הכירו את מומחה הבינה המלאכותית המייעץ לבית הלבן, ל-ג'יי.פי מורגן, לגוגל ולשאר חברות אמריקה התאגידית

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה הפך לאוטוריטה המובילה בטכנולוגיה החדשה

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow
מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

תוך שעות ספורות לאחר שיצא ChatGPT בנובמבר 2022, החל איתן מוליק, פרופסור בוורטון, בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה, להתכתב על כך בהודעות טקסט נזעמות עם עמית. הוא היה אובססיבי לטכנולוגיה בעבר, אבל באותו לילה, נעשה ברור שהיא עומדת לשנות את הכול.

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות
הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

מוליק, שהיה נלהב בקשר לטכנולוגיה זו כל חייו, ואימץ אותה בשלב מוקדם, השקיע בה את עצמו. הוא שיתף ברשתות החברתיות תגליות שהתגלו תוך כדי ניסוי ב-ChatGPT, לרבות ממצאים של תלמידי M.B.A שלו בוורטון, המשתמשים בה בשיעורים שלו. הוא אימץ את מודלי השפה הגדולים בשלב כה מוקדם, ובאופן כה עמוק, עד שהפך מומחה בינה מלאכותית עבור קובעי מדיניות ומנהיגי תאגידים כאחד.

מוליק לא גובה תשלום עבור מה שמסתכם בעבודת ייעוץ לחברות מאחורי הקלעים, אך הוא נמצא בזום או במטוס פעמיים עד ארבע פעמים בשבוע, ונפגש עם העומדים בראשן. הוא שוחח עם קבוצות של עובדים ומנהלים בגוגל, מטא, OpenAI ו-Anthropic. הוא גם דיבר עם מנהלים בבנקים גדולים כמו ג'יי.פי מורגן, עם מספר גדול של חברות השקעות פרטיות, ועם הבית הלבן.

"אין טכנולוגיה אחת בקנה מידה גדול המיועדת למטרות כלליות, שאין לה יתרונות וחסרונות, וחלק מהמסר שלי היה, שיש לנו כרגע את היכולת לפעול ולהגדיר דברים מסוימים כרעים", אומר מוליק, מבטו נוקב. "ואנחנו צריכים לעשות את זה".

מהנדס תוכנה ב־AI

מוליק הוא איש אקדמיה דברן כמצופה. הוא גדל במילווקי, בהחלט לא קורץ מהחומר של עמק הסיליקון. להקשיב לו כשהוא מדבר זה כמו להביט מקרוב על פרקטל בלתי נגמר - לסטיות שלו מן הנושא יש סטיות, הכול בשלושה רבדים עמוק יותר מהצפוי, החלקים מהדהדים את המכלול ובכל זאת, חייבים להסכים, הם קריטיים להבנת התמונה הרחבה יותר. בשלב מסוים, 10 או 15 דקות לאחר הסטייה מהנושא, הוא יחזור בלולאה אל השאלה המקורית, ייזכר בה בבהירות מושלמת וימשיך לדהור לאורך המסלול העיקרי של הדיון.

"אני מדבר במהירות כזאת גם בלי קפה", אומר מוליק. הוא לוגם בעודנו מתמקמים בכורסאות בהאנטסמן הול, הקמפוס של אוניברסיטת פן בפילדלפיה. מוליק מלמד שם קורסים על יזמות.

מוליק מתחיל מיד לשפוך רעיונות וללטש אותם בזה אחר זה. הבינה המלאכותית החדשה של ה-co-pilot של מיקרוסופט "מסוכנת", הוא אומר בשלב מסוים, משום שהיא "ממכנת את ניהול הביניים בצורה הגרועה ביותר האפשרית". הוא פותח את המחשב הנייד שלו, ומציג את יכולות ניתוח הווידאו של ה-Gemini AI של גוגל, ומסביר כיצד טכנולוגיה דומה תאפשר למעסיקים רמת פיקוח ושליטה על עובדי צווארון לבן, שהייתה בעבר מנת חלקם של עובדי צווארון כחול במקומות כמו אמזון.

אחר כך הוא מראה לי מה הוא בנה עם הגישה המוקדמת שלו ל-Devin, בינה מלאכותית שלא דומה לשום מכשיר אחר שזמין כיום. דווין הוא "בינה מלאכותית של מהנדס תוכנה" עם גישה לאינטרנט, ויכולת להשתמש בו בדיוק כמו שאדם יעשה. בעוד שה-AI של היום רק נותנים עצות, דווין נוקט פעולה. בשלב מסוים בניסוי שלו, הורה מוליק לדווין להבין איך ליצור חשבון ב-Reddit, ואז להציע לענות על שאלות קידוד. הבינה המלאכותית לא רק הצליחה לבצע זאת, אלא גם החלה באופן ספונטני לדרוש 50 עד 100 דולר לשעה עבור עבודתה, ולכתוב בחזרה לבני אדם אמיתיים. הוא הוריד את זה לפני שהיא הצליחה להטעות מישהו, אבל ברור מה הדבר אומר בנוגע לעתיד. בקרוב מאוד, ינווטו ישויות של בינה מלאכותית בעצמן באינטרנט, ובסופו של דבר בעולם שלנו, עם מידת האוטונומיה שנהיה מוכנים לתת להן.

הכוח לעצב טכנולוגיה

מוליק אופטימי לגבי עתיד הבינה המלאכותית. "אופטימיסט רציונלי", כפי שהוא מתאר את עצמו. הוא מתעקש שעכשיו זה הזמן של אנשים בכל תחום לעסוק בה לעומק, כשעדיין יש בידיהם הכוח לעצב טכנולוגיה מתפתחת לשימוש כללי, שתשפיע בסופו של דבר על כל היבט של החברה שלנו. הוא אוטוריטה בנוגע לאופן שבו ניתן ליישם בינה מלאכותית בחינוך, אך מתעקש שכל תחום זקוק לאנשים כמותו, כדי להבין כיצד תשמש בינה מלאכותית בדרכים ייחודיות לתחום זה.

"הוא לא ישן הרבה", אומרת לילך מוליק, אשתו של איתן, שעובדת עמו לעתים קרובות. השניים עובדים יחד במשך שבע שנים, שותפים למחקר ולגידול שני ילדיהם, כיום בני נוער. שיתוף הפעולה ביניהם החל כשלילך עזבה רצף של משרות משאבי אנוש בסטארט-אפים טכנולוגיים כדי להפוך למנהלת הפדגוגיה בוורטון אינטראקטיב, קבוצה הבונה משחקים וסימולציות לשימוש בקורסים. עבודתם כוללת מגוון עוזרי הוראה דיגיטליים, לרבות הדמיית מחשב בת שישה שבועות המנחה את התלמידים בתהליך השקת סטארט-אפ.

בימים אלה איתן עובד עד שלוש לפנות בוקר - "מאוחר בלילה הוא סופר פרודוקטיבי", אומרת לילך. היא ממשיכה את העבודה כשהיא קמה, בסביבות 5 בבוקר. במחשב הנייד שלה, מקבלות את פניה שורה של הודעות Slack מאיתן, המפרטות מה הוא עשה בזמן שהיא ישנה. "זה נהדר, כי אני פשוט יודעת שמשהו מעניין יצוץ בבוקר", היא מוסיפה. השניים גם חולקים חשבון Microsoft Teams כך ששניהם יכולים לעבוד עם כל ה-AIs המותאמים אישית שהם יצרו.

הסקרנות המאנית וכושר ההמצאה הללו, שתועלו לבניית דברים, ליוו את מוליק לאורך הקריירה שלו. הסטארט-אפ הראשון שלו, eMeta, הושק ב-1998 ועזר לסלול את הדרך אל חומת התשלום באתרים. הוא המשיך ללימודי דוקטורט ב-MIT, ובתחילת שנות ה-2000 ייעץ ל-AOL בנושא בינה מלאכותית, בתקופה שבה הנושא לא היה פופולרי אפילו באקדמיה. הוא גם עזר ל-Darpa, חטיבת המחקר המתקדמת של משרד ההגנה האמריקני, לעבד משחקי ירי בגוף ראשון לסימולציות, כדי לעזור לחיילים להתכונן למארבים.

בתקופתו בוורטון, התמקד מוליק באופן שבו אפשר להביא לדמוקרטיזציה של סוג ההשכלה שכדי לרכוש אותה צריך בדרך כלל ללכת לוורטון, על ידי יצירת חומרי הוראה וסימולציות שאפשר להפיץ באינטרנט - וגם משחק לוח אחד לפחות.

קיבל שוקולדים מביידן

זמן רב לפני הופעת הבכורה של ChatGPT, הוא צייץ מאמרים וממצאים מעניינים אחרים ממגוון התחומים הרחב של שעבודתו כסוציולוג כלכלי נוגעת בהם. לניוזלטר שלו בנושא AI יש כעת יותר מ-140,000 מנויים. הוא מדבר הרבה עם התקשורת.

לילך, שאיתן מתאר אותה כ"כותבת הפרומפטים הטובה בעולם", יוצרת בקביעות תסריטים משוכללים, או הנחיות (פרומפטים), עבור בינות מלאכותיות שהזוג חולק עם החברות שבונות אותן - במיוחד כאשר ההנחיות הללו לא מניבות את התוצאות שהם מעוניינים בהן.

בנקים גדולים כמו ג'יי.פי מורגן, ושלל חברות השקעות פרטיות, היו בין הראשונים שביקשו להיעזר במומחיות של מוליק. כמה וכמה משרדי עורכי דין גדולים ביקשו גם הם את עזרתו, שכן בינה מלאכותית גנרטיבית עלולה לשבש במהירות באופן משמעותי הליכים משפטיים כמו גילוי מוקדם.

לפני שהבית הלבן פרסם את הצו הנשיאותי מרחיק הלכת שלו בנושא בינה מלאכותית, פנתה אל מוליק הוועדה המייעצת לנשיא בענייני מודיעין כדי לשאול, בעצם: מהי בינה מלאכותית? כאות תודה, קיבל מוליק את השוקולדים המפורסמים של ביידן - Biden Hershey's Kisses.

מאוחר יותר, כשאנו חוצים את הקמפוס, אנו עוצרים בבניין השייך לבית הספר להנדסה של אוניברסיטת פנסילבניה. בכניסה ניצבת אנדרטת סטימפאנק ליצירת הבינה המלאכותית - חלק מן ה-ENIAC, המחשב הראשון בעולם.

מתחת לצל הקודר של השורות האינסופיות של חוגות וצינורות הוואקום של המכונה, נזכרתי במשהו שדיברנו עליו קודם. שאלתי את מוליק מדוע דווקא סוציולוג שחי בחוף הלא נכון של היבשת הפך ללוחש ל-AI עבור אלו האחראים ביותר על בנייה, שימוש והגדרת עתיד הבינה המלאכותית.

"אני לא יודע," הוא אמר וגיחך, "אני מניח שאתה כאן בשביל לגלות?".

התשובה, כך הבנתי, פשוטה: מדי פעם מגיעה טכנולוגיה חדשה ומפתיעה, ויש אנשים, שבאופן בלתי מכוון למדי, התכוננו לקראתה כל חייהם.