קרובי ניספים וניצולים בהתרסקות המטוס האתיופי תובעים פיצויים

הגישו תביעה נגד נתיבי אויר אתיופיים, תע"א ואל-על

בני משפחותיהם של 7 הישראלים, שנהרגו בהתרסקות מטוס אתיופי בנובמבר 96', הנוסע הישראלי שנותר בחיים, 3 אזרחים אוקראיינים שנפצעו, ומשפחתו של אזרח אוקראיני שנהרג, הגישו היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעת פיצויים נגד חברת נתיבי אוויר אתיופיים, התעשייה האווירית ואל-על.

סכום התביעה הועמד על מעל מיליון שקל, והתובעים מבקשים מבית המשפט לאמוד את נזקיהם.

המדובר בטיסה של מטוס בואינג, השייך לחברת נתיבי אוויר אתיופיים, שהיה בדרכו מאדיס אבבה באתיופיה לניירובי בירת קניה, כשעליו כ-170 נוסעים. בין נוסעי המטוס היו עמרם בן-דוד, יהודה איבגני סורוקה, שרגא בר-ניסן וגדי לוי, ששימשו בתפקידי מפתח בתע"א. על פי כתב התביעה, הם היו בשליחות תע"א לביצוע משימה בעלת חשיבות ביטחונית וכלכלית.

כמו כן היה במטוס יחזקאל רז, עובד בחברת אי.סי.איי טלסיסטמס, העוסקת בשיווק וייצור של אביזרי ציוד ביטחוני. רז שימש מנהל שיווק בחברה, הנתבעת אף היא בכתב התביעה.

המטוס נחטף על ידי שלושה צעירים ממוצא אתיופי, הדלק במיכלי המטוס אזל במהלך החטיפה, והוא החל לצלול לקראת נחיתת אונס כושלת, בסופה התרסק לתוך הים סמוך לאיי קומורו שבאוקיינוס ההודי. למעלה מ-120 נוסעי המטוס נהרגו בתאונה.

התובעים, באמצעות עוה"ד פ.ג נשיץ ואביתר קציר, טוענים, כי חברת נתיבי אוויר אתיופיים לא נקטה באמצעי ביטחון מספיקים או באמצעים בכלל, על מנת למנוע את חטיפת המטוס. זאת, נטען, למרות שאתיופיה והמוביל הלאומי שלה היו יעד לחטיפות ולניסיונות חטיפה רבים בעבר, בשכיחות גבוהה ממדינות אחרות.

בתביעה נאמר, כי אל-על הנפיקה כרטיסי טיסה עבור חלק מהנוסעים הישראלים וכל הנוסעים האוקראינים, ולקחה על עצמה מפורשות אחריות לביצוע הטיסה.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א 1/98). «מאת יצחק דנון «קרובי ניספים וניצולים בהתרסקות המטוס האתיופי תובעים פיצויים «הגישו תביעה נגד נתיבי אויר אתיופיים, תע"א ואל-על