מה זה בדיוק תשואת דיבידנד?

החל מהיום מפרסם "גלובס" מדי יום בטבלאות הנתונים את תשואת הדיבידנד של המניות השונות. בכך אנו מצטרפים לעיתונים הכלכליים החשובים בעולם, המפרסמים נתון זה בקביעות. תשואת הדיבידנד היא שיעור תקבולי הדיבידנד במזומן שמקבל המשקיע במניה, יחסית למחיר המניה.

חישוב תשואת הדיבידנד נעשה על-ידי חלוקת סכום הדיבידנד הכולל ששילמה החברה בשנה החולפת במחיר המניה. כך, למשל, אם חברה מסוימת, שמחיר מנייתה בבורסה 40 שקל, חילקה במהלך השנה 4 פעמים דיבידנד, בכל פעם סכום של חצי שקל למניה, הרי שסכום הדיבידנד השנתי שלה מסתכם ב-2 שקלים למניה. סכום זה מחולק במחיר המניה, 40 שקל, והמנה המתקבלת היא תשואת הדיבידנד - בדוגמה שלנו %5.

בניגוד לאיגרות חוב, בהן יודע המשקיע בדיוק מהם הסכומים שיקבל מהאיגרת ואת מועדי התשלום, בדיבידנד אין רמה כה גבוהה של ודאות לגבי העתיד. ראשית, חברות כלל אינן חייבות לחלק דיבידנד. ואם הן מחלקות - גובה ומועד התשלום נתונים לשיקול דעתם של המנהלים. לפיכך, חישוב תשואת הדיבידנד נעשה על בסיס תשלומי הדיבידנד ההיסטוריים שבוצעו בפועל.

ההנחה הבסיסית בחישוב כזה היא שתשלומי הדיבידנד של השנה החולפת יחזרו על עצמם גם בשנה הקרובה. ההנחה בסיסית זו דומה להנחה בשימוש במכפיל רווח היסטורי - הוא משקף את המנה בין שווי השוק לרווח ההיסטורי של החברה, והוא נכון לגבי העתיד רק אם הרווחים ההיסטוריים אכן יחזרו על עצמם.

יש לציין כי בניגוד לחו"ל, התשואה החודשית או השנתית של המניות בארץ, כפי שהיא מופיעה בעיתונות, כוללת את תשואת הדיבידנד. זאת משום שהבורסה בארץ נוהגת לבצע תיקון טכני ולהוריד את מחיר המניה ביום האקס בגובה הדיבידנד נטו. בהתאמה, גם מדדי המניות השונים הם מדדים לתשואה כוללת, כלומר הם כוללים בתוכם את הדיבידנדים שהניבו המניות השונות הנכללות במדד.

מדי יום, בתום המסחר בבורסה, מחושבת תשואת הדיבידנד מחדש. אם מחיר המניה עלה באותו יום, תשואת הדיבידנד תרד; ולחלופין, ירידה במחיר המניה תעלה את תשואת הדיבידנד.

ירידה בתשואה עשויה לקרות גם אם אין עלייה במחיר המניה. אם, למשל, חילקה חברה מסוימת דיבידנד שיום האקס שלו היה ב-20 בינואר 96', הוא נכלל בחישוב תשואת הדיבידנד רק עד 20 בינואר 97'. לאחר מכן, אין לחלוקה זו כבר השפעה, שכן חלפה יותר משנה מאז שבוצעה. באותה מידה, תשואת הדיבידנד יכולה לעלות גם אם אין ירידה במחיר המניה. עלייה כזו מתרחשת כאשר מגיע יום אקס של תשלום דיבידנד חדש.

על תקבולים מדיבידנד יש בארץ מס ליחידים. תשואות הדיבידנד המתפרסמות החל מהיום ב"גלובס" הן התשואות ברוטו, לפני ניכוי המס. זאת משום שאין שיעור מס אחיד על דיבידנד. בדרך כלל מדובר אמנם ב-%25, אך חוקי העידוד השונים מעניקים הנחות במס, במקרים שונים. כך, למשל, קיימת הנחה על דיבידנד שנמשך מרווחי "מפעל מאושר". תשואת דיבידנד ברוטו מאפשרת, איפוא, השוואה נכונה יותר בין המניות השונות. איסוף הנתונים על תשלומי הדיבידנד בשנת 96' נעשה בעזרתה של הבורסה לניירות ערך. «מאת שלמה פרידמן «מה זה בדיוק תשואת דיבידנד? «