זכיית פרטנר - הרחבה

קבוצת פרטנר, המורכבת מהצ'יסון מהונג קונג (%57.5), מת"ב (%25) ואלביט-קום (%17.5), זכתה היום (ה') במיכרז המפעיל הסלולרי השלישי, לאחר שקיבלה 96.37 נקודות מתוך 100, לעומת 95.36 נקודות שקיבלה תפוז, ו-73.7 שקיבלה קבוצת ג'י.אס.אם.

פרנטר תשלם דמי זיכיון בסך 1,407,804 שקל, ואלה היקנו לה %75 אחוז מהניקוד. תפוז קיבלה עבור הצעתה לדמי זיכיון %73.5. במרכיב השקלול האיכותי עברה תפוז את פרטנר וקיבלה %21.8 לעומת %21.4.

בקבוצת תפוז כלולות טליה השוודית, AT*T-וויירלס האמריקנית, יורוקום אחזקות, אריסון השקעות והחברה להשקעות של בנק הפועלים. בקבוצת ג'י.אס.אם היו כלולות מנסמן הגרמנית, SBC האמריקנית, עורק, גלובסקום וידיעות תקשורת.

ל"גלובס" נודע, כי לאחר בדיקה משפטית, התבקשה אתמול (ד') פרטנר להסכים לשינוי מספר סעיפים בתקנונה ובתקנון אלביט-קום, כדי למנוע תופעה של בעלות צולבת. דיסקונט השקעות היא הבעלים של שליש ממניות סלקום ו-%40 מחברת אלרון, שהיא חברת-האם של אלביט-קום.

מנכ"ל משרד התקשורת ויו"ר ועדת המיכרזים, דני רוזן, אמר ל"גלובס", כי בבדיקה משפטית נקבע, שאין בכך כל שינוי בהצעת המיכרז. ההערכה היא, ששינוי בתקנות אלה, עשוי לאפשר לתפוז להגיש עתירה לביהמ"ש נגד תוצאות המיכרז. מנכ"ל יורוקום החזקות, שאול אלוביץ, אמר בנושא זה: "אנו לומדים את תוצאות המיכרז ונשקול את צעדנו בהתאם".

שרת התקשורת, לימור לבנת, אמרה עם פרסום התוצאות, כי היא "רואה חשיבות רבה בכניסת מפעיל סלולרי שלישי לשוק התקשורת. כניסת מפעיל נוסף היא לתועלת הצרכנים. משמעות התחרות בין שלוש חברות (פלאפון, סלקום ופרטנר) היא הרחבת ההיצע, מענה לביקוש הגואה, שיפור איכות השירות ושמירה על תעריפים נמוכים". לבנת הדגישה, כי לראשונה חוייב המפעיל לתת שירות גם לאזרחי ישראל המתגוררים ביהודה, שומרון וחבל עזה.

בעלת השליטה בקבוצת פרטנר היא הצ'יסון וואמפואה, שבסיסה בהונג קונג. מחזור המכירות של הקבוצה עמד בשנת 1996 על 4.74 מיליארד דולר. בקבוצת פרטנר חברה הצ'יסון טלקומיוניקיישן, העוסקת בתקשורת סלולרית, זימון, אלחוט וטלפוניה. לחברה 3 רשתות סלולריות בהונג-קונג והיא שולטת ברשת הסלולרית הבריטית אורנג', לה כמיליון מנויים. את פעילות החברה בישראל ואת קבוצת פרטנר מנהל בוב פאליץ.

החברה הישראלית הגדולה בפרטנר היא מת"ב, חברת הכבלים השנייה בגודלה במדינה, שמניותיה נסחרות בניו-יורק ובתל-אביב. בעל השליטה בחברה היא קבוצת דנקנר השקעות. בעלי המניות האחרים הם: חנניה גיבשטיין, קבוצת מעריב, שמעון ואלי חפץ וצבי דינשטיין.

אלביט-קום היא אחת משלוש חברות-הבנות של אלביט, לאחר הפיצול בשנה שעברה (חברות-האחיות הן אלביט מערכות צבאיות ואלביט מערכות הדמיה). לדברי נשיא אלרון, עוזיה גליל, "זכייה זו במפעיל סלולרי, הפועל בטכנולוגיית GSM, תקדם את אלביט במימוש אסטרטגיית ההתמקדות בתחום התקשורתי". « מאת אפי לנדאו «זכיית פרטנר - הרחבה