שחל: "האם בהחלטות בעניין רכבת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?"

שורש לרר: היבט זה של הפרשה חדש בשבילי; היו הליכים לא תקינים, בשל עודף רצון טוב מצד הרכבת

"האם בהחלטות שהתקבלו בעניין רכבת הזבל והחברות שהוקמו במיוחד להובלת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?" - שאל היום (ב') ח"כ משה שחל (עבודה) בוועדה לביקורת המדינה, לקראת תום הדיון בדו"ח מבקרת המדינה על פרשת "רכבת הזבל".

השאלה גרמה להרמת גבות בוועדה, אך נותרה ללא מענה מצד נציגי רשות הנמלים והרכבות ומנכ"ל משרד התשתיות, גיורא רום.

"לא חשבתי שיענו לי", אמר שחל ל"גלובס" אחרי הישיבה, אך סירב לגלות על סמך איזה מידע עורר את השאלה. "זה משהו שסגור בכספת שלי", אמר. "חשבתי שהנושא עלה בדיון, אבל אם לא עלה, אני מנוע מלדבר".

שחל לא נכח ברוב זמן הישיבה. מנכ"ל רנ"ר, שורש לרר, אמר בתגובה כי הופתע מהשאלה. "ההיבט הזה של הפרשה חדש בשבילי, מלבד הערה שנשמעה במהלך המשפט שמתנהל עתה, בו נרמז, כי יועץ חיצוני של הרשות כאילו היה קרוב משפחה של אחד היזמים בחברה שתובעת את הרשות".

עוזרו של לרר, ערן גריפל, העיר על דברי שחל, כי "זה חוסר אחריות מצד מי שהיה שר המשטרה לזרוק דברים בלי לחשוף את העובדות שידועות לו".

לעצם העניין אמר שחל, שבתקופת חברותו בממשלה אמנם היה שותף בדיונים הנוגעים לשינוע האשפה, אך התנגד לכל החלטה כי לא היו הכנה וראייה כוללות וגם קביעת הגופים המבצעים לא היתה ברורה. "תהליך קבלת ההחלטות היה תמוה. הכל נעשה בנפרד וללא תיאום עם כל הגופים הנוגעים בדבר", אמר שחל.

לגבי חקירת המשטרה בפרשה אמר שורש לרר, ש"העסק כנראה נרדם", אך הוסיף מיד, כי מוסדות רנ"ר, כולל אנשי הביקורת, "לא מצאו אפילו שמץ חשד למשהו פלילי". הוא ציין, כי גם בדו"ח הביקורת אין רמז בכיוון זה.

אולם יו"ר הוועדה, ח"כ רן כהן (מרצ), אמר, כי הוא המום מה"אפוקליפסה" שמצטיירת מדו"ח הביקורת על רכבת הזבל. "זה ממש עוילם גוילם", אמר כהן, "כל הריצה הזאת לרכוש ציוד לפני שיתקבלו החלטות ברמה העליונה לגבי הובלת האשפה, וכשמנהל מאשר רכישות בדיעבד או כשמשלמים לסוכן (שייבא את מכולות השפה) ואין מסמכים להוכחה שעשה משהו בשביל הכסף. בחברה פרטית זה לא היה קורה. 3 מיליון שקל שעלה כל הרכוש הזה הם אולי כסף קטן, אבל הבלגן מסביב גדול ונורא".

לרר התנער מכל אחריות וגילגל אותה למנהל הרכבת, "שקיבל התקף לב והתפטר" (יעקב שן-צור), ולמנהל שבא אחריו שמת בנסיבות טרגיות (אהוד הדר), ולגבי כל מה שהיה אחר כך הוא התחמק מתגובה בטענת הסוביודיצה.

לרר אמר, עם זאת, שהיו "הליכים לא תקינים", אבל הסביר שהם נגרמו "מעודף של רצון טוב מצד הרכבת לקדם את הובלת האשפה, נוכח הלחץ הממשלתי שהיה עליה".

לרר: "כל פעם היו מעלים את הנושא ואף פעם לא סוגרים אותו כראוי, וברכבת ביקשו לקדם את הנושא כשאף אחד לא עשה כלום, וכך נוצרו נושאים בעייתיים מבחינה מינהלית". לרר הדגיש, כי אנשי הרכבת בכלל מכחישים שנרכש ציוד נוסף על זה שנרכש בשנים 91'-92' לצורך הפרוייקט הניסויי, בעקבות הסכם העקרונות שהרשות חתמה ב-94' עם החברה הפרטית להקמת השותפות להובלת האשפה ברכבת.

"הרנ"ר היא גוף מסורבל, וההסכם לא אושר במוסדות המוסמכים", אמר לרר. "הוא נעצר בשלב שבו הרשות החליטה לצאת למיכרז, ועכשיו הרכבת מחכה לפסק דין של ביהמ"ש כדי לרכוש את הציוד, אחרי שהחברה פנתה לביהמ"ש ומבקשת פיצויים. נתתי הוראה להפסיק את הטיפול, כי ראיתי שהם רק מסתבכים מרוב רצון טוב. ההחלטה ברשות היא, שעד שלא יהיו חוזים לפינוי האשפה עם הרשויות המקומיות - לא תהיה רכישת ציוד".

מנכ"ל משרד מבקר המדינה, עו"ד יאיר הורוביץ, לחץ על לרר שיסביר, איך בכלל חתמה הרשות על הסכם העקרונות עם החברה בלי לקבל ייעוץ משפטי, שהיא חייבת במיכרז. הוא ציטט לו בהקשר זה מכתב של הרשות ליזם, שבו היא מבקשת "במסגרת העיסקה" לרכוש ציוד מסויים להמשך הניסוי.

לרר: "אני יכול לומר רק, שההסכם מותנה באישור לפי נוהלי הרשות".

הורביץ: "אבל למחרת אתם הוצאתם מכתב שאומר: תרכשו ציוד ונגמור".

לרר: "כל זמן שההסכם לא אושר, שום דבר לא נכנס לתוקף. נקודה זו היא שמתבררת עכשיו בביהמ"ש. הכל עבד כדת וכדין. מישהו נתן להם להבין שהם יכולים לרכוש את הציוד. בידי אלה שניהלו את המו"מ מטעם הרכבת היו שתי חוות דעת משפטיות, שלא צריך לעשות מיכרז וניתן להגיע להסכם העקרונות".

ח"כ רן כהן: "מהצד שלנו נראה שאין סדר של קבלת החלטות והיררכיה של אחריות".

לרר: "הסדר נשמר, ההסכם הובא למוסדות המוסמכים ולא אושר, אבל היה לחץ ממשלתי חזק לגמור משהו".

כהן: "כשיש לחץ, זה לא סיבה שהדברים לא יתנהלו בסדר".

לרר: "אבל עוד לא הוצאנו כסף".

כהן: "ייתכן, אבל כשביהמ"ש יפסוק משהו, זה יעלה בכסף".

לרר: "אתה צודק. אנחנו בחנו את עצמנו. היה כשל בנהלים, אבל מצאנו שלא צריך לשנותם. אולי היה פיספוס אישי כלשהו".

"היה כשל טוטלי בכל הנהלים", אמר כהן, והודיע בסיכום הדיון, כי ימליץ להקים מטה בינמשרדי לכל נושא שינוע האשפה, שיבחן את כל ההיבטים ויחליט מה יהיה מקומה של הרכבת בפרוייקט.

מנכ"ל הרכבת, עמוס אוזני, אמר, כי בינתיים התקבל אישור של המשרד לאיכות הסביבה לבצע פרוייקט ניסויי חדש של הובלת 100 טון אשפה ליום מחיפה, חדרה, נתניה, הרצליה, פתח-תקוה ואיגוד ערים דן למטמנה באשדוד. הוא ציין, שההובלה תתבצע רק בשעות הלילה. «מאת צבי לביא «שחל: "האם בהחלטות בעניין רכבת הזבל היו מעורבים עניינים אישיים ומשפחתיים?" «שורש לרר: היבט זה של הפרשה חדש בשבילי; היו הליכים לא תקינים, בשל עודף רצון טוב מצד הרכבת