נדל"ן | בלעדי

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה • המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים
מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

הפרויקט הגרנדיוזי בן 100 הקומות משתחרר מקיפאונו? הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב־יפו תדון השבוע באישור של סעיף טכני, לכאורה, אשר עשוי "לשחרר" את פרסום המכרז ל"מגדל בין ערים", המתוכנן לקום בסמוך למתחם הבורסה ברמת גן, בגבול שלוש הערים תל אביב־יפו, רמת גן וגבעתיים. פרסום המכרז נדחה כבר שנתיים לפחות, על אף הצהרות שונות על פרסומו המתקרב. על פי ההערכות, תזכה המדינה להכנסות של מאות מיליוני שקלים משיווק הקרקע היוקרתית.

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב 
חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות 

מגדל בין ערים מיועד לקום על שטח של כ־11 דונם, בין מתחם הבורסה למתחם תחנת הרכבת הכבדה סבידור. הוא מתוכנן לכלול 100 קומות ולהתנשא לגובה של 400 מטרים. התוכנית להקמתו, שקיבלה תוקף כבר בספטמבר 2018, מציעה 900 חדרי מלון, שטחי תעסוקה, מסחר ושטחי ציבור, בשטח כולל של 121,500 מ"ר.

גשר להולכי רגל מעכב את המימוש

למרות שהתוכנית אושרה כבר לפני שש שנים כמעט, המכרז להקמת הפרויקט, שאותו אמורות לקדם רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב־יפו, טרם יצא אל הפועל. פרוטוקול הדיון של הוועדה המקומית מגלה מהי הסיבה העיקרית לעיכוב: גשר שאמור להיבנות מצפון לפרויקט.

"בשל מקומו הייחודי של המגרש בין דרכים עורקיות (בין היתר דרך מנחם בגין, נתיבי איילון ורחוב ערבי נחל, י' נ'), תוכננו שני גשרים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים". אחד מהם הוא הגשר הצפוני, שאמור לחבר בין המגדל ובין מרחב תחנת סבידור. כתנאי למתן היתר בנייה לפרויקט קובעת התוכנית, בין היתר, "הבטחת ביצוע גשר הולכי רגל לכיוון צפון במלואו".

מתברר כי התנאי הזה הוא שעיכב בתקופה האחרונה את התקדמות הפרויקט לקראת שיווק הקרקע שעליה ייבנה: "מרחב 2000" למתחם סבידור, המוזכר בתוכנית למגדל, הוחלף בתוכנית חדשה, במסגרת תמ"א 65 למרכזי תחבורה משולבים - והיא זו שקובעת כעת את מידת נחיצותו של הגשר הצפוני, כמו גם את המקום שבו יוצב ואת עקרונות התכנון שלו. "לפיכך יש צורך להפריד בין מימוש הבנייה במגרש ובין מועד הקמתו של הגשר, בהתאמה לתכנון העתידי ולמימוש התכנון", כך בסדר היום של הוועדה.

על כן, בישיבתה ביום רביעי הקרוב ישונה סעיף השלביות (שלבי היישום) של התוכנית, כך שתכנון הגשר הצפוני "לא יהווה תנאי למתן היתר למבנה, והקמתו לא תהיה תנאי למתן תעודת גמר". בכך מקווים בעירייה לשים סוף לעיכוב בהתקדמות הפרויקט ולזרז את שיווקו של המכרז לקרקע שעליה ייבנה המגדל.

"נדבך אחרון בטרם נצא לשיווק"

השטח שעליו מתוכנן לקום המגדל נמצא בבעלות עיריית תל אביב־יפו, המחזיקה ב־64.75% ממנו, ובבעלות רשות מקרקעי ישראל, שמחזיקה בחלק הנותר, 35.25%. עוד ב־2022 פורסם כי המכרז עבור הקרקע יפורסם עד לסוף אותה שנה, אך מאז הוא תקוע.

כעת אומרים בעיריית ת"א־יפו: "לצורך מימוש הפרויקט ושיווקו נדרש היה להכין תכנון למבנה הציבורי הנכלל בתוכנית, וכן להכין הוראות והנחיות מפורטות לתכנון הגשרים. עקב הקשיים בתיאום ובאישור הקמת הגשר הצפוני, התכנון התעכב, וכך גם פרסום המכרז. שינוי השלביות יאפשר לשחרר את פרסום המכרז". מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "ההסכמות עם העירייה הבשילו רק עתה. שינוי השלביות הינו הנדבך האחרון בטרם נצא לשיווק".

מאחר שהתוכנית אושרה בזמנו בוועדה המחוזית, גם שינוי השלביות שתביא הוועדה המקומית לאישור, יידרש אישור מטעם הוועדה המחוזית - ולכן עוד יחלוף זמן עד לאישור הסופי של השינוי המדובר.