תלונה למשטרה: שרון התחייב ב-1996לבנות 70 אלף יחידות דיור לציבור החרדי "במחיר סביר"

שני מסמכים שחשף ח"כ איתן כבל הועברו למשטרה. נתניהו ושרון התחייבו גם להקים שתי ערים לציבור החרדי, בהיקף של 23 אלף יחידות דיור * כבל: מדובר בחשד לכאורה למתן שוחד בחירות

ח"כ איתן כבל (עבודה) טוען, על בסיס מסמך שהגיע לידיו, כי השר אריאל שרון, בהיותו ח"כ, התחייב לחרדים לפני כשנתיים, שאם תקום ממשלת ליכוד אחרי הבחירות, היא תבנה עבורם 70 אלף יחידות דיור לרכישה במחיר סביר. הללו יהיו מיועדות לרכישה "לציבור שאין ידו משגת" לקנות דירה. בנוסף, הבטיח שרון להקים לחרדים שתי ערים חדשות, דרומית לבית שמש ודרומית לקרית גת, בהיקף כולל של 23 אלף יחידות דיור.

התחייבות זו ניתנה בנוסף להתחייבות לבנות מדי שנה 2,000 דירות להשכרה לזוגות צעירים חרדים, שמופיעה בדו"ח מבקרת המדינה אשר פורסם בשבוע שעבר. על ההתחייבות חתמו מטעם הליכוד גם בנימין נתניהו ועובדיה עלי.

כבל טוען, כי מסמך זה לא הגיע לידיה של מרים בן-פורת. כבל צרף את שני המסמכים, שתצלומיהם מתפרסמים כאן לראשונה, לתלונות אותן הגיש בסוף השבוע למשטרה וליועץ המשפטי לממשלה נגד שרון ונתניהו, בחשד לכאורה של מתן שוחד בחירות.

הגדלת אחוזי בנייה

שרון שלח את שני המסמכים לרב רוטשטיין מאגודת ישראל. לדברי שרון, הם אמורים להיות "הבסיס להסכמה עם המיגזר החרדי". שרון אומר, כי עיקרי הדברים הכלולים בו "מבוססים על המסמך שהערת אלינו ועל סמך הפגישות שערכנו עם הרבנים". שרון מציין, כי במקרה שיהיה צורך להקים ממשלת אחדות לאומית, ביצוע התוכנית ייעשה "לאחר תיאום עם השותפות המסורתיות של הליכוד".

שרון כותב, שהתוכנית מבוססת על ההנחה שהציבור החרדי זקוק כיום ל-3,500 יחידות דיור בשנה, "ותוך כמה שנים עשוי מספר זה להיות מוכפל". התוכנית גם תיתן, לדבריו, מענה למחסור הקיים היום במגורים במיגזר החרדי, בהיקף של 6,000 יחידות דיור.

"מתוך מטרה להוזיל את מחיר הדירה לרוכשים", נאמר במסמך, "ייקבע מפתח לפיו יופחת מחיר הקרקע והפיתוח ליזם או העמותה, באופן יחסי להוזלת מחיר הדירה לאותם רוכשים, בדומה לנוהל מענקי זירוז הבניה הנוהגים כיום במשרד השיכון". לקריטריונים לקביעת הניקוד לזכאי משרד השיכון יתווסף "מצבו הכלכלי של הזכאי", בדומה לקריטריונים מקובלים במוסד לביטוח לאומי.

בשלב ראשון של התוכנית, תחל בנייה מיידית של עד 70 אלף יחידות דיור ב-14 ישובים על תשתית עירונית קיימת, ועל תשתיות תכנון ופיתוח שכבר בוצעו: בירושלים - עד 5,000 יחידות; בבאר שבע - 10,000 יחידות; בקרית ספר - 10,000 יחידות; בעמנואל - 5,000 יחידות; בביתר - 6,000 יחידות; באלעד-מזור-7,000 יחידות; בחריש - 8,000 יחידות; ברמת בית שמש - 8,000 יחידות; בכוכב יעקב - 1,500 יחידות; באשדוד - 3,000 יחידות; בצפית - 5,000 יחידות; ובצפת, בחצור וברכסים - עד 500 יחידות בכל ישוב.

בנוסף, תינתן אפשרות להגדלת אחוזי הבנייה בשכונות ותיקות, ובשכונות בהן מתגוררות משפחות ברוכות ילדים. מסמך שרון מבטיח לבדוק את האפשרות למתן החזר או פטור לזוגות צעירים מתשלום המע"מ על רכישת דירה ראשונה, ששטחה איננו עולה על 70 מ"ר.

הבטחה נוספת: "תיבחן התוכנית לבניית שכונות מגורים על ידי אגודות ציבוריות מספר שנים טרם רכישת הדירות ואיכלוסן על ידי הרוכשים. המימון לבנייה יינתן על ידי הממשלה בצורת הקדמת ההלוואות לצורך רכישת דירה, מספר שנים טרם מימוש הזכאות של הפרט".

עדיפות לאומית

שתי הערים החרדיות החדשות שהקמתן מובטחת במסמך הן: מורשת גת, מדרום לבית שמש, שתכיל 8,000 יחידות דיור; ועיר נוספת בין צומת בית קמה לצומת להבים שבנגב, ובה 15 אלף יחידות דיור. בערים אלה, כמו בשכונות החדשות שיקומו בישובים הקיימים, ייבנו מוסדות חינוך, בתי כנסת, מקוואות ומבני ציבור לפי צרכי הציבור החרדי.

הערים החדשות יוכרו כאיזורי עדיפות לאומית, וההטבות שייתנו בהן לרוכשי הדירות, יהיו זהות לאלה שמסמך שרון מבטיח באיזורי העדיפות הקיימים.

המסמך קובע: "לרוכשי הדירות באיזורים אלה יינתנו מענקים והלוואות בסדר גודל של כ-%90 ממחיר הדירה. הפיתוח יסובסד לפי דירוג שייקבע על ידי הממשלה, והקרקע תינתן ליזמים ולעמותות במחיר סמלי, על מנת לאפשר בניית דירות בעלות נמוכה ככל שניתן.

"הממשלה תתקשר עם היזמים והעמותות בחוזים שיאפשרו לה פיקוח ושליטה על מחירי הדירות. הממשלה תקבע מסגרת אשראי מוגדלת לביצוע תוכנית בנייה זו, כדי לעודד יוזמות פרטיות באיזורי העדיפות הלאומית". הבנייה תהיה בהתייחסות לצרכים ולמאפיינים המיוחדים לציבור החרדי, וביניהם: ריכוז קהילתי, "דירות צומחות" (ניתנות להרחבה) לזוגות צעירים, ודירות בשטח גדול במיוחד למשפחות ברוכות ילדים.

נוסף על הבנייה למכירה ולהשכרה, מבטיח המסמך להעמיד לאלתר דירות להשכרה לזוגות צעירים חרדיים מתוך מלאי הדירות שבבעלות המדינה, או של אחד ממוסדותיה, ולהרחיב את הסיוע למשפחות ברוכות ילדים. כמו כן יש בו התחייבות להשלים את החסר של מבנים לשירותי דת ושל מבני קבע לכיתות במוסדות חינוך תורניים הלומדים בקראוואנים, בתוך 3 שנים, במקומות שתוכננו וטרם בוצעו.

קרקעות מוזלות

במסמך תוכנית הדיור להשכרה לזוגות צעירים, עליו חתומים שרון, נתניהו ועלי, נאמר, כי מינהל מקרקעי ישראל יקצה למטרה זו קרקע במחירים מוזלים באיזורי הפיתוח והעדיפות. הממשלה תכיר בדיור להשכרה כפרוייקט בעל עדיפות לאומית, ותנחה את המינהל לשחרר ולהקצות קרק עות בנוהל זריז כמו לפרוייקטים תיירותיים.

הקרקע תוקצה למשקיעים, לעמותות או לחברות משכנות שיוכיחו כוונה מעשית לבנייה ואיכלוס מיידיים. היזמים יזכו לתנאי מפעל מאושר, כולל מענק הפטור ממס הכנסה על דמי השכירות. היזמים, גם אם הם עמותות, יזכו להחזרי מע"מ ומיסים עקיפים על עלויות הבנייה. בכל פרוייקט מאושר באיזורי העדיפות, יינתנו גם הלוואות מקום והחזר הוצאות הפיתוח.

שכר הדירה, לפי ההסכם, יהיה במחיר ריאלי בהתאם לתנאי המקום ובהתייחס לרווחיות היזם, אך הוא ייקבע לשוכר בדירוג דיפרנציאלי בהתאם להכנסתו וגודל משפחתו. דמי השכירות יהיו פטורים ממע"מ. במסלול הסיוע לשוכרים - משרד השיכון יסבסד את שכר הדירה ליזמים. לשוכרים תינתן אופציה לרכוש את דירתם בניכוי חלק משכר הדירה ששילמו.

המסמך איננו נוקב במספר הדירות להשכרה שייבנו לפי תוכנית זו, אך הוא מתחייב שמכלל הסכום - יאושרו עד 2,000 דירות בשנה למיגזר החרדי, ובנוסף יועמדו להשכרה מיידית 1,000 דירות הקיימות כיום בשליטת הממשלה. « מאת צבי לביא «תלונה למשטרה: שרון התחייב ב-1996לבנות 70 אלף יחידות דיור לציבור החרדי "במחיר סביר" « שני מסמכים שחשף ח"כ איתן כבל הועברו למשטרה. נתניהו ושרון התחייבו גם להקים שתי ערים לציבור החרדי, בהיקף של 23 אלף יחידות דיור * כבל: מדובר בחשד לכאורה למתן שוחד בחירות « מאת צבי לביא «תלונה למשטרה: שרון התחייב ב-1996לבנות 70 אלף יחידות דיור לציבור החרדי "במחיר סביר" « שני מסמכים שחשף ח"כ איתן כבל הועברו למשטרה. נתניהו ושרון התחייבו גם להקים שתי ערים לציבור החרדי, בהיקף של 23 אלף יחידות דיור * כבל: מדובר בחשד לכאורה למתן שוחד בחירות