רובינשטיין וארבל יעבירו לחקירת המשטרה את ממצאי בן-פורת כנגד אלוני

הממצאים - בנוגע לתיקצוב מוסדות ערביים * אלוני: נקמנות אישית של בן-פורת * המבקרת: הבל ורעות רוח

היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, ופרקליטת המדינה, עדנה ארבל, עומדים להעביר בקרוב לחקירת המשטרה את ממצאי מבקרת המדינה כנגד השרה לשעבר שולמית אלוני. דיונים בנושא זה התקיימו בשבועות האחרונים בפרקליטות ובלשכת היועץ המשפטי. ממצאיה של מרים בן-פורת בנוגע לאלוני נחשפו ב"גלובס" לפני כחודשיים.

על פי החשד, בתפקידה כשרת התקשורת, המדע והאמנויות, ביצעה אלוני עבירה לכאורה של מירמה והפרת אמונים, בכך שהפלתה לטובה בשנים 1994-1993 38 גופים שהגישו בקשות לאגף לתרבות ואמנות, ואשר ביקשו תמיכה מוועדת העזבונות.

חומר הבדיקה בנושא זה הועבר בידי משרד מבקר המדינה ליועץ המשפטי לממשלה. במכתב שצורף לחומר נאמר, בין היתר: "ממצאי הביקורת בדבר הטיפול בבקשות שנתקבלו במשרד החינוך ממיגזר מסויים וסווגו 'בקשות השרה' - מעלים חשש למעשה פלילי לפי סעיף 284 לחוק העונשין (מירמה והפרת אמונים - י.י) שבוצע לכאורה בידי שרת התקשורת, המדע והאמנויות דאז".

כפי שפורסם ב"גלובס", המדובר בבקשות לקבלת תמיכות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תוך תיאום עם מקורביה של אלוני. על פי הממצאים, חלק ניכר מהבקשות הוגשו על ידי גופים מהמיגזר הערבי לאחר חלוף המועד שנקבע להגשה (1.11.93).

למרות זאת, הבקשות הוגשו לוועדת העזבונות ומויינו באגף לתרבות ואמנות תחת הכותרת: "בקשות השרה", והוצגו בפני ועדת העזבונות כאילו הוגשו במועד. במקביל, פסלה אלוני עשרות בקשות שהגיעו באיחור, שהוגשו על ידי גופים מהמיגזר הדתי והחרדי, ובכך מנעה מהם את הסיכוי לקבל תמיכה מוועדת העזבונות.

אלוני אמרה בתגובה: "אני אשמח מאוד אם יעמידו אותי לדין בנושא הזה". לדברי אלוני, היא לא ישבה בשום ועדה, ואין לה מושג באילו גופים מדובר.

"מעבר לכך", הוסיפה, "בגאווה אני אומרת, היתה לי מדיניות של העדפה מתקנת. זו חרפה שלערבים לא היתה ספריה, ולא תיאטרון, ולא שירותים מינימליים בתחום התזמורות. ההמלצות שלי היו לעשות אפליה מתקנת. מעבר לכך, לא התערבתי, לא חתמתי ולא עסקתי בזה".

אלוני מאשימה את בן-פורת בנקמנות אישית בנושא ועדת העזבונות משיקולים זרים: "היינו מיודדות בעבר. היא כעסה עלי. בן-פורת התחממה. היא כועסת עלי בגלל סיבות אחרות. היא רצתה שאני אתן לה דיווח על הרכוש שלי.

"אין לי לא חווה ולא משחטה, אני גרה באותו מקום 45 שנה. אין לי מושג מה ערך הדברים שיש לי בבית. היא רצתה שאני אשכור מעריך. אני לא חושבת, שאני צריכה לשכור רואה חשבון או עורך דין בשביל זה. אני שלחתי לה את כל חשבונות הבנק שלי. כל החשבונות שלי היו פתוחים בפניה. אז היא כעסה, כיוון שאני עניתי לה בתקיפות בנושא זה".

באשר לקביעת מבקרת המדינה, לפיה עקפה אלוני את התקנות ואיפשרה, בניגוד לדין, לגורמים מסויימים להגיש בקשות לאחר חלוף המועד הקובע, השיבה אלוני: "זה לא נכון. המילה היא שקר. לא עקפתי שום דבר. קיימתי פגישות עם יו"ר הוועדה, מרדכי בן-דרור. הוא נפגש עם כל אחד מהשרים. בין הנושאים שדיברנו עליהם, הוא על אפליה מתקנת. עשינו אפליה מתקנת לאתיופים, אבל שם זה לא מרגיז".

אלוני ציינה עוד: "זה מנהג. זה קיים בכל הארץ. יש בקשות שממלאים אותן לאחר שנסגרה הרשימה. עד היום הזה זה קיים. אני עומדת בתוקף על זכותי כשרה לקבוע העדפה מתקנת. אני חשבתי שזו חרפה, שאין שנייה לה - שאין תזמורת לערבים". אלוני ציינה, כי דן רונן, יו"ר ועדת ההקצבות, "כתב לה מכתב ארוך ומנומק כיצד עבדה הוועדה. אני, בשונה משרים אחרים, לא ידעתי מה הם קובעים".

בן-פורת מסרה בתגובה: "המקום לברר דברים לגופם, הוא רק בוועדה לענייני ביקורת המדינה, תוך התייחסות לעובדות. לא ניכנס לוויכוח שמבחינתנו לא קיים. אין לנו דבר נגדה. הכל הבל ורעות רוח". «מאת יואב יצחק «רובינשטיין וארבל יעבירו לחקירת המשטרה את ממצאי בן-פורת כנגד אלוני «הממצאים - בנוגע לתיקצוב מוסדות ערביים * אלוני: נקמנות אישית של בן-פורת * המבקרת: הבל ורעות רוח