חנות האלקטרוניקה בדיוטי-פרי בנתב"ג מדווחת למכס על רכישות של יותר מ-200 דולר לנוסע

פינס: הסדר המכס הקיים פשט את הרגל; לצייד כל מבקר בכרטיס קניות שיוגבל ל-200 דולר

חנות הדיוטי-פרי בנתב"ג המוכרת מוצרי אלקטרוניקה וצילום, החלה לשתף פעולה עם המכס החל מאתמול (ד'), בדיווח מיוחד על רכישות חריגות בשווי של יותר מ-200 דולר לנוסע.

בעלי החנות, סולי סקאל, גילה זאת היום (ה') ליו"ר ועדת המשנה למיסים של ועדת הכספים, ח"כ אופיר פינס, בסיור של הוועדה בחנויות הדיוטי-פרי. הוא אמר, כי הבקשה באה מהנהלת המכס, אולם הדיווחים שהוא נדרש לתת אינם לפי שמות, והחנות מעבירה רק רשימות מרוכזות של הקניות החריגות. הוא מעריך, כי למכס יש כלים משלו כדי לאתר את הרוכשים.

ח"כ פינס אמר, שצעד זה ננקט קרוב לוודאי במסגרת שורה של צעדים דרסטיים שהמכס הבטיח לו לבצע לפני ימים אחדים, בעקבות הביקורת שעלתה לאחרונה באחת מישיבות הוועדה. נמסר שם, שמנגנון הפיקוח על המכס קרס, למעשה, וכי הנוסעים מנצלים לרעה את זכויותיהם ורוכשים מוצרים ללא מיסים בכמות העולה פי כמה על המותר בחוק.

לדברי פינס, אמר לו סגן מנהל המכס, ישעיהו בן-יהונתן, כי סייר לאחרונה בנתב"ג ונוכח שהביקורת מוצדקת ואכן יש בעיות באכיפת החוק, בעיקר עקב מחסור בכוח אדם, ולכן יידרשו "שינויים דרמטיים" בנוהלי העבודה. פינס אמר, כי מהות השינויים לא נמסרה לו.

הוא התריע, שהסדר אריזת המוצרים במסגרת ה"פטור ושמור" בקופסאות ירוקות (למוצרים פטורים ממס) ואדומות (למוצרים חייבי מס) פשט, למעשה, את הרגל כעבור זמן קצר, כשהנוסעים החוזרים פירקו את האריזות ונפטרו מהן לפני ביקורת הדרכונים, כך שלא ניתן היה לזהות את המוצרים.

הוא הציע נוהל חדש, שיצייד כל נוסע שנכנס לחנויות בכרטיס קניות, שבו יירשמו כל הרכישות בחנויות השונות, וייאסר למכור לו דבר ברגע שסכום קניותיו הגיע ל-200 דולר. הוא טען, שבמצב הקיים, יכול כל נוסע לרכוש מוצרים מעל 200 דולר, גם מבלי לעבור על החוק, אם כוללים בהם את המשקאות, הסיגריות, מוצרי הקוסמטיקה והספורט. אולם בהיעדר פיקוח, יכול כל אחד לרכוש גם את המוצרים המוגבלים ל-200 דולר בסכום גבוה יותר ולהעביר אותם במסלול הירוק ללא בעיה.

ועדת המיסים ביקשה מסולי סקאל, לשקול מחדש אם לא כדאי לו לבטל את מכירת המקררים בדיוטי-פרי, שהוגדרה כ"התחכמות מקוממת", שעומדת בסתירה לרוח הזיכיון שהחנות קיבלה מהציבור. סקאל הגיב, שבאותו נימוק אפשר לבטל גם את הסדר הייבוא האישי.

מנהל הכספים של רשות שדות התעופה, יעקב דיין, אמר לוועדה, כי לחנויות הדיוטי-פרי חשיבות למשק הלאומי, בכך שהכנסותיהן מאפשרות לרשות לפתח תשתיות ולשמור על רמת אגרות נמוכה ואף ליצור תחרות והוזלת מחירים בשוק. הוא טען, כי התחליף לדיוטי-פרי איננו בשוק המקומי, והתחרות היא בשוקי חו"ל.

לדבריו, פער המחירים בין הדיוטי-פרי לשוק המקומי איננו בגלל המיסים, שמהווים אחוז קטן מהמחיר לצרכן (קוסמטיקה ונעלי ספורט - %4.5, חשמל - %15%17), שכן מתח הרווחים בחוץ מגיע ל-%65. דיין ציין גם, כי בשעה שהופחת מס הקנייה, העלו היצרנים את מחיר המוצרים, כדי שלא יהיה פער גדול עם מחירי חו"ל.

הוא מסר, כי פדיון החנויות הממוצע לנוסע עלתה מ-65 דולר ב-96' ל-74 דולר ב-97'.

מנכ"ל חנויות ג'יימס ריצ'רדסון, מיכאל דינר, ציין, כי חנויות הדיוטי-פרי מייצאות, למעשה, תוצרת ישראל ב-40 מיליון דולר, ו-%50 מהפדיונות שלהם בסך של כ-100 מיליון דולר חוזרים למדינה.

סולי סקאל אמר לוועדה, כי המלחמה נגדו בענף החשמל התעצמה ונהפכה לסערה, כשהחל למכור מקררים, מכונות כביסה ושאר מכשירי מטבח, אך היא לא מוצדקת לדעתו, והוא מתכוון להוכיח בחנויות שיפתח בשוק החופשי, שבאפשרותו למכור את אותם מוצרים שבדיוטי-פרי במחיר זול ב-%30-%40 ממחירי השוק וגם לאחר תשלומי המיסים. הוא טען, שמתח המחירים הגבוה שקיים במוצרים אלה בשוק נגרם עקב מונופול שניתן ליבואנים מסויימים, באמצעות היתרים של משרד התמ"ס שמקפחים את הצרכן. «מאת צבי לביא «חנות האלקטרוניקה בדיוטי-פרי בנתב"ג מדווחת למכס על רכישות של יותר מ-200 דולר לנוסע «פינס: הסדר המכס הקיים פשט את הרגל; לצייד כל מבקר בכרטיס קניות שיוגבל ל-200 דולר «מאת צבי לביא «חנות האלקטרוניקה בדיוטי-פרי בנתב"ג מדווחת למכס על רכישות של יותר מ-200 דולר לנוסע «פינס: הסדר המכס הקיים פשט את הרגל; לצייד כל מבקר בכרטיס קניות שיוגבל ל-200 דולר