אופיס את אופיס

בישראל, כנראה, אין מקום להרבה רשתות. קניית סופר אופיס על ידי אופיס דיפו היא דוגמה נוספת לריכוזיות ההולכת וגדלה בתחום הקמעונאות

עוד רשת בתחום הקמעונאי מתמזגת עם מתחרה. בסך הכל מדובר בשני סניפים, שיעברו מסופר אופיס לרשות אופיס דיפו, אבל בכך יקיץ הקץ על רשת סופר אופיס.

כפי שפורסם ב"גלובס" ביום ה', חתמה אופיס דיפו על הסכם לרכישת רשת סופר אופיס משופרסל. הרכישה תיעשה בשלבים ותכלול שתי חנויות של סופר אופיס, על ציודן, ואת המלאי של החברה. החנות מול קניון איילון לא תיכלל בעיסקה, שכן לאופיס דיפו חנות הנפתחת באיזור זה בימים אלה. העיסקה לא תכלול גם את מרכז ההפצה והמחסן בפארק סיבל בראש העין. שני האחרונים ייסגרו. למרכז ההפצה אין אופיס דיפו זקוקה, שכן לאחרונה הקימה מרכז לוגיסטי בלוד.

רכישת 2 הסניפים תחסוך לאופיס דיפו השקעות באזורים בהם הם קיימים. האם זה יחסוך בעלויות? בענף לא בטוחים שכך הוא הדבר.

הסניף ברעננה, שהיה הראשון שפתחה סופר אופיס ב-94', יועבר לרשות אופיס דיפו כבר ב-1 ביולי. אופיס דיפו תכננה להקים סניף ברעננה, אך השהתה את החלטתה עד לסיכום העיסקה עם סופר אופיס. מנכ"ל אופיס דיפו, צחי פישביין, מתכנן לרכז בסניף זה את מכירות ה"חזרה לבית הספר", שיחלו בימים הקרובים, וישתלבו במכירות הרשת כולה.

הסניף ברחוב החשמונאים יירכש בשלב מאוחר יותר, עד ה-15 בספטמבר, וישמש עבור אופיס דיפו כרטיס כניסה לתחום חנויות ציוד משרדי בסדרי גודל קטנים יותר.

כמה תקבל שופרסל בתמורה? בשלב ראשון מדובר בכ-2 מיליון שקל. ספירת המלאים והציוד תיעשה בסוף השבוע ובהתאם ייקבע המחיר הסופי.

אופיס דיפו וסופר אופיס נפתחו במקביל בסוף 94'. הסניף הראשון של סופר אופיס נפתח ברעננה והראשון של אופיס דיפו נפתח ברחוב יגאל אלון בתל-אביב. אופיס דיפו ישראל נמצאת בבעלות אופיס דיפו ארה"ב (%20), ג'ק פישמן (%40) וליאון קופלר, מבעלי סופר פארם, טויס אר אס ובלוקבסטר וידאו (%40). כיום מונה הרשת 6 סניפים, והיא משקיעה כ-5 מיליון דולר בשנה בפיתוח ובהתרחבות. בסך הכל מתכוונת הרשת להגיע ל-20 סניפים.

כיוון שאופיס דיפו היא חברה פרטית אין איש יודע מה היקף המכירות שלה. אם השמועות בדבר הנפקה צפויה בשנה הבאה, נכונות, יהיה מידע זה זמין יותר.

סופר אופיס הוקמה ע"י קבוצת משקיעים יהודיים מבוסטון ומהארץ, שיוצגה ע"י דוד הרטשטיין, שאף ניהל את הרשת. שופרסל היתה שותפה מלכתחילה (%58). המשקיעים היו, בנוסף להרטשטיין: מוריס סמית, שניהל בארה"ב את קרן ההשקעות מגלן פאנד של פידליטי; רוברט קראפט מבוסטל, בעל מפעלי נייר, קבוצת כדורגל ומבעלי מיכלי כרמל; וליאו קאהן מבוסטון, יו"ר מועצת המנהלים ומייסד הרשת האמריקנית סטייפלס. במרס 96' רכשה שופרסל את מניות השותפים האמריקניים ושיחררה את דוד הרטשטיין מניהול החברה. דוד גדנקן, ששימש עד אז מנכ"ל כלל ספורט, יבואנית ריבוק, התמנה למנכ"ל החברה.

שופרסל לא היקצתה מאז יותר מדי משאבים לפיתוח הרשת, והסניף בחיפה נסגר. גדנקן עשה מאמצים להציל את הרשת, אם באמצעות מחלקות מיוחדות או מבצעים מיוחדים. יו"ר שופרסל, ליאון רקנאטי, נשמע אומר בהזדמנויות רבות, שסופר אופיס היא "גיבנת" של שופרסל, וכי בהזדמנות הראשונה ינסה למכור אותה.

גדנקן אמר בשעתו לגלובס, כי "מה שיציל את הרשת זה פתיחת חנויות נוספות בירושלים ונתניה, והגדלת מחלקת מוסדות, בה התחלנו כבר. בכוונתנו להכניס מאות לקוחות נוספים, משרדים קטנים ובינוניים לטלאופיס. אני מאמין בהתפתחות חנויות המגה ויודע מהשטח, שיש התפוררות גדולה בחנויות קטנות. רשמנו באפריל השנה, ב-11 ימי עבודה, גידול של %14.5 במכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אז יש תקווה".

מכל מקום, עם השלמת רכישת סופר אופיס, תכלול אופיס דיפו 10 סניפים: 6 קיימים, השניים הנרכשים ושניים חדשים שייפתחו בקרוב. עם היעלמות השם "סופר אופיס" מן המפה ומן התחרות, יקרה גם בתחום הציוד המשרדי מה שקרה בתחום ה"עשה זאת בעצמך", עם רכישת רשת אייס ע"י קנה ובנה של שופרסל. ובתחום ציוד הספורט, עם רכישת ספורט מארט ע"י מגה ספורט של אליעזר פישמן.

זה גם מה שהולך לקרות בתחום הדראג סטורס, עם רכישתה של כלל פארם. גם בענף המזון יש פעילות מיזוגים ערה, כמו למשל שקם מזון וברכת רחל, שנרכשו ע"י שופרסל, סופרזול ומחסני הרכבת שנרכשו ע"י הריבוע הכחול, קו-אופ צפון - שהתאחדה עם היפרשוק, ויש סיכוי שבקרוב תתחבר בדרך כלשהי לרשת גרינברג. רשימה חלקית. מסתבר שמדינת ישראל איננה יכולה להכיל הרבה רשתות קמעונאיות בכל תחום, והריכוזיות בתחום הקמעונאי הולכת וגדלה. «מאת זהבה דברת «אופיס את אופיס «בישראל, כנראה, אין מקום להרבה רשתות. קניית סופר אופיס על ידי אופיס דיפו היא דוגמה נוספת לריכוזיות ההולכת וגדלה בתחום הקמעונאות