המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi
צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

מותם של נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ אמיר עבדוללהיאן בהתרסקות המסוק אינו רק אירוע עצוב עבור משטר האייתוללות, אלא גם מביך. ההתרסקות הובילה לגל סיוע בינלאומי, משום שאין לטהרן אמצעים אלמנטריים לאיתור וחיפוש.

מי שבלטה במסגרת אותו סיוע בינלאומי היא טורקיה, כאשר בעיתון "ייני שאפאק" דיווחו בגאווה כי המל"ט בייראקטר אקינג'י הוא שאיתר את המסוק. בד בבד, אחת מבקשות הסיוע האיראניות שנחשבת למביכה למדי הייתה "מסוק שנושא אמצעי ראיית לילה". הבקשה הזו ממחישה מעבר לספק עד כמה האיראנים הזניחו יכולות בסיסיות עבור התמקדות ביכולת לשגר כטב"מים, טילי שיוט טילים בליסטיים לעבר ישראל.

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק 

לכאורה, זו בשורה טובה עבור ישראל שלגדולה שבאויבויותיה אין יכולות ביטחון פנים בסיסיות. אולם, המעורבות הטורקית ומסע היח"צ של אנקרה עשויים להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן. על טיב היחס של משטר ארדואן למשטר האייתוללות ניתן ללמוד מכך שבעת חיפושי שברי המסוק - נשיא טורקיה כינה את מקבילו האיראני "אחי", תוך שהביע את דאגתו.

"מכירת טכנולוגיות צבאיות לטהרן היא תרחיש אפשרי", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "שתי המדינות לא נלחמו אחת בשנייה במלחמה קונבנציונלית מאז 1639. לכן, הטורקים לא חוששים שהאיראנים ישתמשו באותם הכלים נגדם".

התעשיה הביטחונית בטורקיה

עוד לפני שייחתמו עסקאות עם האיראנים, התעשייה הביטחונית הטורקית פורחת. מנתוני לשכת היצוא הטורקית, היקף היצוא הביטחוני הסתכם ב־5.5 מיליארד דולר ב־2023, צמיחה של 25% משנה קודמת. קרוב ל־80% מאותו סכום הגיע מעשרה יצואנים טורקים בראשות תאגיד בייקאר, שייצא בהיקף 1.8 מיליארד דולר. החברה הזו נודעה, בעיקר, בזכות המל"טים מסדרת בייראקטר (TB2 שמופעל באוקראינה ואקינג'י שבו השתמשו באיראן) וסמנכ"ל הטכנולוגיות סלצ'וק בייראקטר - חתנו של הנשיא ארדואן.

יצואניות בולטות נוספות בתחום הביטחוני הן התעשייה האווירית הטורקית (864 מיליון דולר ב־2023), יצרנית הרכבים הצבאיים BMC (255 מיליון דולר), יצרנית הטילים רוקטסאן (161 מיליון דולר), ומפתחת האלקטרוניקה הצבאית אסלסאן (108 מיליון דולר). ככלל, לפי נתוני מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), טורקיה מדורגת במקום ה־11 בדירוג היצואניות הביטחוניות הגדולות בין השנים 2023-2019 (1.6% מתוך כלל הסחר העולמי), לאחר שהיוותה 0.7% בלבד מהשוק בין השנים 2018-2014. לצורך ההשוואה, ישראל אמנם מדורגת במקום השלישי אבל שיעורה מתוך כלל הסחר ירד מ־3.1% בין השנים 2018-2014 לכ־2.4% בין השנים 2023-2019.

"הפגנת העליונות הטכנולוגית הטורקית על איראן ממחישה את השוני בין המדינות", מסכם ד"ר כהן ינרוג'ק. "אחת משקיעה בטילים שיירטה ישראל, ואילו השנייה משקיעה בטכנולוגיה יותר מתוחכמת שמושפעת מהטכנולוגיה המערבית. אי לכך, האיראנים עשויים להתעניין באמצעים כמו אקינג'י שחלק מרכיביו מתוצרת אמריקאית. ייתכן שארה"ב תרצה למנוע זאת, אבל זו תהיה משימה קשה עבורם".