האיטלקים בחרו בקולוסיאום, בציור הולדת ונוס ובמשורר דנטה - לסמלי מטבעות יורו

מידגם של תושבי איטליה החליט אתמול (א') שהסמלים הלאומיים המתאימים ביותר למטבע החדש של היורו, שייכנס למחזור בשנות ה-2000 אם איטליה תצטרף לאיחוד המוניטרי האירופי, הם הקולוסיאום ברומא, יצירתו של ליאונרדו דה וינצ'י "איש הרנאסנס", "הולדת ונוס" של בוטיצ'לי ופורטרט של דנטה אלגיירי.

רשת הטלוויזיה הממלכתית RAI הקרינה אמש במשך חמש שעות מישדר חגיגי, בו טילפנו צופים אל הרשת, וחיוו את דעתם איזה סמל לאומי יהיה היאה ביותר ליורו. משרד האוצר האיטלקי כבר הודיע שיתחשב בתוצאות המישדר, כאשר יחליט סופית מה יוטבע על מטבעות היורו, שיהיו שונים ממדינה למדינה.

דנטה, הנחשב למייסד השפה האיטלקית המודרנית, שיצירותיו על התופת וגן העדן מהמאה ה-14 עיצבו במידה רבה את תרבות ימי הביניים, נבחר להופיע על שני מטבעות היורו המתוכננים ברוב מוצק של %56. במישדר השתתפו מיליון וחצי צופים.

הקולוסיאום של רומא היה הסמל המוביל להטבעה על מטבע היורו בערך נקוב של 5 סנט. פורטרט הולדת ונוס של בוטיצ'לי מהמאה ה-15, המוצג כיום בגלריה אופיצי בפירנצה, היה הסמל המוביל למטבע בערך 50 סנט.

מישדר הטלוויזיה החגיגי השיק שבוע של מסע הסברה מיוחד בתקשורת האיטלקית, שמטרתו לקרב את האזרח הקטן אל היורו, המתוכנן להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 1999.

הסמלים הלאומיים שהובסו במישאל הטלוויזיוני היו, בין היתר, הפסל "דוד" של מיכאלאנג'לו, פורטרט פלורה של בוטיצ'לי (מתוך תמונת "אביב"), האסטרונום האנטי-כנייסייתי גלילאו גליליי והמלחין ג'וזפה ורדי. גם המגדל הנטוי של פיזה, המגלם את איטליה בחוברות התיירות, הפסיד בהתמודדות.

בין משתתפי מישדר ה"יורו-פסט" אמש היה גם שר האוצר, קארלו אזליו צ'יאמפי, שהוכנס לשידור מלישכתו ברומא. כמיטב מסורת הטלוויזיה האיטלקית, המישדר הונחה על ידי מנחה פופולרי, שסביבו להקת יפהפיות בלבוש מינימלי.

צ'יאמפי הכריז על החלטת הממשלה לגבי הסמל שיוטבע על המטבע בערך 1 יורו: "איש הרנסנס", הרישום הקלאסי של דה וינצ'י, שזרועותיו ורגליו השריריות מתוחות בזוויות ישרות, הממחישות את חוסנו ואת ההרמוניה של הרנסאנס. «רויטרס, רומא «האיטלקים בחרו בקולוסיאום, בציור הולדת ונוס ובמשורר דנטה - לסמלי מטבעות יורו «