס על הבלו במטרה להוזיל את המחיר לצרכנים ואת לחצי האינפלציה. הפעם, לאור המלחמה וההוצאות הכבדות, זה כנראה לא יקרה.

נתיב השייט המרכזי של איראן

מדוע בעצם מחירי הנפט קופצים? איראן שולטת במיצרי הורמוז, דרכן עוברות מדי יום 21 מיליון חביות נפט, בשווי 1.8 מיליארד דולר, שמהוות כ־20% מצריכת הנפט העולמי. מומחים חוששים כי הגדלת הסיכון בנתיב שייט קריטי זה יכולה להביא לזינוק חד במחיר, לרמות של כ־100 דולר לחבית.

 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מציין כי תפקוד השווקים מאוד תלוי בהתפתחות המלחמה: "אם נצא מנקודת הנחה שהאירוע מאחורינו, הדבר ייטיב עם השוווקים וירגיע אותם". מנגד, הסלמה תביא לאפקט הפוך. "עליית מחירי הנפט מעלה את הסיכון לאינפלציה, גם בעולם וגם בישראל", מוסיף ז'בזינסקי.

לדבריו, "עליית מחירי הדלק תוסיף כאב ראש לא קטן לבנק המרכזי בארה"ב, שם כבר כעת יש לבטים לגבי היכולת להוריד את הריבית כלל השנה". הדילמה של הפד החריפה בשבוע שעבר לאחר שמדד המחירים לצרכן למרץ הפתיע לרעה עם קצב שנתי של 3.5%, זו הפעם הרביעית ברצף. הצפי המוקדם להפחתת ריבית בחודש יוני נראה כעת לא ריאלי.

הזהב השחור ישפיע על זהות הנשיא

ארה"ב היא אחת המדינות שמפיקות נפט בעצמן ורגישות עד מאוד למחירי הדלק. מחיר גלון דלק בארה"ב נחשב כברומטר ליוקר המחיה במדינה. זבז'ינסקי מדגיש כי האמריקאים רואים את תנודות המחירים מדי יום, וזו אחת הסיבות להשפעתו הגדולה על הצרכן האמריקאי.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מסביר כי "ארה"ב וקנדה דווקא מנסות להגדיל את ההיצע". לדבריו, האמריקאים אמנם מצליחים לעשות זאת אך באופן מדורג ומתון. "הגדלת ההפקה האמריקאית מתבצעת באמצעות התייעלות תהליך ההפקה, ולא באמצעות הגדלת מספר הבארות", אומר בפמן. לכן, היכולת שלהם מוגבלת ואינה יכולה להימשך לעד.

בפמן מציין אלמנט נוסף שמכביד על מחירי הנפט ואינו קשור בהכרח למציאות הביטחונית במזרח התיכון. מדינות קרטל הנפט אופ"ק פלוס החליטו לצמצם כמות ההפקות שהן מבצעות, והביאו לעלייה בנפט ללא קשר למצב הגאו־פוליטי. "מדינות הקרטל מנסות להגדיל את הרווחים שלהן. עוד ועוד מדינות המפיקות נפט מצטרפות בכל יום ומורידות את כמות ההיצע בשוק הנפט", מספר בפמן.

בנוסף, מלחמת רוסיה אוקראינה מביאה לפגיעה מצידה בהיצע הנפט העולמי. "התקיפות מאוקראינה נגד בתי זיקוק רוסיים, תרמו אף הן לעליית מחירי הנפט בשבוע החולף. זאת, לאחר שהאוקראינים תקפו בתי זיקוק רוסיים, באזור טטרסן, המרוחק כ־1,300 קילומטרים מהגבול המשותף בין המדינות. המתקפות האוקראיניות נגד הנפט הרוסי, נאמדות בפגיעה בכ־16% מסך ייצור הנפט הרוסי. הפגיעה בנפט הרוסי מהווה גם פגיעה בהיצע הנפט הגלובלי", מסכם בפמן.