רשת הרהיטים השבדית איקיאה מנהלת מגעים למכירת הזיכיון לפעילות בישראל

בין המתמודדים - שופרסל, סופרפארם, קבוצת פישמן-קו-אופ וקבוצת הום-סנטר * הערכות: שופרסל צפויה לזכות בזיכיון

חברת הרהיטים השבדית איקיאה קיבלה החלטה להקים רשת בישראל, באמצעות זכיין מקומי. כך נודע ל"גלובס". הנהלת איקיאה שקלה זאת בעבר מספר פעמים, ואף נכנסה בעבר למשא ומתן עם מספר קבוצות, אך בסופו של דבר נסוגה מההחלטה.

נודע, כי בחודשים האחרונים ניהלה החברה מגעים חשאיים עם מספר קבוצות ישראליות. לאחרונה קיבלה החברה החלטה כי 4 הקבוצות הבאות הן שעלו לשלב הגמר: שופרסל, קבוצה בראשות הסופרפארם בבעלות ליאון קופלר, קבוצת פישמן יחד עם קו-אופ הריבוע הכחול, וקבוצת הום-סנטר, בבעלות לוי קושניר, כור, קואופ הריבוע הכחול ופועלים שוקי הון.

על פי הערכות מקורבים למגעים, שופרסל עומדת לקבל את הזיכיון, אם כי החלטה סופית של הנהלת איקיאה צפויה להתקבל רק בסוף החודש. ב-14 באפריל עומדים להגיע לישראל בכירי הרשת, בראשם נשיא החברה, לסיבוב מגעים אחרון עם המתמודדות, בטרם יקבלו החלטה סופית.

עם בחירת הזכיין, צפויה ההקמה של הרשת בישראל להיכנס להילוך גבוה, אף כי טרם הוחלט היכן ייפתח הסניף הראשון. נודע, כי בסך הכל מתכוונת איקיאה לפתוח בישראל 3 סניפים בתוך תקופה של 3 שנים. יצויין כי רשת הרהיטים הדנית אי.די דיזיין פתחה את הסניף הראשון שלה בישראל בראשון לציון, לפני כשנה. זכיינית רשת זו בישראל היא קבוצה המשותפת לקו אופ ולקבוצת פישמן.

עוד נודע, כי איקיאה הציבה ליזמים הישראליים תנאים נוקשים, בכללם, הקמת חנויות נפרדות, ולא בסגנון "חנות בתוך חנות", תוך שמירה על הסטנדרטים המדויקים של חנויות הרשת בעולם, דהיינו שטח חנות של 18-15 אלף מ"ר. עבור הזכיין הישראלי מדובר בהשקעה של 20-15 מיליון דולר לסניף.

במגעים הקודמים של הרשת בישראל, היא ניהלה מו"מ עם כלל סחר, ואף העניקה לה בעבר זכות סירוב ראשונה. עם זאת, מאחר שכלל סחר עומדת בפני סיכום מכירת פעילותיה הקמעונאית, אין לקונצרן עתה עניין ברשת. עוד התמודדו בסיבובים הקודמים קבוצות כמו דברת-שרם, שבינתיים חיסלו את מרבית הפעילות הקמעונאית שלהן וקבוצות משקיעים נוספות. רשת השופרסל ביקשה כבר בעבר לקבל את הזיכיון, ואף חברה לדיסקונט השקעות לצורך ההתמודדות. נודע, כי עתה מתמודדת שופרסל לבדה על הזיכיון.

לאיקיאה 17 מפעלים בעולם, ומחזור מכירותיה מסתכם בלמעלה מ-1.7 מיליארד דולר בשנה. לאיקיאה זכיינים ב-32 מדינות בעולם. דובר החברה מסר בעבר כי מידי חודש מקבלת החברה כ-150 פניות מישראלים, המעוניינים בייצוגה בארץ. בשנים קודמות רווחו הערכות, כי החרם הערבי מנע כניסתה לישראל, אך החברה טענה כי היו אלה שיקולים מסחריים של גודל שוק. «מאת אורנה רביב וזהבה דברת «רשת הרהיטים השבדית איקיאה מנהלת מגעים למכירת הזיכיון לפעילות בישראל «בין המתמודדים - שופרסל, סופרפארם, קבוצת פישמן-קו-אופ וקבוצת הום-סנטר * הערכות: שופרסל צפויה לזכות בזיכיון