ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום יצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה • אינטל צופה כי התוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית, אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" • המניה יורדת ב-2.5%

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל  חוששת לתוצאות חלשות יותר מהתחזית שנתנה רק לפני שבועיים, אחרי שמשרד המסחר האמריקאי ביטל לה ולקוואלקום  רישיונות יצוא של שבבים מסוימים לחברת הטלפונים הסלולריים וואווי (Huawei) הסינית מה שיפגע לרעה בתוצאותיה לרבעון השני של השנה. 

אינטל פספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת, והמניה צוללת 
אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה 

נזכיר כי רק לפני שבועיים מניית אינטל צללה אחרי שפרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון. החברה פרסמה תחזית מאכזבת להכנסות של 12.5 עד 13.5 מיליארד דולר. כעת כותבת אינטל שהיא צופה שהתוצאות שלה יהיו אמנם עדיין בתוך אותו טווח, אך "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית הקודמת, או במילים אחרות: היא מורידה את התחזיות שלה. אינטל ציינה בתגובה כי היא "מצייתת בקפדנות לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים".

המהלך האמריקאי מגיע על רקע הניסיונות האמריקאים לחסום יצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין, מתוך תקווה שבהינתן המגבלות הסינים לא יוכלו להעתיק את הטכנולוגיה. מחוקקים רפובליקנים מנסים להמשיך ולהפעיל לחץ תוך שהם מציינים כי החברה מסייעת לממשל הסיני בבייג'ינג לעסוק בריגול סייבר ברחבי העולם. וואווי כמובן מכחישה זאת.

בכל מקרה, מדובר בפגיעה לא קלה מבחינתה של וואווי הסינית שכן יותר מ-90% מהשבבים שלה מגיעים מאינטל, כולל המחשב החדש שלה, MateBook X Pro, שיצא בחודש שעבר ובו מותקן שבב Core Ultra 9 של אינטל.

מניית אינטל נסחרת לפי שווי שוק של 133 מיליארד דולר והיא לא מצליחה לספק תשואה למשקיעים שלה. בשנה האחרונה המניה אמנם עלתה ב- 72% אך מאז מחקה כמעט את כל הרווח. מתחילת השנה איבדה אינטל כ-36% משוויה. לעומתה קוואלקום נסחרת לפי שווי של כ-201 מיליארד דולר אחרי שהשלימה זינוק של יותר מ-70%.

בדוחות שפרסמה כאמור לפני שבועיים דיווחה אינטל על תוצאות מעורבות כשהיא מפספסת את התחזית בשורת ההכנסות אך עוקפת את הצפי בשורת הרווח המתואם למניה. אינטל דיווחה על הכנסות של 12.72 מיליארד דולר ורווח מתואם של 18 סנט למניה, בעוד האנליסטים ציפו להכנסות של 12.78 מיליארד דולר ורווח מתואם של 14 סנט למניה.

יצרניות שבבים רבות בוחנות העברה לייצור באינטל

עוד כדאי לציין כי בדוחות אינטל החלה לפרסם את תוצאות פעילות הייצור שלה ("פאונדרי") בנפרד. לדברי החברה, היא הכניסה 4.4 מיליארד דולר, ירידה של 10% ברבעון הראשון לעומת זה המקביל.

ההפסד התפעולי מפעילות הייצור גדל מ-2.35 מיליארד דולר ל-2.47 מיליארד. באינטל מסבירים כי הם שוקדים על בניית מפעלים רבים, בהם מפעלי 1.8 ננומטר (18 אנגסטרום), שעליהם משליכה אינטל כעת את כל יהבה ומגבירה את הוצאותיה. החברה מדווחת גם כי 50 יצרניות שבבים מבצעים כעת פעילות בדיקות לבחינה של העברה לייצור בענקית השבבים.

לעומתה, טייוואן סמיקונדקטור דווקא רשמה עלייה בפעילות הייצור שלה בדוחותיה האחרונים. החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של 18.87 מיליארד דולר, עלייה של כ-13% בשנה, למרות ירידה של כ-4% ברבעון בהשוואה לרבעון המקביל.