בג"ץ ביטל הענקת פרס ישראל לעיתונאי שמואל שניצר, בשל מאמרו נגד האתיופים

הורו לוועדת הפרס לדון שוב בנושא, תוך התחשבות במאמר, בפסק הדין האתי ובסירובו של שניצר להתנצל

החלטת ועדת פרס ישראל, להעניק ביום העצמאות הקרוב את הפרס בתחום העיתונות לעיתונאי שמואל שניצר, לשעבר עורך "מעריב", בוטלה היום (ה') על ידי בג"ץ. השופטים תיאודור אור, דליה דורנר ודורית בייניש קבעו, כי הדיון בהענקת הפרס יוחזר לוועדת השופטים לדיון חוזר.

פסק הדין אומר, כי על הוועדה, במסגרת שיקוליה, לתת את דעתה למאמר הקשה שכתב שניצר נגד העדה האתיופית, וכן להחלטת ועדת האתיקה של איגוד העיתונאים ביחס למאמר שפירסם שניצר בשנת 1994 בעניין העדה האתיופית, תחת הכותרת "יבוא מוות". ועדת האתיקה קבעה, כי במאמר יש משום הפרה של חובת האתיקה העיתונאית. בנוסף, על ועדת השופטים להתייחס לעמדת שניצר כיום, אשר סירב להתנצל על מאמרו.

שופטי בג"ץ מציינים בהחלטה, כי גם שר החינוך, זבולון המר, הביע ביקורת על מאמרו של שניצר. המר ביקש משניצר לחזור בו מהדברים שבמאמר, ולהבהיר את עמדתו ברוח ערכי הסובלנות, על מנת שלא יהיה בדבריו משום הטלת דופי בעדה שלמה. שניצר לא נענה לפנייה.

השופטים מציינים, כי מתמלילי ראיונות בתקשורת הם למדים, כי גם פניית הנשיא עזר ויצמן לשניצר, שנעשתה במטרה שיחזור בו מעמדתו, לא הביאה לשינוי בעמדות שניצר. שניצר הבהיר, כי אין בדעתו לחזור בו מדברים שאינו מתחרט עליהם.

פסק הדין מציין, כי אין זה מדרכו של בג"ץ להתערב בשיקולי ועדות וגופים העוסקים במתן פרסים וציונים. אולם, במקרה זה נפל פגם בהחלטת שר החינוך, המצדיק את התערבות בג"ץ. השופטים מדגישים, כי העובדה שהשר וועדת השופטים לא ידעו על קיום המאמר, וכי בית הדין הרשיע את שניצר בעבירה אתית חמורה, היא בבחינת פגם בהחלטה. "כל החלטה סבירה, ראוי לה שתהיה מושתתת על האינפורמציה הרלבנטית הדרושה לקבלתה", אמרו השופטים.

את אדיסו מסאללה ייצג עו"ד אייל רוזובסקי. את שר החינוך ייצג מנהל מחלקת בג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד עוזי פוגלמן, ואת שמואל שניצר - עו"ד רנאטו יאראק. (בג"ץ 2205/97). «מאת שמואל דקלו «בג"ץ ביטל הענקת פרס ישראל לעיתונאי שמואל שניצר, בשל מאמרו נגד האתיופים «הורו לוועדת הפרס לדון שוב בנושא, תוך התחשבות במאמר, בפסק הדין האתי ובסירובו של שניצר להתנצל