נציב המים: ועדת ארלוזורוב לבדיקת משק המים עשתה עבודה שטחית

פרופ' ארלוזורוב: לקדם הקמת רשות ציבורית למים - בדומה לרשות החשמל

נציב המים מאיר בן-מאיר, תקף היום (ב') בוועדת המשנה לחקלאות את דו"ח ועדת ארלוזורוב, שבדקה את ניהול אספקת המים. לדבריו, הוועדה עשתה עבודה שטחית וקבעה בהמלצותיה את דפוסי העתיד של הענף, למרות שלא היה לה מנדט לעשות זאת.

לדבריו, הוועדה לא התייחסה לעובדה שבשנת 2010 עלול להיווצר מצב שלא יהיו מספיק מים לשתיה ביישובים העירוניים, גם אם לא תהיה חקלאות. בן-מאיר גם איננו תומך במסקנות הוועדה, לפיהן יש לאפשר הקמת מפעלי מים אזוריים, להפקת מים שפירים, לטיפול בשפכים ולהשבת קולחים, שיוקמו בידי גופים ציבוריים ועיסקיים שייבחרו במיכרזים פתוחים כדי לעודד את התחרות במשק המים, בשעה שמערכת ההולכה הארצית תישאר בידי חברת מקורות.

פרופ' שאול ארלוזורוב, הבהיר לוועדה, כי בפועל לא מדובר יהיה בפתיחת השוק אלא במתן אפשרויות חדשות למפעלי המים האזוריים הקיימים לפתח את מקורות המים ואספקתם ליישובים, כולל מיחזור השפכים. הוא ציין, כי חברי הוועדה אמנם חששו שבכך עלולים להתפתח מונופולים איזוריים אך מצד שני, לדעתם זו הדרך היחידה להשאיר את הפיקוח על תחום המים בידי המדינה.

ארלוזורוב ציין, כי בדעתו לקדם במהירות האפשרית את הקמתה של רשות ציבורית למשק המים, בדומה לרשות החדשה לחשמל.

הוא הדגיש, כי לדעתו אין לדבר על מחסור במים במשק המים העתידי של ישראל, מאחר שמי הים מהווים משאב לא מוגבל וניתן להקים מיתקני התפלה, על פי שיקולים כלכליים.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון, אמר כי החקלאים אינם יכולים לקבל חלק מהמלצות הוועדה, בעיקר לא את ההמלצה לייקר את תעריפי המים לחקלאות ב-%8 מדי שנה, את נטילת זכויות החקלאים במים והעברתם לכל המרבה במחיר או את הפערים הצפויים בין מחירי המים במרכז הארץ לאלה שבפריפריה, אשר לדבריו לא יפתחו את החקלאות בנגב, אלא יבריחו מהאיזור את שארית החקלאים.

במהלך הישיבה התגלעה מחלוקת עם האוצר, המתנגד למתן פיצוי לחקלאי הפריפריה אם הפער בתעריפים יהיה לרעתם. מדובר בפיצוי רב שנתי, שהאוצר מתנגד לו ומוכן להסכים לפיצוי חד פעמי, שיאפשר את הסבת החקלאים לענפים כלכליים אחרים.

ח"כ שמחון הודיע שיקיים דיון נוסף בדו"ח. להערכתו, פרופ' ארלוזורוב ייאלץ להכניס תיקונים בהמלצותיו כדי להגיע להבנות עם נציגי החקלאים בוועדת הכספים, כדי שהדו"ח לא יגנז. «מאת צבי לביא «נציב המים: ועדת ארלוזורוב לבדיקת משק המים עשתה עבודה שטחית «פרופ' ארלוזורוב: לקדם הקמת רשות ציבורית למים - בדומה לרשות החשמל