שוק האג"ח בארה"ב מצביע על כיוון אחד, המניות על אחר: מי יישבר קודם?

התאוריה הכלכלית מניחה שכשתשואות אג"ח ארה"ב קופצות, הדבר מכביד על המניות • הפעם שני האפיקים שוברים שיאים • שני כלכלנים בכירים מסבירים למה זה קורה והאם יש סיבה לחשוש

תשואות האג''ח הממשלתיות בארה''ב קופצות, אך מדדי המניות ממשיכים לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
תשואות האג''ח הממשלתיות בארה''ב קופצות, אך מדדי המניות ממשיכים לעלות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחד מכללי האצבע הידועים של וול סטריט, שנוסחו אחרי היסטוריה ארוכה, קובע כי כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות מטפסות, מדדי המניות מדשדשים או אפילו יורדים. אבל אנחנו כנראה לא בימים רגילים, ושני האפיקים הללו, כביכול אלטרנטיביים, עולים בחדות. בימים האחרונים המתח גדול במיוחד. מצד אחד התשואות ממשיכות לעלות וההערכות הן שהריבית כבר לא תרד ביוני כפי שצפו תחילה. מצד שני, שוק המניות מזגזג, והמגמה הכללית הייתה של ירידה בשבוע החולף.

גם מחיר הזהב, שלרוב מהווה מקלט בטוח בתקופות של ירידות בשווקים, נסחר קרוב לשיא כל הזמנים. כנראה השווקים עדיין מרגישים את אפקט משבר האינפלציה מלפני כשנתיים ואת חוסר הוודאות בנוגע למדיניות העתידית של הבנק הפדרלי. מנגד, מהפכת הבינה המלאכותית בעיקר דוחפת את שוק המניות קדימה למרות חששות האינפלציה. 

 

שוברים שיא אחר שיא

לאחר ש-2023 הייתה שנה מדהימה עבור המשקיעים, גם הרבעון הראשון של 2024 נפתח בסערה, עם תשואות דו-ספרתיות ב-S&P 500 ובנאסד"ק. אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי באגם לידרים, אומר בשיחה עם גלובס כי "הנתונים הכלכליים בארה"ב ובעולם משתפרים, וכשיש נתונים חיוביים, שוקי המניות יעלו גם בסביבת ריבית גבוהה".

הריבית בארה"ב עדיין ברמות שיא של יותר מ-20 שנה, ועומדת בקצה העליון על 5.5%. הורדה שלה, כך נראה, לא תקרה בקרוב. זאת, לאחר שמדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר הפתיע לרעה - זו הפעם הרביעית ברצף. "המשקיעים קולטים שהכלכלה יכולה לתפקד גם בריבית מרסנת", אומר גרינפלד.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי "ענף ה-AI מהווה קטר לשווקים ומקפיץ את מניות הטכנולוגיה. הפעילות הכלכלית חיובית, לא רק בארה"ב אלא גם בעולם, והציפייה של השווקים היא להתממשות תרחיש 'נחיתה רכה' (התמתנות האינפלציה ללא גלישה למיתון)".

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים עומדות על יותר מ-4.5%, שיא של כחצי שנה. לפי התאוריה הכלכלית המקובלת וניסיון העבר, כאשר התשואות עולות בחדות, זה עלול להשפיע לרעה על שוק המניות בארה"ב. בין הסיבות לכך: עלייה בעלויות האשראי של החברות, מה שפוגע ברווחיות שלהן והעובדה שתשואות גבוהות נחשבות כתחרות אטרקטיבית לשוק המניות. נוסף על כך, קפיצה בתשואות מאותתת על אפשרות של עלייה באינפלציה או על צעדי הידוק מוניטרי. במבט היסטורי, גורמים אלו מכבידים על שערי המניות.

​לא לצפות להורדת ריבית

אז למה הפעם זה לא ממש קורה? אומנם לרוב, עליית תשואות פוגעת בביצועי המניות, אבל לא תמיד. גרינפלד מדגיש שהעלייה האחרונה בתשואות האג"ח מוסברת על בסיס אמירות של חברי הפד, שמצביעות על כך שהריבית לא עומדת לרדת. התוצאה היא שהמשקיעים נערכים לסביבת ריבית גבוהה יותר.

שפריר מסכים שתשואות האג"ח עלו בשל התמתנות הציפיות להורדת הריבית בארה"ב. "בשנה האחרונה נעשה מהלך חד של הסתגלות השווקים למציאות. הצפי לכך שהריבית תיוותר ברמה גבוהה יחסית למשך תקופה ממושכת (כלומר שהורדות הריבית יהיו מתונות) הוביל בחודשים האחרונים לעליית תשואות האג"ח בארה"ב", הוא מסביר.

ואכן ציפיות השווקים להקלות הפד בשנה האחרונה הצטמצמו משמעותית. בעוד שבתחילת השנה, חזו השווקים כמעט 6 הורדות, כעת עולים קולות בשווקים השואלים האם הן יתקיימו בכלל השנה.

ובכל זאת, יש גם מספר סיבות לחשוש, ומחיר הזהב הוא אחת מהן: הוא ברמות שיא של כל הזמנים, סביב 2,370 דולר לאונקיה. ברקע: המלחמות באוקראינה ובעזה ועליית מחירי הנפט בעולם. גרינפלד מציין כי "אנו רואים את הנתונים האחרונים וחושבים שמה שהיה הוא מה שיהיה; לא בטוח שהכלכלה תמשיך להיות איתנה כך".