הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock
חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

כפי שקורה לעיתים במדינות שונות לקראת תקופת בחירות, כך כעת בארה"ב הצהיר ממשל הנשיא ג'ו ביידן כי הוא בוחן הקלות במגבלות על קנאביס. היועץ המשפטי לממשל הגיש הצעה להעביר את הקנאביס מקטגוריה 1 לפקודת הסמים, בה נמצאים הסמים המסוכנים ביותר כמו הרואין, קוקאין מסוג קראק ו-LSD, לקטגוריה 3 הכוללת חומרים מוגבלים בשימוש אך שאינם נחשבים סמים של ממש. בין אלו, קודאין, סטרואידים אנבוליים ועוד. מינהל אכיפת הסמים בארה"ב צפוי לתמוך במהלך, כך מסרה רשת NBC.

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל 
● זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל 

בעקבות הדיווח על כך זינקו מניות הקנאביס בוול סטריט ביום ג'. מניית Canopy  עלתה ב-78% בנאסד"ק והחברה שווה כעת כ-1.36 מיליארד דולר. מניית חברת טילריי  עלתה בכ-40% לשווי של 1.9 מיליארד דולר, ובקנדה מניית חברת אורורה קנאביס  עלתה ב-46% בבורסה של טורונטו לשווי של 689 מיליון דולר קנדי.

גם חברות הקנאביס המעטות שנותרו בבורסת ת"א הגיבו בעליות, הגם שאינן פועלות בארה"ב ולא ברור מתי ואם ייכנסו לשוק זה. אינטרקיור  שמוביל אהוד ברק עלתה ברביעי ב-15% לשווי של 523 מיליון שקל, שיח מדיקל  עלתה 6% לשווי של 57 מיליון שקל וטוגדר  זינקה 16% לשווי של 53 מיליון שקל.

בארה"ב קנאביס מותר כיום לשימוש חופשי בכ-24 מדינות, ובאחרות הוא מותר במרשם רופא, אבל ברמה הפדרלית הוא מוגדר עדיין כאמור כסם בדרגת הסיכון הגבוהה ביותר. המשמעות היא לא רק שבמדינות מסוימות אסור לסחור בחומר, אלא גם כי בנקים הפועלים ברמה הפדרלית מוגבלים במימון חברות קנאביס. כמו כן המסחר בבורסות ארה"ב אסור על חברות הפועלות בשוק האמריקאי, וחברות תרופות ממוסדות נרתעות משיתוף פעולה עם חברות שפעילותן אינה חוקית בארה"ב. חלק מן המגבלות הללו עשויית להתבטל עם שינוי הסיווג לסם.

בנוסף, השינוי טומן בחובו הטבות מס. עד היום, המיסוי הגבוה במיוחד על חברות הקנאביס בארה"ב מנע מהן לייצר תזרים מזומנים גבוה או רווח משמעותי.

​גם אם כל הגורמים יסכימו ביניהם, השינוי עדיין ייכנס לתוקף רק בעוד כמה חודשים. לפני כן תינתן תקופה של כ-60 יום במהלכה הציבור יכול להגיב להצעה, ואחר כך ייתכן שייערך שימוע פומבי. רק אחר כך ההחלטה צפויה להתקבל, אלא אם הסנאט יצביע נגדה באופן מפורש.

כמה השינוי רלוונטי לישראל?

כיצד ישפיע השינוי על חברות ישראליות? חברה כמו אינטרקיור הנסחרת בנאסד"ק, תוכל תיאורטית להיכנס לשוק האמריקאי. תיאורטית, משום שבינתיים החברות הישראליות מתמקדות בשוק הישראלי עם מעט פעילות באירופה, הנתקלת גם היא באתגרים משלה. השוק האמריקאי הוא כבר היום תחרותי, ואם תתקבל ההצעה, יטושטש כנראה ההבדל בין צריכת פנאי לבין קנאביס רפואי שבו מתמחה אינטרקיור, כפי שקרה במדינות אחרות שיישמו לגליזציה של קנאביס.