אפל: מה שקורה אחרי גיל העמידה

שתי החברות הגדולות מוטורולה ואפל מחשבים היו הסיפור השבועי של וול-סטריט. על הראשונה - זה הסיפור הטוב כבר הרחבנו קודם, ועל השנייה נדבר עכשיו.

"לחברה עם האנשים הטובים ביותר ישנה ההנהלה הגרועה ביותר", התבדחו השבוע ציניקנים בוול-סטריט, כאשר הודיע יו"ר אפל מחשבים, גיל אמיליו, על התפטרותו. אמיליו, שבקושי נמצא בחברה שנה, הוא האחרון בסדרה של התפטרויות שפקדה את החברה אשר היתה בעבר המובילה בתחום המחשבים האישיים.

אפל מתחילה להזכיר יותר ויותר את שנות השמונים של IBM לפני לואיס גרסטנר. מדובר בשם מותג יוקרתי ביותר, המקינטוש, ובצוות עובדים ומפתחים שנחשב תמיד כמעולה בתחום.

בדצמבר 1996 חזר סטיבן ג'ובס, מייסדה של אפל מחשבים, הביתה. ההודעה שאפל רכשה את החברה שג'ובס הקים, Inc Next Software, בסכום של 400 מיליון דולר, אמרה לוול-סטריט שהנה, סוף סוף, אפל יוצאת לדרך עם אסטרטגיה חדשה לעתיד, והמניה עלתה ל-23 דולר.

שישה חודשים עברו מאז. המניה צנחה לכ-13 דולר, הרבה מנהלי חטיבות ברחו, והשבוע כאמור הודיע אמיליו, האיש שכל כך האמינו שיגרום לתפנית, על התפטרותו.

לאפל יש שני נכסים חשובים. יש לה את השם מקינטוש ויש לה טכנולוגיות מעולות. היתרון הטכנולוגי הולך ונעלם, בעיקר מכיוון שמיקרוסופט נוגסת די מהר ביתרון הזה. את השם והמוניטין קשה מאוד לקחת מאפל, אך כדי להחזיר עטרה ליושנה צריך הנהלה, וכנראה שאמיליו לא היה האיש המתאים. הם צריכים גרסטנר.

אפל נלחמת נגד השעון, עד כה ללא הצלחה. "הבעיה היא", אומרים אנליסטים בוול-סטריט, "שמערכת ההפעלה של המקינטוש מיושנת והם צריכים לבוא עם מערכת חדשה, כשבינתיים מיקרוסופט לוקחת להם את השוק. נגד מיקרוסופט אינך יכול לבזבז אפילו יום אחד...".

העזיבה של אמיליו השאירה את סטיבן ג'ובס כמועמד ליושב ראש החדש. האיש שהקים את החברה לפני 21 שנה - יחד עם שותפו דאז סקאלי - ובנה אימפריה שכולם חשבו שתגבר על IBM, לא חלם כנראה שהוא יחזור לאפל בדרך הזו. כשחזר ג'ובס לחברה הוא קיבל 175 מיליון דולר במזומן, ועוד כל מיני הטבות. אז הוא אמר: "אני אייעץ לגיל (אמיליו) כמיטב יכולתי (בתהליך השיקום), עד שארגיש כי הם אינם מעוניינים בעזרתי או שהם אינם מוכנים להקשיב".

הקולות שנשמעים מקאפוסטינו שבקליפורניה, מרכזה של אפל, רומזים שכנראה לא הקשיבו או לא שמעו, ובלחץ בעלי המניות הגיעו לבסוף למסקנה שאמיליו אינו מסוגל להציל את החברה, וביקשו ממנו לעזוב.

אמיליו עוזב כשכיסיו מלאים בכסף, כ-7 מיליון דולר, שאפשר לכנותם פיצויים על פיטורים מוקדמים.

כעת הקימו ועדת היגוי שתחפש יו"ר חדש וגם מנהל טכנולוגי חדש. יחד עם אמיליו עזבה גם הלן הנקוק, האחראית על הפיתוח הטכנולוגי. הנקוק היתה בקונפליקט עם ותיקי אפל על הכיוון שיש לקחת בפיתוח הטכנולוגי; והאנשים שיחליפו אותה, אבי טבניאן וג'ון רובינשטיין הם אפל'ניקים ותיקים.

הנקוק באה מ-IBM וניסתה לשכנע את מעבידתה הקודמת להשתמש בטכנולוגיה של אפל NeXT Technology. הניסיון נכשל, ו-IBM הלכה עם לוטוס.

הסיפור של אפל, עד כמה שהבנו אותו, די מזכיר את המלחמה שרואים בספרו הידוע של מייקל קריצ'טון 'חשיפה' (Disclosure). נכון, הנקוק לא דומה כלל לטיפוס שמגלמת דמי מור בסרט שנעשה על פי הספר, אבל התככים שעולים מאפל מזכירים את העלילה שלו. כעת ממתינה וול-סטריט ליו"ר החדש. סטיבן ג'ובס התמנה כאחד מהשלישייה שתבחר בו, אבל הוא נראה כמועמד המתאים.

ומה בקשר למניה? כשהיא ירדה ל-16-15 דולר המליצו בוול-סטריט להתחיל לאסוף, כי נראה היה שהחברה מתחילה במהפך חיובי. היום ב-13 קצת מהססים, אבל עדיין אוספים, "כי מי יודע", הסביר לנו ידידנו סטיבן, הברוקר-פילוסוף, "כעת כבר אין להם זמן והם סוף סוף יצטרכו להביא מישהו עם סמכויות דיקטטוריות, מישהו כמו ה'משור-מכני' דאנלופ. זה מה שהם צריכים לביצוע המהפך".

כדאי מאוד להישאר במעקב, אולי נוצרה הזדמנות לסיבוב גדול. « «אפל: מה שקורה אחרי גיל העמידה «