סוד ההצלחה של זארה

יש לה חנויות בשאנז-אליזה בפאריס ובלקסינגטון אבניו בניו-יורק, עם מחזור שנתי של יותר ממיליארד דולר וצמיחה צפויה השנה של כ-%20. אולם היא לא מפרסמת את עצמה. החברה הספרדית אינדיטקס, הידועה יותר כזארה - שמה של רשת הבגדים המרכזית שלה - היא אחת מהחברות הספרדיות המעטות שייסדו מותג בינלאומי: סוג של בנטון ספרדי, עם תצוגה מוקפדת ואיזון מחושב בין איכות למחיר. רק לפני 10 שנים היא לא היתה ידועה בעולם, ואילו כיום נמכרת הקולקציה שלה מבלגיה ועד פורטוגל.

אמנצ'יו אורטגה, 61, המייסד והיו"ר, ממשיך לעבוד במפעל אינדיטקס, אולם מעולם לא התראיין לעיתון או לרשת טלוויזיה. במשרדי החברה אין אפילו תמונות שלו. "החברה מאוד ידועה. מה שלא מאוד ידוע הם האנשים שמאחוריה", אומר חוזה מאריה קסטלאנו, ממנהלי החברה. הקבוצה נבדלת ממתחרים אירופיים בכך שהיא מחזיקה במרבית חנויותיה ומייצרת את מרבית הבגדים שהיא מוכרת. הייצור שלה מתמקד באתר אחד, בפארק תעשייתי בספרד.

הצעד הראשון של זארה מחוץ לספרד, ב-1988, היה לפורטוגל, שם היא נחשבת למפיצה הגדולה ביותר בתחום הטקסטיל. מאז, התרחבה לארה"ב, צרפת, בלגיה, יוון ומקסיקו, ומתכננת לפתוח בתוך שנה חנויות ביפאן. היא גם פונה לאיטליה דרך השקעה משותפת עם בנטון ומחפשת אפשרויות בברזיל, ארגנטינה וצ'ילה.

כ-%35 מהמכירות הן מחוץ לספרד. בשנה הפיננסית האחרונה, גדל מחזור הקבוצה ל-1.1 מיליארד דולר. קסטלאנו אומר שהיא מימנה את התרחבותה בעיקר מהשקעת הרווחים. בנקאי השקעות כבר מחכים להנפקה, אולם קסטלאנו אומר שלאינדיטקס לא אצה הדרך. זה, כנראה, יקרה בתוך חמש שנים. בעלי מניות מחוץ לספרד ירכשו אולי %20-%30 מהחברה, אולם לא רוב.

%80 ממניות הקבוצה כיום הן בבעלות אורטגה, מקורבים מחזיקים בשאר המניות. מכיוון שאין יורש מתוך המשפחה הפעיל בעסק, רוב זכויות ההצבעה צפוי לעבור לאיגוד, שנמצא בתהליכי הקמה.

550 חנויות הקבוצה כוללות, לצד חנויות זארה - לבגדי גברים, נשים, ילדים וכיום גם תינוקות - עוד ארבע רשתות. הן כוללות את פול ובר, חנויות עצמאיות המיועדות לצעירים, עם 200 חנויות שנבנו בשש השנים האחרונות. באירופה יש לה עדיין שני שווקים אליהם היא יכולה לפנות - גרמניה ובריטניה. קסטלאנו מחשיב את בריטניה לקשה ביותר, אולם מוסיף: "אנחנו עדיין חברה מאוד צעירה. הרבה דברים יכולים לקרות". « «סוד ההצלחה של זארה «