רבבות סכרים בסין בסכנת התמוטטות

בטלוויזיה הממלכתית של סין שודר ב-25 במרס קרב משפטי נדיר על רקע פוליטי רציני. חמישה טכנאים ומנהלים הועמדו לדין בעיר צ'ונגקינג שבמרכז סין בגין התמוטטות גשר. המבנה קבר תחתיו ב-4 בינואר השנה 40 בני אדם שנספו. האסון עורר התמרמרות בקרב 1.2 מיליארד סינים, כי הוא נגרם בשל בנייה רשלנית של החברה, שהשיגה את ההזמנה להקמת הגשר על הנהר בעזרת שוחד ששולם לפקידים מקומיים.

זמן קצר אחרי ההתמוטטות נעצרו מנהלי בנייה, עסקנים מפלגתיים מקומיים ופקידי ממשלה רבים, ביניהם סגן מזכיר המחוז של המפלגה הקומוניסטית. הוא מואשם בקבלת סכום השווה ל-20 אלף מר"ג מראש חברת הבנייה, שלא היתה מורשית לבניית גשר על פי התקנות הסיניות.

האסון בצ'ונגקינג עלה לכותרות ברחבי סין ובעקבותיו נפתח קמפיין קדחתני לחשיפת מבנים שערורייתיים נוספים. התוצאה היתה מזעזעת וחיזקה את המערכה שמנהלת ממשלת בייג'ין נגד השחיתות הגוברת במדינה. שלטונות צ'ונגקינג בדקו 305 מבנים ציבוריים וב-47 מהם התגלו ליקויי בנייה מסוכנים. במקרים רבים הייתה הסיבה שוחד: פקידי ממשלה מקומיים קיבלו כסף מחברות בנייה ועצמו עיניים לנוכח העובדה שקבלנים השתמשו בחומרי בניין בלתי מתאימים כדי להתעשר בקלות.

ממדי השחיתות באתרי בנייה בסין מתבררים מהוראה שפרסמה הממשלה המרכזית באמצע חודש מרס. היא ציוותה על תיקונים ב-33 אלף סכרים ישנים שניבנו ברשלנות. המבצע יעלה סכום השווה ל-7 מיליארד מר"ג. הסכרים תוארו אפילו בעיתונים מקורבים לממשלה כ"פצצות זמן". במושב השנתי של הקונגרס העממי הלאומי בראשית מרס בבייג'ין תבע ראש הממשלה, ז'ו רונג'י, לשפר את הפיקוח על הבנייה בכל המדינה ולמנות אחראי לכל פרויקט.

באסיפת הקונגרס העממי מסרו השופט העליון של סין והתובע הכללי דוח שנתי. לפי הדוחות נבדקו בשנה שעברה 18,600 מעשי שחיתות. נגד שני שלישים מ-40 אלף נושאי משרות ציבוריות שנחקרו הוגשו כתבי אישום. ב-1,590 מקרים נפתחו תיקי חקירות אחרי שגשרים, סכרים, כבישים ובתים שנבנו ברשלנות והתמוטטו, ואנשים נהרגו.

עיתון הערב של בייג'ין הדפיס לא מזמן וידוי של מנהל בניין שסיפר על תאונות רבות שטואטאו מתחת לשטיח בעזרת מתן שוחד לפקידים מושחתים. אבל הסדרה הארוכה של אסונות טרגיים נמשכת. בחודש מרס נפל במרכז סין גשר רכבת והרג חמישה פועלים שעסקו בתיקונים. ממשלת סין מנסה להתגבר על גל האסונות. היומון הרשמי "צ'יינה דיילי" דיווח שמשרד האוצר נוקט צעדים דרסטיים נגד הניצול לרעה של משאבים ממלכתיים.

המעללים של פקידים מושחתים מאיימים במיוחד על מקורות ההון שהממשלה מגייסת למימון תוכנית התשתיות האדירה שלה באמצעות הנפקת מלוות.

המשפט נגד האחראים לאסון הגשר בצ'ונגקינג היה לא רק הזדמנות להפגנת נחישותה של הממשלה במאבק נגד השחיתות הרווחת. הממשלה רוצה גם להדגיש בדרך זו שרדיפת הבצע של עסקנים מקומיים מושחתים הייתה לבעיה ציבורית קשה. בוסים מפלגתיים מקומיים ופקידי ממשלה מנסים להתעשר באמצעות היטלים כפויים ושרירותיים שהם סוחטים מפועלים ומאיכרים. מעשים אלה חיממו את האווירה במדינה ש-900 מיליון מתושביה חיים בכפרים. נוכחות מצלמות הטלוויזיה באולם בית הדין יכולה לשמש שסתום לשחרור קיטור