וגם מאיר שטרית זכאי

זיכויו של ח"כ מאיר שטרית, אחרי הזיכוי של שמחה דיניץ, מביא לסיום את פרשת החיים המתוקים בצמרת הסוכנות. הלקח הציבורי נלמד

חבריו של ח"כ מאיר שטרית נשאו אותו היום בצהריים על כפיים מיד לאחר זיכויו, כשדמעות בעיניו. שטרית שמר על איפוק, ואפילו לא תקף את הפרקליטות. כך, אחרי זיכויים של שמחה דיניץ ושטרית, הסתיימה פרשת הסוכנות.

בפברואר 94', למעלה משנה אחרי החשיפה ב"גלובס", הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד יו"ר הסוכנות, שמחה דיניץ, על הרכישות הפרטיות שביצע בכרטיסי האשראי המוסדיים. דיניץ טען, כי פעל במסגרת הנורמה בסוכנות. אכן, התברר, כי עוד שניים מבכירי הסוכנות עשו שימוש פרטי בכרטיס האשראי המוסדי: צבי ברק, מנהל מחלקת הכספים בסוכנות, וח"כ מאיר שטרית, ששימש כגזבר הסוכנות.

במהלך חקירת המשטרה דלפו ידיעות על ההמלצה להעמידו לדין. שטרית טען, כי הדבר נובע ממניעים פוליטיים, לצורך הכפשת שמו, ותקף בחריפות את שר המשטרה דאז, משה שחל. הוא אף סירב לשתף פעולה עם המשטרה. הדבר לא סייע לו, וחקירת המשטרה הולידה את כתב האישום כנגדו, בגין מירמה והפרת אמונים.

שטרית הואשם, כי בהיותו גזבר הסוכנות ביצע רכישות פרטיות בכרטיס אשראי מוסדי של הסוכנות מבלי שדיווח על כך, וכן כי יצא עם משפחתו לחופשה בארה"ב, שמומנה על ידי הסוכנות, בעוד הוא הציגה כנסיעה בתפקיד. הוצאות החופשה והרכישות הסתכמו בכ-20 אלף דולר. שטרית היה אז בעיצומה של טרגדיה משפחתית, סופר את ימיה של בתו ז"ל.

זיכויו של שטרית היה צפוי, בפרט בעקבות זיכויו של דיניץ מחמת הספק, לפני מספר חודשים, בשל אי הוכחת היסוד הנפשי במעשיו, שכן שטרית הואשם בעבירות דומות לעבירות בהן הואשם דיניץ.

לכך נוספה העובדה, כי את פסק הדין המזכה בעניינו של דיניץ נתן שופט בית המשפט העליון, תיאודור אור; השופטת במשפטו של שטרית היא שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מיכאלה שידלובסקי-אור, רעייתו של אור.

התוצאה המשפטית של פרשת ה"דולצ'ה ויטה" בסוכנות, אם כן, היתה "דלה". התוצאות האחרות של הפרשה, לעומת זאת, היו בעלות חשיבות רבה ביותר. התברר, כי השימוש בכרטיס האשראי המוסדי לצרכים פרטיים היה קצה הקרחון. הפירסומים ב"גלובס" אומתו במהלך בדיקות מבקרת הסוכנות וחקירת המשטרה, ונחשפה תמונה מאוד לא מחמיאה על הסוכנות ובכיריה, שעיקרה תנאים מפליגים, ראוותנות ונהנתנות מופרזת.

בין השאר נחשף, כי תקציב לשכתו של דיניץ הוא 870 אלף דולר, ולרשותו עומדים 100 אלף דולר נוספים, הנתונים לחלוקה לפי שיקולו האישי; בכירי הסוכנות נהגו לקחת מיקדמות במט"ח לצורכי נסיעותיהם, כשמיקדמות אלה היו גבוהות בעשרות אחוזים מההוצאות הריאליות של הנסיעות.

כן נחשף, כי בכירי הסוכנות מקבלים שכר העולה ב-%25 על שכרם של המקבילים להם בשירות הממשלתי. כך, למשל, שכרו של יו"ר הסוכנות מקביל לשכר ראש הממשלה, שכר חברי הנהלת הסוכנות מקביל לשכר שרים, ושכר מנכ"לים מקביל לשכר מנכ"לים בשירות הממשלתי.

דיניץ נהנה מתשלום של 2,500 דולר בחודש, כפיצוי על כך שאינו מקבל דירת שרד. בכירי הסוכנות צברו מרחקי טיסה בנסיעותיהם בתפקיד, והעבירו את כרטיסי הבונוס שקיבלו על כך לבני משפחותיהם.

במסגרת גילגולי הפרשה, התברר גם המימצא המדהים אשר נחשף ב"גלובס", לפיו בכירי הסוכנות נהנים מפנסיה בשיעור %7 לשנה; בעקבות כך התברר לראשונה, כי גם חברי הממשלה נהנים משיעור פנסיה זהה. הכנסת סערה ועוסקת בכך מאז החשיפה.

בעקבות פרשת דיניץ-שטרית, הוציאה הסוכנות הנחיות חדשות, לפיהן חברי הנהלת הסוכנות לא ישתמשו בכרטיסי אשראי מוסדיים, אלא ייאלצו להשתמש בכרטיסיהם האישיים, לאסוף קבלות ולהזדכות לאחר מכן על ההוצאות, עם דו"ח על כל נסיעה לחו"ל, שיכלול את כל ההוצאות, בתוך 30 יום מחזרתם ארצה.

כל בכיר בסוכנות יידרש לקבל אישור מראש לנסיעה מהיו"ר, ואת תוכנית הנסיעה יגיש לפחות שלושה שבועות מראש. בעד הוצאות כיבוד ואירוח יקבלו בכירי הסוכנות 250 דולר לחודש, בעוד היו"ר והגזבר ייהנו מ-500 דולר לחודש. הבכירים יהיו גם זכאים להזמין קייטרינג לאירוע בביתם הקשור לעבודה, אך יהיו חייבים להגיש חשבון הוצאות חודשי, בו יפורטו הוצאותיהם אגורה לאגורה. כן הוחלט, כי בת זוג של חבר הנהלה לא תוכל עוד להצטרף לבעלה על חשבון הסוכנות, למעט מקרים חריגים בהם נוכחות בת הזוג היא לטובת הסוכנות.«הדס מגן«וגם מאיר שטרית זכאי«זיכויו של ח"כ מאיר שטרית, אחרי הזיכוי של שמחה דיניץ, מביא לסיום את פרשת החיים המתוקים בצמרת הסוכנות. הלקח הציבורי נלמ