נחושתן נכסים: אחרי 3 שנים לוי קושניר חוזר לשוק

החברה תנסה לגייס מחר 38 מ' ש' בהנפקת אג"חים להמרה וכתבי אופציה

לפני שלוש וחצי שנים, בפברואר 94', הנפיקה חברת נחושתן נכסים וייזום את מניותיה לראשונה בבורסה התל-אביבית. ההנפקה אז היתה אחת מהאחרונות שזכו לרכוב על גל הגאות בשוק ההון הישראלי, ומספר שבועות לאחריה כבר החלה צניחתה הכואבת של הבורסה, שהביאה לסתימת הגולל על השוק הראשוני לתקופה של 3 שנים.

מחר (ד') מתכוונת נחושתן נכסים לגייס כ-38 מיליון שקל (ברוטו) ושוב היא נמצאת בנקודת זמן המהווה פרשת דרכים מבחינתה של הבורסה. הפעם תתבצע ההנפקה יומיים אחרי העלאת הריבית במשק על ידי נגיד בנק ישראל, בפעם הראשונה לאחר 14 חודשי הורדה מתמדת של הריבית.

בבורסה מאוד לא אהבו את החלטתו של פרנקל, וכמובן שגם החברות המנפיקות מחר - ונחושתן נכסים ביניהן - יצטרכו לעבור מבחן קשה כדי לזכות לאהדתם של המשקיעים.

נחושתן נכסים תציע לציבור 250 אלף יחידות, ש-%40 כבר הוזמנו על ידי גופים מוסדיים, בראשם קבוצות הביטוח שילוח-הראל ודיקלה. כל אחת מהיחידות מורכבת מ-153 אג"חים ומ-28 כתבי אופציה. כל אג"ח ניתנת להמרה למניות נחושתן נכסים, לפי יחס המרה של 4 אג"חים למניה. האג"חים הינן צמודות מדד (קרן וריבית), והן תעמודנה לפרעון בחמישה תשלומים שנתיים שווים, החל מחודש ספטמבר 2001.

הריבית השנתית שישאו האג"חים תיקבע במיכרז, שבוודאי יושפע מהעלאת הריבית אתמול, והיא תנוע ממינימום של %0.1 ועד למקסימום של %5.

האופציות המונפקות עתה הן מסדרה 1, והן ניתנות למימוש למניות רגילות של החברה, לפי מחיר מימוש של 3.3 שקל למניה, לעומת מחיר של 2.8 שקל למניה בעת פירסום התשקיף. תקופת חייהן של האופציות מסתיימת באוגוסט 2001, ואם הן תמומשנה עשויה נחושתן נכסים להגדיל את הונה בכ-23 מיליון שקל נוספים.

נחושתן נכסים נשלטת בפועל על ידי קבוצת קיטאל הבורסאית, שבעל המניות הגדול בה הוא לוי קושניר (%61 מההון). קיטאל הינה בעלת השליטה בחברת נחושתן השקעות, שהיא החברה האם של נחושתן נכסים. למעשה, בשנת 93' בוצעה רפורמה מבנית בקבוצת קיטאל, ובמסגרתה הועברו לידי נחושתן נכסים חלק ניכר מעסקיה של נחושתן השקעות, שכיום מתמקדת בעיקר בעסקי מתכת ומעליות.

סל האחזקות הנוכחי של נחושתן נכסים מלמד על פעילויות מגוונות של החברה, שכבר מזמן איבדה את התלות שהיתה לה בענף המסורתי שלשמו הוקמה החברה - הנדל"ן. אומנם, עדיין הנדל"ן המניב מהווה מקור הכנסה מרכזי עבור החברה, אבל לצידו ניתן למצוא באמתחתה של נחושתן נכסים חברות מתחומי המלונאות, הביטוח, הקמעונאות ושוק ההון.

הפרויקט הידוע ביותר שבבעלותה של החברה הוא "בית קליפורניה", המצוי ברחוב יגאל אלון בתל-אביב. בית קליפורניה מוחזק בבעלות מלאה באמצעות החברה הבת, קטלינה, ובשנת 93' סיימה החברה למכור חלק משטחי המסחר והמשרדים שבתוכו, וגרפה מכך רווח כולל של 8 מיליון שקל. יתרת השטחים בבניין - לרבות החניונים מושכרים במלואם, והם מניבים לחברה דמי שכירות שנתיים של כ-2.8 מיליון שקל.

מה שעשוי לתרום משמעותית לתזרים המזומנים של נחושתן נכסים הוא הפרוייקט בנווה=צדק , שערכו הנוכחי הוערך בזמנו בכ=100מיליון שקל. פרוייקט זה אמור למן גם בעתיד את החזרי האג"חים.

סביב הפרויקט ישנן עדיין מספר בעיות בירוקרטיות לא קטנות, המעכבות את השגת היתרי הבנייה הנחוצים לדחיפת הפרויקט קדימה. כך או כך, מדובר בפרויקט שתחשיב תזרים המזומנים העתידי שבוצע לו, מצביע על ערך נוכחי של 100 מיליון שקל.

אחזקותיה של נחושתן נכסים בתחום הנדל"ן כוללות גם פרויקטים באשדוד ובהוד השרון. במקביל, מחזיקה החברה בחבילת מניות בחברת מפעלי בילו, שעוסקת בייצור שוקולד; ובידיה גם אחזקה מהותית של %38 מרשת ה"עשה זאת בעצמך" הקמעונאית, הום סנטר. כידוע, מניותיה של בילו רשומות למסחר בתל-אביב, ואלה של הום סנטר נסחרות בניו-יורק.

בענף המלונאות פעילה נחושתן נכסים על ידי חברת מלונות הים התיכון (גם היא נסחרת בישראל), המוחזקת על ידה בשיעור של %27. ברבעון הראשון של 97' מכרה החברה חלק מאחזקותיה במלון נהר הירדן לחברת מליבו, וכתוצאה מכך נהנתה נחושתן נכסים מרווח הון של 2.5 מיליון שקל.

עוד ניתן לציין בתיק ההשקעות של נחושתן נכסים, את האחזקה בקבוצת קיטאל פיננסים, המפעילה שתי סוכנויות ביטוח מהגדולות בארץ המוכרות בשם "שחם"; וכן חברת חיתום להנפקות. «אמיר אייזנברג «נחושתן נכסים: אחרי 3 שנים לוי קושניר חוזר לשוק «החברה תנסה לגייס מחר 38 מ' ש' בהנפקת אג"חים להמרה וכתבי אופציה