הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש • נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת, וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי
דורון בלשר, מנכ''ל אורמת, וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

59 שנים לאחר שנוסדה חברת האנרגיות המתחדשות אורמת ביבנה, מנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק נמנה על נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס. בפאנל מיוחד בהנחיית חזי שטרנליכט, עסקו נובק ומנכ"ל אורמת, דורון בלשר, בנושא האנרגיה הגיאותרמית של החברה, במדיניות האנרגיות המתחדשות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וכיצד התמודדה החברה עם אירועי 7 באוקטובר.

המנהלים, המדענים והגיבורים: 40 הצעירים המבטיחים של גלובס
40 עד 40 | "אם יש לך באר בחצר הבית, אנחנו יכולים להקים לך תחנת כוח"

"אנחנו לוקחים חום מהאדמה והופכים אותו לחשמל", מסביר בלשר על האנרגיה הגיאותרמית. באזורים שבהם יודעים כי ניתן לקדוח, החברה קודחת לעומק של כ־3-2 ק"מ, מעלים משם נוזל גיאותרמי ומנצלים את החום שלו לטובת קיטור שיסובב טורבינה - ויתפתח חשמל. "הכל חוזר לטבע, כאשר זה IP של אורמת שפותח בישראל. אורמת מייצאת מיבנה לעולם בין 500 מיליון ל-1 מיליארד שקל בשנה".

אורמת הקימה ורכשה תחנות גיאותרמיות בהספק כולל של כ־1.3 ג'יגה־וואט. רוב הפעילות בארה"ב, אך גם בקניה, גוואטמלה, הונדורס ואינדונזיה. מנכ"ל החברה רומז על המגעים לנורמליזציה עם הממשל בג'קרטה, כי "אם היו יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה, אז החיים היו יותר קלים. אנחנו בונים על זה".

נובק מסביר כיצד הוא משתלב בתוך מארג הפעילות של אורמת. "אנחנו מקבלים פיסת קרקע מכדור הארץ. במחלקה שלי אנחנו מתכננים את המשאבות וממקמים אותן על פיסת הקרקע. אנחנו מחברים באמצעות צנרת כדי שתצא תחנת כוח עובדת, תוך התחשבות בהמון נתונים. המטרה שלנו היא להתייחס ליכולת הייצור, לתפעול פשוט ולתחזוקתיות נוחה".

נובק גויס כמו חלק בלתי מבוטל מאזרחי מדינת ישראל לשירות מילואים, ושיתף ברצף האירועים החל מאוקטובר. "באתי לצאת לריצה ואשתי אמרה 'לא לצאת'. הוקפצתי לכיתת הכוננות, ולאחר מכן גויסתי לגדוד שלי ביו"ש ואז בעזה. באורמת הבנתי ישר, שיש דבר מיוחד. המנהלים שלי אמרו 'אתה מגויס, אז תתרכז בזה'. הייתה התגייסות באורמת כלפי המילואימניקים. הקשר עם המשפחות היה חשוב, תוך שהחברה המשיכה לעבוד".

דורון, איפה פגש אתכם 7 באוקטובר?
"זה תפס את כולנו בהפתעה מאוד קשה, שבת ויום ראשון היו ימים קשים. אני מתחבר למה שאמרה אלונה בר־און כי החטופים היא המטרה המרכזית.

"לאורמת יש 1,600 עובדים בעולם, כ־600 בארץ. ביום ראשון רצינו לבדוק איך עומדים בהתחייבויות מול הלקוחות שמבינים - עד שצריכים להגיד לבוס על עיכובים. היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים, כולל רפאל. יחד עם משאבי האנוש נתנו את התמיכה להם ולמשפחות בהובלת המנהלים".

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת / צילום: כדיה לוי
 דורון בלשר, מנכ''ל אורמת / צילום: כדיה לוי

היתרון של אורמת הוא שמדובר בחברה בינלאומית גם בכוח האדם. יש לה 40 גיאולוגים בארה"ב שמחפשים שטחים רלוונטיים. בנוסף, יש צוות של קודחים. לאחר שמוצאים מאגר גיאותרמי ומקבלים פרמטרים כמו טמפטורה, לחצי וכימיה אז מנתחים את המידע. בישראל, כ־120 מהנדסים אחראים לתכנון התחנה הגיאותרמית. זווית מעניינת ששיתף בה המנכ"ל בלשר היא כי "רוב האנשים שעושים טרקים בגוואטמלה עוברים ליד תחנת אורמת".

סרגיי, מה הוביל אותך לאורמת?
"הגעתי לאורמת בגלל מה שהיא עושה ואיך שהיא עושה את זה. אורמת מייצרת אנרגיה בלי דלק, בטכנולוגיה שאני מאמין בה ומוכחת. כל שרשרת הערך נמצאת בחברה, את הלקחים של איש תפעול ותחזוקה, וכולם, אנחנו שואפים ליישם לאיש הבא. אנחנו דואגים להתקשר לספקים ולהתחבר כך לתכנון ההנדסי. יש פרויקטים מטורפים שאנחנו אומרים 'וואו, איך אפשר להתמודד?' אבל מצליחים".

סרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני באורמת / צילום: כדיה לוי
 סרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני באורמת / צילום: כדיה לוי

אחת ההזדמנויות שמממשת אורמת היא מדיניות ממשל ביידן. בלשר מסביר את הקשר של החברה עם הכלכלה האמריקאית. "הממשל של ביידן העביר את חוק ה־Inflation Reduction שדוחף אנרגיה ירוקה עם הטבות פיננסיות לא קטנות. אנחנו רואים צמיחה וביקוש, שלא ראינו מעולם. מעולם לא היה כזה ביקוש לאנרגיה גיאותרמית, האנרגיה היחידה שעובדת 24/7 ולא נגמרת. אנחנו גם פועלים בקליפורניה שבה יש יעדים אגרסיביים של אנרגיה ירוקה. בכל מקום, שיש אפשרות זה עדיף מפאנלים שמביאים מסין, אך תחנה גיאותרמית כזו תומכת בקהילה המקומית, כשכל העובדים הם מקומיים, כול במדינות כמו קניה".

*** גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק לאומי ובחסות הפניקס ואורמת