אינפלציה | ניתוח

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית • היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה • המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik
ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

הציפיות בשווקים להורדת הריבית בארה"ב השתנו מספר פעמים בחצי השנה האחרונה. צפי ל-6-7 הורדות במהלך 2024 התעדכן ל-2-3 הורדות בלבד. כעת, השווקים מתמחרים הורדה ראשונה ויחידה בשלהי השנה, בחודש דצמבר בלבד. השינוי האחרון מגיע בעקבות נתוני התוצר הרבעוניים שהתפרסמו אתמול (ה') בארה"ב. מה התרחש במשק האמריקאי?

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים 
אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת 

הנתונים הצביעו על תמונת מצב מסובכת מאוד עבור בכירי הפידרל ריזרב. התוצר ברבעון הראשון של השנה צמח הרבה פחות מהמצופה וגדל רק ב-1.6% בלבד. לכאורה מדובר בנתון חיובי, שמעיד על האטת הכלכלה לאחר שני רבעונים קודמים חזקים במיוחד ומראה כי הריבית, באיחור רב יש לציין, משפיעה על המשק ומצננת אותו. אך למרות זאת, אתר בלומברג פרסם כי המשקיעים סוברים שההקלה המוניטרית רק מתרחקת, וכאמור תגיע רק בדצמבר. מספר אלמנטים בפרסום אתמול הביאו לכך:

צריכת השירותים עדיין חזקה

ראשית, הצמיחה בשלושת החודשים הראשונים של 2024 הגיעה הודות לצריכה הפרטית שממשיכה לשמור על איתנות (גידול של 2.5%) ונתוני השקעות חיוביים. כך, למרות שהפד היה רוצה לראות את הצרכן האמריקאי מאט בהיקפי הצריכה הוא ממשיך להוות מחולל צמיחה עיקרי. צלילה לנתונים מראה כי ההוצאות על השירותים, סעיפי האינפלציה ה'דביקים' ביותר, גדלו. סעיפי השירותים הם הסעיפים העיקריים המקשים על הפד להבאת רמת המחירים ליעדה, בשיעור של 2%.

נוסף על כך, ביום חמישי פורסם גם מדד ה-PCE הרבעוני - מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית. מדובר במדד המחירים המועדף על הפד, שהראה עלייה של 3.7% (מדד הליבה) ברבעון הראשון של השנה. מדובר בעלייה הראשונה במדדים הרבעוניים מזה שנה. העלייה המחודשת של האינפלציה, כמובן שלא תאפשר לפד להוריד את הריבית בעוד גל אינפלציוני חדש מרים את ראשו. יו"ר הפד פאוול קיווה כי החודשים הקרובים יביאו לחברי ועדת השווקים הפתוחה "ביטחון רב יותר" בכך שרמת המחירים מתמתנת. התמונה כעת מאוד לא ברורה עבורם.

תגובה מיידית בשווקים

הנתונים המאכזבים הביאו לתגובה חזקה בשווקים, בעוד שוקי המניות נצבעו באדום. שוק האג"ח האמריקאי הראה נסיקה נוספת בתשואות. איגרת ל-10 שנים עלתה ל-4.7% תשואה ומקבילתה לשנתיים נגעה ב-5% תשואה. שיעור שלא הראה מאז נובמבר אשתקד. עליית תשואות האג"ח מהווה ריסון מוניטרי בפני עצמו, כך ציין יו"ר הפד, ג'רום פאוול בעבר, אך לא בטוח שבכירי הבנק המרכזי מעוניינים בריסון מעין זה בעוד הצמיחה מדשדשת.

אך המצב יכול להשתנות, היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים. אמנם לאחר המדד האינפלציה הקודם, ה-CPI המוכר והידוע (בו נעשה שימוש גם בארץ), שהראה עליית מחירים מעבר לציפיות, אין מקום לתקווה רבה. התחזיות צופות ירידה קלה משנה לשנה, עם צפי ל-2.6% במדד הליבה, הנתונים יכולים לתת אינדיקציה נוספת לאן נוטה הכלכלה האמריקאית.

המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים. האטת המשק אמנם חשובה בראייה הכלכלית. אך אינה המטרה לכשעצמה. עם זאת. האטה יכולה לגרום גם לפגיעה בשוק התעסוקה, שוק שהראה איתנות ונותר הדוק במהלך השנה האחרונה. כך, כאב הראש המרכזי היה ונותר מדד המחירים, וכל עוד חברי הפד לא יצבור ביטחון בהתמתנותו, שיעור הריבית ישאר בטווח של 5.25%-5.5%. בינתיים, המשקיעים סוברים יותר ויותר כי תרחיש "ללא נחיתה" כלל לאינפלציה, הוא יותר מאפשרי ומסמנים עתיד בו הריסון המוניטרי ישמר גבוה ולאורך זמן.