שוחט: פרנקל ניסה למנוע ממני לפרסם את דו"ח זוסמן - ואף הסתירו זמן רב ממרידור

"הבנק לא אימץ את הדו"ח וגם האוצר לא קיבלו ככתבו וכלשונו, כי הוא גם מפקיע סמכויות מהממשלה"

נגיד בנק ישראל, פרופ' יעקב פרנקל, ניסה היום (ד') עד שעות הצהריים, למנוע בעד ח"כ אברהם שוחט לפרסם את הדו"ח המלא של ועדת זוסמן, אשר המליצה על שינויים במבנה ובתפקוד הבנק - כך מסר היום שוחט.

שוחט הדגיש במסיבת עיתונאים בכנסת, כי מדובר בוועדה פנימית של בכירי הבנק, אשר מונתה על ידי פרנקל ב-1995 והגישה לו את הדו"ח ביולי 96'. שוחט אמר, כי פרנקל הסתיר את הדו"ח במשך 8 חודשים, כי הבנק לא אימץ אותו בגלל שהוא קובע המלצה ברורה שעומדת בניגוד לכל הצהרה שהנגיד משדר: שהפקעת הסמכות הבלעדית ממנו לקבוע את מדיניות הבנק והעברתה למועצה מוניטרית בראשותו - איננה פגיעה בעצמאות הבנק.

שוחט הוסיף, כי פרנקל הסתיר את הדו"ח אפילו משר האוצר, דן מרידור, והמסמך נמסר לידי השר רק החודש, לאחר שמרידור איים כי אם לא יקבל את הדו"ח המלא - הוא יתמוך בהצעת החוק הפרטית של ח"כ שוחט, להקים ליד הנגיד מועצה שתחליט על מדיניות הבנק, בדומה להמלצה העיקרית של ועדת זוסמן.

שוחט נמנע מלגלות את המקור שהדליף לו את הדו"ח. הוא אמר, שאם היה מקבל את המסמך מפרנקל, כפי שביקש לא אחת ובתנאי שלא יפרסם את תוכנו, הוא היה מסכים לתנאי. שוחט אמר, שדחה את לחצי הנגיד שלא לחשוף את הדו"ח, כולל הזמנה לארוחת צהריים היום, ומיהר לפרסם את תוכנו, בגלל הצורך הדחוף לתקן את חוק בנק ישראל לפי הצעתו. זאת, כדי שהחלטות הבנק לא יתקבלו בידי איש אחד, במצב שמאיים על המשק מיתון חריף, ולחשוף אחת ולתמיד שגם בכירי הבנק, חברי הוועדה, בדעה שזהו הסדר המקובל ברוב מדינות העולם, והמצב הקיים בבנק ישראל הוא במיעוט חריג.

שוחט גם דחה את טענת פרופ' פרנקל, שגם עלתה לאחרונה בוועדת הכספים, כי רצוי להמתין עד לגיבוש הצעת חוק הכוללת את כל השינויים המבניים הנדרשים בבנק. הוא טען, שבקשתו איננה רלבנטית, מאחר שהאוצר, ולא בנק ישראל, הוא הגוף שמוסמך להציע שינויים בחוק. בנוסף, תיקון מקיף בחוק ייקח זמן.

שוחט טוען עוד, כי המלצות ועדת זוסמן לא התקבלו גם באוצר ככתבן וכלשונן, בגלל שהן מפקיעות מהממשלה לטובת הבנק מספר יעדים של המדיניות הכלכלית, כמו התוויית האינפלציה ושמירה על יציבות המחירים.

שוחט אמר, כי השינוי הנדרש בצמרת הבנק מחוייב בהקדם נוכח מדיניותו שעולה למשק במאות מיליוני שקלים - מחיר ספיגת עודפי המט"ח. הוא אמר, כי רק בשלושת החודשים האחרונים עלתה המרה של כ-4 מיליארד דולר - כ-600 מיליון שקל, שהם חלק מהגרעון.

שוחט מסר, כי ועדת זוסמן הוקמה במחצית 95', בעקבות ויכוח חריף שהיה בוועדה המייעצת של בנק ישראל, בו רוב חברי הוועדה חלקו על מדיניות הריבית ותמכו בטענת האוצר שהדבר יביא למיתון ולא ירסן את האינפלציה. ראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, אמר שצריך להקים ועדה שתבדוק את מערכת קבלת ההחלטות בבנק, ושבעקבותיה הוקמה הוועדה הפנימית בבנק, בראשות הפרופ' צבי זוסמן. שוחט הוסיף, כי שבוע לפני הרצח, בישיבה עם רבין ויועצו הכלכלי, אילן פלטו, הוחלט להקים ועדה נוספת, חיצונית, בראשות השופט מאיר שמגר, ועם נציגים של האוצר ובנק ישראל, אולם הרצח שיבש את כל התוכניות ונותרה רק ועדת זוסמן. «מאת צבי לביא «שוחט: פרנקל ניסה למנוע ממני לפרסם את דו"ח זוסמן - ואף הסתירו זמן רב ממרידור «"הבנק לא אימץ את הדו"ח וגם האוצר לא קיבלו ככתבו וכלשונו, כי הוא גם מפקיע סמכויות מהממשלה"