סוכנות TBWA רכשה %25 ממניות יהושע ושות' בכ-3 מיליון דולר

אלן טיגר, נציג הסוכנות הבינלאומית, מגיב על השמועות שבכוונת יהושע להשקיע את תמורת העיסקה ברכישת ורשבסקי-פרייליך-דובב, מסביר מדוע בחר במשרד ואלו לקוחות הוא מייעד לו מאת ורד שרון-ריבלין

סוכנות הפירסום הבינלאומית TBWA חתמה היום (ג') על הסכם לרכישת %25 ממשרד הפירסום הישראלי יהושע ושות'. על פי מקורות מקורבים, שווי החברה לצורך העיסקה הוערך בכ-12 מיליון דולר. שני הצדדים סירבו להגיב. עוד על פי הערכות בענף מרבית הסכום יוזרם לתוך החברה.

לשם השוואה יצויין רק שלפני כחודשיים רכשה פובליסיס %51 מפרסום אריאלי על פי שווי של 11 מיליון דולר.

TBWA* הינה חלק מחברת האחזקות אומניקום, הכוללת גם את סוכנות BBDO ו-DDB. אומניקום סיימה את 96' עם מחזור מכירות של 19 מיליארד דולר.

הצדדים ניהלו משא ומתן ממאי השנה וחתמו על ההסכם אמש. יהושע ושות', שהוקם בשנת 94', מדורג במקום ה-9 בטבלת משרדי הפירסום הישראליים כפי שפורסמה במאי 97' ב"אדוורטייזינג אייג'". הוא נמצא בבעלות מלאה של רמי יהושע. היקף הפעילות המדווח של המשרד עומד על כ-20 מיליון דולר.

7 מתמודדים

כפי שפורסם בהרחבה ב"גלובס", התבצעה בחירת משרד הפירסום הישראלי לאחר בדיקה של 7 משרדי פירסום: דרורי-שלומי, צרפתי-שטרנשוס-זמיר, צ'יסמריושן-נפתלי, שמלוק-רבן-גולני, גליקמן-נטלר-מייזלר, ערמוני-מורדי-אוחיון והמשרד הנבחר.

עד לתחילת השנה ייצג בארץ את הסוכנות פירסום שלמור-אבנון-עמיחי, שהודיע על הפסקת הייצוג כתוצאה מהתקשרותו עם סוכנות הפירסום הבינלאומית יאנג אנד רוביקם.

על הלקוחות העיקריים של TBWA נמנים: ניסאן, הנקל, וודקה אבסולוט, ניבאה, וונדרברה, פיליפ מוריס, שרה לי, רנגלר ושיבס ריגל.

על לקוחות יהושע ושות' נמנים: ארקיע, טויוטה (יוניון מוטורס), גיבור סברינה, פריגת, ביטוח אישי ישיר, בזק, מעריב לנוער ומעריב לילדים, הרשות למלחמה בסמים, רשות הדואר, העיר מודיעין, מועצת הירקות ומועצת הלול, דור אנרגיה, רסקו ועוד.

TBWA פרושה על פני 45 נציגויות ב-33 מדינות ומטפלת בתקציבים בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. זוהי סוכנות הפירסום הנחשבת לבעלת שיעור הצמיחה הגבוה בעולם, והיא ממוצבת כקריאטיבית ביותר.

ל-TBWA יש הסכם עבודה בלעדי עם סוכנות רכישת המדיה קאראט, שהיא אחת משתי סוכנויות תכנון המדיה הגדולות בעולם.

"התרשמתי מרמת ההשכלה בענף"

לרגל החתימה על הסכם הרכישה, בן 500 העמודים, ערך "גלובס" ראיון עם אלן טיגר, מנהל בכיר בסוכנות, בטיח את המחוייבות שלהם אליה. מהבדיקות שערכנו בארץ, גילינו שהישראלים מעדיפים אפיליאיישן ללא מכירת אחזקות. לפי דעתי זו אחת הבעיות שלנו כיהודים - הרצון לחיות לבד. צריכים להבין פה, שצריך להיות חלק מהעולם ולא להתבודד".

מהבדיקות שערכת במשרדים השונים, איך התרשמת מרמתו של ענף הפירסום בארץ?

"התרשמתי במיוחד מרמת ההשכלה הגבוהה בענף. כמעט כל בעלי התפקידים מחזיקים בתואר שני או שלישי. אינך מוצא זאת בפירסום בדרך כלל במדינות אחרות בעולם. יש בזה יתרון, אך גם חיסרון. החיסרון מתבטא בכך, שהענף יותר מדי מנותח מדעית, ובפירסום, צריך הרבה פעמים להתבסס על אינטואיציה ואומץ. לא צריך כל דבר לחקור, כי רעיונות חדשים קשה לחקור". "איך התרשמת מרמת הקריאטיביות בשוק הישראלי, שלו רק שלוש שנות טלוויזיה מסחרית?

"ישנה מקצועיות רבה מאוד, ואפשרות רבה לקריאטיביות, כי האוכלוסיה יותר רציונלית. ככל שהאוכלוסיה נמוכה יותר בהשכלתה, המסרים הם בדרך כלל פשוטים יותר. כאשר האוכלוסיה רציונלית יותר - גם המסרים הקריאטיבים מתוחכמים יותר".

אחרי ששלמור-אבון-עמיחי החליט להפסיק את ההתקשרות עם TBWA לטובת יאנג אנד רוביקם, מצאתם עצמכם נפגעים?

"איננו כועסים על המשרד, אנחנו ילדים גדולים. הם העדיפו ללכת עם גורם יותר בטוח. אבל אנחנו בטוחים שבטווח הארוך, הדבר יתברר כטעות".

מדוע? פוך לבינלאומית במלוא מובן המלה. הדבר יביא בעקבותיו לחיזוק הסוכנות וללקוחות בינלאומיים חדשים, מכך תיהנה גם נציגת הרשת בישראל".

איך החלטתם לבחור ביהושע מבין כל המשרדים שבדקתם? "כשהגענו ליהושע, כבר בכניסה למשרד, הרגשנו שזה המקום הנכון".

אינטואיציה?

"זה היה שילוב של תשומת הלב לפרטים, המקצוענות והחלוציות המשולבת ביוזמה. בדקנו את שיעורי הצמיחה של העסק בשנים האחרונות, שוחחנו עם לקוחות, היינו קשובים לאווירה, שוחחנו עם נציגי המדיה. סוכנות, בעינינו, צריכה להיות סקסית. אנחנו בונים על אנשים דינמיים. אנו לוקחים אל הרשת אנשים שאיתם ניתן לבנות עתיד. עם האנשים האלה והגב החזק של אומניקום, אני בטוח שנבנה רשת גדולה. אין אצלנו דומיננטיות של תרבות אחת על פני אחרת. בדרך כלל התרבות השלטת היא האמריקנית". מה עומד מאחורי שיעור האחזקות שיש לכם עתה ביהושע? מדוע דווקא %25? יש לכם אופציה לאחזקות נוספות?

"זו התחלה. אין לנו אופציה לאחזקות נוספות בשלב זה. משמעות ה-%25 היא להפגין רצינות, אך לא להשתלט. גם אם יהיה לנו אקוויטי של %80 עדיין מי שינהל את הסוכנות זו המנהיגות המקומית - זו מדיניותנו. למרות שמדובר ב%25, אנו מרגישים מחוייבות של %100, כי אנו שותפים מלאים, ומשקיעים הרבה מאוד כסף".

מה מתכוון עכשיו יהושע לעשות עם תמורת העיסקה? יש שמועות שבכוונתו לרכוש את ורשבסקי-פרייליך-דובב ולמזג אותו במערכת.

"אם ייווצרו הזדמנויות מתאימות בשוק, ואם תהיה התאמה ביניהם למטרותינו, נשקול זאת במשותף. יש אלינו הרבה פניות ממשרדים, אך עד עתה לא עלה שום דבר ממשי על הפרק".

אלו לקוחות תניב ההתקשרות בין TBWA ליהושע ושות'?

"יש 4 לקוחות רלוונטים בשלב זה: חברת המחשבים אפל, שאנו פועלים להעבירה לנציגנו בארץ, ניבאה, הנקל סוד וסיבא גייג'י (פרומדיקו). הכל תלוי, כמובן, בלקוחות בארץ".

מה אתה צופה לשותפות החדשה שלכם בארץ? "קנינו חזון, זה מה שקנינו. אנו מאמינים בכל ליבנו שזו תהיה הסוכנות המובילה בישראל. היא בנויה נכון וממוקדת בלקוחות, להבדיל ממשרדים אחרים, שמעמידים עצמם במרכז". « «סוכנות TBWA רכשה %25 ממניות יהושע ושות' בכ-3 מיליון דולר «אלן טיגר, נציג הסוכנות הבינלאומית, מגיב על השמועות שבכוונת יהושע להשקיע את תמורת העיסקה ברכישת ורשבסקי-פרייליך-דובב, מסביר מדוע בחר במשרד ואלו לקוחות הוא מייעד לו מאת ורד שרון-ריבלין