בג"ץ דחה העתירה נגד מינוי סיסו לקונסול

בג"ץ דחה היום (ה') את עתירת התנועה לאיכות השלטון, שהוגשה בבקשה למנוע את מינויו של שמואל סיסו כקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק. השופטים שלמה לוין, דליה דורנר ותיאודור אור קבעו בפסק הדין, כי גם אם מינויים פוליטיים אינם נראים, הרי שלבג"ץ אין עילה להתערב בהם, אלא אם תוכח שחיתות של ממש או הפרה של נהלים כתובים זועקת לשמיים.

התנועה עתרה לבג"ץ, באמצעות עוה"ד יורם סמואל ואביבית יוספי, בבקשה לבטל את מינויו של סיסו. לטענת התנועה, המינוי נעשה תוך הפרת נהלים, לסיסו אין כישורים מתאימים למילוי התפקיד והמינוי הוא פוליטי מובהק, בשל קירבתו לשר החוץ, דוד לוי.

מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד עוזי פוגלמן, טען, כי הוועדה המייעצת לשר החוץ אישרה את המינוי במישאל טלפוני, וכי אין צורך להביא את המינוי לאישורה של ועדת בן-דרור. ועדת בן-דרור הוקמה לאור לקחי פרשת בר-און.

במהלך הדיון אמרו השופטים, כי גם אם יש להם ביקורת על שיטת המינוי, הם אינם רואים עצמם מוסמכים להתערב בו. השופטים אמרו, שאין די בטענות התנועה בכדי להגיש עתירה ציבורית כזו. בעניין אי מסירת החומר על סיסו לחברי הממשלה קודם לאישור המינוי, אמרו השופטים, כי זוהי סיבה לתלונה של שר אך לא לעתירה ציבורית.

לוין ציין, כי לאור המלצות ועדת שרנסקי, החלטת הממשלה איננה פוסלת מינויים פוליטיים, אלא מינויים "פוליטיים בלתי ראויים" בלבד. מינויים כאלו פסולים ובלתי ראויים רק במקרה של "שחיתות זועקת לשמיים". «מאת שמואל דקלו «בג"ץ דחה העתירה נגד מינוי סיסו לקונסול «