התעשיינים: "רבע מיליון מובטלים עד סוף השנה - אם יימשכו החשיפה וריסון האינפלציה"

התמ"ס: החשיפה תורמת לצמיחה * התנגדות בוועדת הכספים לסבסוד ממשלתי למימון עליית שכר המינימום

מנהל האגף הכללי בהתאחדות התעשיינים, מאיר בראל, הזהיר היום (ג') בוועדת הכספים מפני מספר שיא של כרבע מיליון מובטלים עד סוף השנה, "אם הממשלה לא תיסוג ממדיניותה היומרנית בתחום החשיפה וריסון האינפלציה".

הוא מעריך, כי בענפי התעשיה הרגישים במיוחד למצב הקיים (הנייר והדפוס, העץ והרהיטים, הבנין והזכוכית) עלולים להצטרף למעגל המובטלים כ-37 אלף איש, שמהווים מחצית ממספר העובדים כיום.

בדיון על השלכות שכר המינימום על האבטלה והשפעת החשיפה על סגירת מפעלים, תבע בראל להקפיא את שכר המינימום ולקבוע שער חליפין ריאלי. עוד תבע לדחות בשנתיים את הפחתת המכסים על מוצרים מארצות שלישיות ולאסור למשך שנה יבוא מוצרים מארצות המשבר בדרום-מזרח אסיה.

הוא גם תבע להעדיף בהנחיה ממשלתית את תוצרת ישראל במכרזים הממשלתיים והציבוריים ובפרוייקטים ממלכתיים, וגם לפתוח בקמפיין בעידוד העדפת תוצרת הארץ על ידי כלל הציבור.

מנכ"ל משרד התמ"ס, דב מישור, דחה את הטענות כאילו מדיניות החשיפה גורמת למשבר. הוא התנגד לביטולה, והזכיר שבעבר הלא רחוק היא לא עצרה את הגידול בתעסוקה, ובמקביל הורידה בצורה משמעותית את האינפלציה, עקב יבוא של מוצרים זולים, ובעיקר מוצרי טקסטיל, שמהווים מרכיב חשוב בסל הקניות של השכבות החלשות.

ורד דר מאגף הכלכלה באוצר תיארה את ההשלכות השליליות של מנגנון עדכון שכר המינימום בהתאם לעליית השכר הממוצע במשק. היא ציטטה סקר שערך האגף בין אפריל לאוקטובר 97', שגילה כי עליית שכר של %3.5 בתעשיית ההיי-טק תרמה לעליית שכר של %7.5 בתעשיית הטקסטיל, כשבמקביל פוטרו מהענף כ-4,000 עובדים. גם היא הזהירה, שעליית שכר המינימום תעלה למשק באלפי מובטלים נוספים.

יוזם הדיון על השלכות שכר המינימום על האבטלה, ח"כ אמנון רובינשטיין, נעדר מהישיבה מחמת מחלה, אולם כל הח"כים תקפו את הצעתו, שהממשלה תסבסד למפעלים את התוספת הנדרשת בשכר המינימום.

מרכז הקואליציה, ח"כ מיכאל קליינר, אמר כי לא מתקנים עיוות בעיוות נוסף. קליינר תמך בהקפאת שכר המינימום, או לפחות בהקפאה של מחצית ההעלאה הנדרשת (%4 במקום %8). הוא קרא למרכז האופוזיציה, ח"כ בייגה שוחט, שמנע את עליית שכר המינימום בהיותו שר האוצר, לגלות יושר ציבורי במעמדו הנוכחי ולעשות ברית אחת עם הקואליציה נגד "הפופוליסטים התובעים את עליית השכר".

קליינר הציע להתחיל את התהליך בהקפאת שכר הבכירים. הוא תמך גם בדרישת התעשיינים לשנות את המדיניות המוניטרית.

ח"כ שוחט בירך את קליינר על שינוי עמדתו לגבי המדיניות המוניטרית, ואמר כי היא הגורם למשבר, ולא החשיפה. «מאת צבי לביא «התעשיינים: "רבע מיליון מובטלים עד סוף השנה - אם יימשכו החשיפה וריסון האינפלציה" «התמ"ס: החשיפה תורמת לצמיחה * התנגדות בוועדת הכספים לסבסוד ממשלתי למימון עליית שכר המינימום