זיופים בבחירות: שני מתים הספיקו להצביע בבני ברק - והקלפי נסגרה

תלונות על היעלמות פתקי הצבעה ותשלומים לבוחרים * ועדת הבחירות: מספר קטן של חריגים

בקלפי מס' 41 בבני ברק נעצרה ההצבעה בשעות הצהריים, לאחר שהתגלה כי שעה לא ארוכה לפני כן הצביעו בה שני אנשים שהלכו לעולמם. השניים הציגו תעודות זהות של אנשים שנפטרו בשלושת החודשים האחרונים, שאת שמותיהם לא הספיקו למחוק מפנקס הבוחרים. רשימה של כ-20 אלף נפטרים כאלה נמסרה לוועדות הבחירות האזוריות.

יו"ר ועדת הקלפי הנ"ל חשד באמיתות זהותם של האנשים, אולם נתן להם לבחור, כשבמקביל פנה לוועדה האזורית לברר אם הם מופיעים בפנקס הנפטרים. עד שהגיעה התשובה החיובית שאכן מדובר ב"תחיית המתים", השניים הספיקו להצביע ולהסתלק.

נציג ישראל אחת התלונן במשטרה, שפתחה בחקירה, ובהתערבות נציג הסיעה בוועדה המרכזית נפסקה ההצבעה בקלפי עד לבירור המשך חוקיותה נוכח שני הזיופים שהתגלו.

קודם לכן עצרה המשטרה אשה בקלפי 104, שהחזיקה תעודת זהות של נפטרת אחרת, רחל בלומנשטיין, ובקלפי 47 נעצר אדם שהחזיק תעודת זהות של הנפטר יצחק זמיר. המשטרה גם חקרה תלונות שבקלפיות בבני ברק, ברח' אהרונוביץ, נמצאו תעודות זהות שאין עליהן מספרים סידוריים בגב התעודה, וכן תעודות זהות שמגן הפלסטיק שלהן פתוח.

מהתלונות שהגיעו לוועדה המרכזית עולה גם, שבירושלים בקלפי 697 בנווה יעקב נתפס אדם עם תעודת זהות מזוייפת. האיש נעצר והתעודה הוחרמה.

בקלפי שבבית ספר חרדי, אף היא בירושלים, נעצר משקיף שהתחזה לנציג הליכוד. משטרת ירושלים גם חקרה תלונות, לפיהן בשכונות נווה יעקב ובמתנ"ס מוסררה, חרדים ניסו לשחד בוחרים בכסף שלא יילכו להצביע.

מטה יום הבחירות של הליכוד הגיש למשטרה תלונות, לפיהן במושב זוהר הציעו תשלומים של 2,000 שקל למי שיבחר לישראל אחת. עוד התלונן הליכוד על הצבעה בתעודת זהות מזוייפת בישוב הבדואי כסייפה שבנגב.

סגן השר מיכאל איתן, יו"ר מטה יום הבחירות של הליכוד, הורה היום לאנשיו לשלוח חברי ליכוד למספר קיבוצים ברחבי הארץ, כדי לעקוב מקרוב אחר ההצבעה. זאת, לאחר שלליכוד הגיעו תלונות מפעילי שטח שחששו מזיופים בקיבוצים.

ח"כ יוסי כץ, יו"ר מטה הערבים במפלגת ישראל אחת בצפון, התלונן היום במשטרת משגב על שאלמונים הפיצו, לטענתו, אלפי כרוזים אנונימיים בכמה כפרים בגליל, בהם נקראו התושבים לשים פתק לבן בהצבעתם לראשות הממשלה.

בקלפיות שברחוב יגאל אלון בת"א נעצרה ההצבעה, בעקבות תלונה של מפלגת המרכז כי נציגי הליכוד וש"ס העלימו את פתקי ההצבעה של המפלגה.

הרגישות לזיופים מצד מצביעים חרדים גורמת לעיכובים בהצבעה בקלפיות לא מעטות וגוררת תלונות לוועדה המרכזית מדרום תל אביב, בני ברק וירושלים. נאמר בהן, שהמצביעים נדרשים להסיר כובעים או פאות נוכריות וכן מתבקשים לצטט בעל פה את מספר תעודת הזהות, או למסור שמות של שכנים כדי לוודא שהם מתגוררים בכתובת הרשומה. המתלוננים טענו שהעיכובים גורמים להמתנה ממושכת בתורים והיא מייאשת ומחזירה אנשים הביתה.

בקלפי בהר נוף, ירושלים, עצרה המשטרה צעיר חרדי בחשד שתעודת הזהות שלו מזוייפת. השוטרים הותקפו בידי חבריו שניסו למנוע את מעצרו. המשטרה טיפלה עד כה בכ-200 תלונות על הפרות חוק.

תלונות אחרות שהגיעו לוועדה המרכזית: חוזר בתשובה מבת ים טען, שנמנע ממנו להצביע בגלל שגידל זקן כשבתעודת הזהות שלו הוא מצולם בפניו החלקות החילוניות; בפתח תקוה נמנעה הצבעה מעיוור, לאחר שהמשקיפים גילו כי נדחפו לידיו פתקי ש"ס; מקלפי באשדוד נעלמו פתקי נתניהו וברק, ובמקומם יש רק פתקי מרדכי שהסיר את מועמדותו.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליהו מצא, דן בתלונות על נסיונות לפסול פתקי הצבעה בהטלה מכוונת של פגמים כגון קשקושים. השופט קבע, שבעה סוגי פגמים שיש להתעלם מהם ולהכשיר את הפגמים.

מנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית, תמי אדרי, אמרה אחר-הצהריים, כי מרוב הדיבורים על מקרי הזיופים מתקבל הרושם, הלא נכון, כי רוב תהליך ההצבעה איננו כשר ורק במיעוט הקלפיות הכל תקין, בעוד שהתמונה בפועל היא הפוכה ומדובר במספר קטן של חריגים