לראשונה: סנקציות כלכליות נגד הרשות הפלשתינית - ישראל מקפיאה העברת כספים והחזרי מיסים

ישראל קוראת גם להפסקת סיוע גם מצד המדינות התורמות * גורמים בטחוניים: "הגיע השלב שבו אנו נאלצים לבצע בצער גם צעדים כלכליים למניעת המשך הפיגועים"

ישראל החליטה להשתמש לראשונה גם באמצעים כלכליים, בנוסף לבטחוניים, להפעלת לחץ מיידי על יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, כדי שיפעל ביעילות נגד תשתית הטרור.

גורמי ביטחון מסרו ל"גלובס", כי החלטה זו נובעת מסבירות גבוהה להמשך הפיגועים. לדבריהם, צפויים הצעדים להביא להחמרה במצב הכלכלי בשטחים, וישראל תתיר מעבר סחורות רק למניעת מצב של רעב אמיתי.

"אחרי הפיגוע באפרופו לא הוטל סגר. לקחנו סיכון בטחוני מחושב לטובת רווחת האוכלוסיה בשטחים. מאז הפיגוע באפרופו ניסינו לקיים פתיחות כלכלית, בהנחה שזה מה שיביא את השקט. זה עבד בקטע של התססת השטח, וערפאת לא הצליח להוציא אנשים לרחוב. עם זאת, עתה הגיע שלב שבו אנחנו נאלצים לבצע בצער צעדים כלכליים, כי זו הדרך היחידה לעצור את גל הטרור שעלול לפרוץ. החשש הוא, שצפויים פיגועים נוספים. מניסיון העבר נראה, כי פיגוע מוצלח מעודד פיגועים נוספים", מסרו ל"גלובס" גורמים בטחוניים.

במסגרת הצעדים לא יעביר משרד האוצר לפלשתינים החזרי מיסי יבוא, מע"מ, בלו על דלק, מס הכנסה ובולי בריאות בהיקף העולה על 100 מיליון שקל בחודש. היקף ההעברות בחודשים ינואר-מאי 97' הסתכם ב-750 מיליון שקל. סך ההעברות בשנת 96' הגיע ל-1.4 מיליארד שקל, ושימש חלק עיקרי בסעיף ההכנסות של תקציב הרשות הפלשתינית.

המקורות אישרו, כי הוחלט על הקפאת כספי הרשות בבנקים בישראל, אולם העריכו, כי השלכות מהלך זה על המשק הפלשתיני יהיו שוליות, כיוון שהרשות מחזיקה כספים רבים בחשבונות בנק בחו"ל.

הקפאת החשבונות וההעברות מנוגדת להסכם פריז, אולם גורמים ישראליים הבהירו, כי במערכת יחסים, בה הפלשתינים מפירים התחייבויות, ישראל אינה חייבת למלא באופן חד צדדי את מלוא התחייבויותיה. עוד ציינו, כי גם המדינות התורמות הבטיחו להעביר 800 מיליון דולר לשטחים, ולא עמדו בהתחייבויות, כיוון שהעבירו רק 60 מיליון דולר. ישראל קראה למדינות התורמות להפסיק את העברת התרומות, כדי להגביר את הלחץ על ערפאת.

המקורות הוסיפו, כי צפויה להחריף הבעיה באישרור העברות כספי הסיוע האמריקניים לרשות הפלשתינית. לפני מספר ימים החליט הקונגרס להפסיק את העברת הכספים הישירה לרשות ולתעל את הסיוע לפרוייקטים בלבד. הקונגרס חיכה לדו"ח המימשל החצי-שנתי על מילוי ההתחייבויות הפלשתיניות על פי הסכם אוסלו להמשך הדיון בהעברות. המימשל עיכב את הדו"ח, מחשש לתגובת הקונגרס לדיווח על אי עמידה פלשתינית בהתחייבויות הבטחוניות. הפיגוע צפוי להרחיק את החלטת הקונגרס על המשך הסיוע, או לפחות לחזק את אלה הדורשים פיקוח ושקיפות בהעברת הכספים, דרישות שהפלשתינים דחו בעבר.

המקורות הוסיפו, כי ההחלטה על הטלת סגר מלא על השטחים עד נקיטת צעדי ביטחון הולמים על ידי הרשות הפלשתינית אינה מטרה, אלא תוצר לוואי של צרכי הביטחון הישראליים. הסגר צפוי להיות מוחלט, כולל על מעבר סחורות, פועלים ואנשי עסקים. רק בתחילת השבוע הבא ייערכו בדיקות לגבי היתרי מעבר חריגים, המוגדרים "מקרים הומאניטריים" דחופים ביותר, הכרוכים בסכנת חיים.

הרשות הפלשתינית הגדירה אמש את הסגר כמצור צבאי אכזרי. התקשורת הפלשתינית תקפה את ישראל וקראה לה לחדול מצעדי ענישה נגד כלל האוכלוסיה. עם זאת ציינו מקורות ישראליים, כי הסגר אינו צעד ענישה, אלא אמצעי בטחוני. «מאת אורה קורן «לראשונה: סנקציות כלכליות נגד הרשות הפלשתינית - ישראל מקפיאה העברת כספים והחזרי מיסים «ישראל קוראת גם להפסקת סיוע גם מצד המדינות התורמות * גורמים בטחוניים: "הגיע השלב שבו אנו נאלצים לבצע בצער גם צעדים כלכליים למניעת המשך הפיגועים"