עו"ד רם כספי קוטף את הפירות

עו"ד רם כספי שפעל לבחירת אהוד ברק לרה"מ, הקים בימים אלה חברת ניהול לקרנות השקעות על בסיס ההנחה שברק יקדם את תהליך השלום ותתחדש התעניינותם של משקיעים זרים בארץ

כאשר נודעו תוצאות הבחירות לראשות הממשלה, עו"ד רם כספי היה, ללא ספק, אחד האנשים המאושרים במדינה. כספי פעל לבחירתו של אהוד ברק, באמצעות שיחות, פגישות עם פוליטיקאים, עם מעצבי דעת קהל, ועם כל מי שיכול היה לסייע.

ההיכרות של כספי עם ברק התחילה לפני 12 שנים. כספי טיפל מטעם המדינה בפרשת ג'ונתן פולארד. ברק שימש אז ראש אג"ם בצה"ל, ועל רקע זה הם נפגשו. כספי התרשם מברק וצפה לו עתיד גדול.

במשך השנים נשמר הקשר בין ברק לכספי. כאשר בתו של ברק, עו"ד מיכל ברק, חיפשה משרד להתמחות בו, נמצא לה מקום במשרד כספי. היא אף נהנתה מהפריבילגיה לשמש כמתמחה האישית של כספי עצמו. בהמשך אף סידר לה מקום עבודה במשרד עוה"ד מהמובילים בעולם, "סקאדן-ארפס", בניו-יורק.

הקשר של כספי עם מפלגת העבודה, החל הרבה לפני תקופת ברק, בזכות אביו, מיכה כספי. רם כספי היה אחד הפעילים של תנועת "אל"ף" - אזרחים למען פרס, לקראת הבחירות הקודמות. כמו כן, במהלך השנים ביצע "משימות" שונות עבור ממשלות המערך.

לא חלף חודש מאז הבחירות, וכספי הקים, יחד עם יצחק שרם, משרם-פודים-קלנר, והכלכלן בני ברגמן, חברת ניהול לקרנות השקעות. החברה הוקמה לאור ההערכה, כי עם עלייתו של ברק לשלטון וקידום תהליך השלום על ידו, יזרמו לארץ השקעות רבות ותתחדש ההתעניינות מקרב משקיעים זרים.

לדעת היוזמים, קידום תהליך השלום הצפוי מעתה, לרבות הסדר קבע עם הפלשתינאים, יביא את ישראל להיות "אמריקה" של המזרח התיכון. כספי, אומרים מקורביו, רואה בעניין הזה את תרומתו הקטנה להצעדתו של ברק קדימה. אכן, תרומה קטנה, בהתחשב בכך שהמרוויחים הישירים מהסידור הזה, הם מקימי החברה והמשקיעים.

החברה שהוקמה, משלבת בין יכולותיו של שרם בשוק ההון, יכולותיו של ברגמן בניהול, וקשריו של כספי עם משקיעים זרים המעוניינים להשקיע בישראל. כספי אף ייתן את הייעוץ המשפטי לו תידרש חברת הניהול.

הרעיון הוא לנהל את השקעותיהם של לקוחות זרים, המעוניינים להשקיע כאן, אך מחפשים גוף שייצג אותם. ברגמן יהיה מנהל חברת הניהול, וזו תנהל את קרנות ההשקעות. יתכן שזו תהיה קרן אחת, אך סביר יותר שיהיו מספר קרנות, שישקיעו באפיקים שונים.

חברת הניהול תקבל דמי ניהול, בגובה כ-%2 לשנה מההשקעות. הרווח הגדול יצמח משיעור העמלה בגין הגידול בערך - מעבר להשקעה - כ-%20. חלוקת האחוזים בחברה, תהיה כזו: שרם וברגמן יחזיקו %30 בחברה כל אחד; כספי יחזיק %20, ושיעור זהה יהיה למשקיעים בחברה.

כספי הוא אחד מעורכי הדין המובילים, הן בתחום העיסקאות, והן בתחום הליטיגציה. הוא קשור עם לקוחות עסקיים מובילים: אלפרד אקירוב, האחים עופר, משפחת דנקנר, בינו צדיק, משרד רו"ח סומך-חייקין, אלי הורביץ, וזה רק חלק קטן מהרשימה.

זו איננה הפעם הראשונה שכספי נכנס להשקעה, אם כי עד כה, היו אלה השקעות פסיביות. בזמנו, היו לו מניות בהנפקת אלרוב, משפחת כספי היתה הבעלים של חברה נדל"נית בשם ונוס, שנכנסה לפרוייקט מגורים בהרצליה, בעיסקת קומבינציה. מדובר, אם כן, במעורבות סולידית בעסקים, כפי שנוהגים לא מעט עורכי דין מסחריים.

יש עורכי דין רבים שמעורבותם בעסקים, מתחרה בעיסוקם כעורכי דין. הבולטים בהם הם יגאל ארנון, יו"ר הבנק הבינלאומי ובעל מניות בכנפיים, ולשעבר בכלל ביטוח; עו"ד שרגא בירן, בין היתר בעל מניות בחברת אלון ומעורב עסקית בנדל"ן; כנ"ל עו"ד משה שוב, המעורב בעסקי נדל"ן.

דוגמה אחרת היא עו"ד צבי מיתר, ראש משרד מיתר-ליקוורניק-גבע. מיתר שותף בעורק, יחד עם אחיו, שמואל מיתר, ודרכה בעסקיה המסועפים של עורק.

בקרב דור הביניים המעורב בעסקים, אפשר למצוא את עורכי הדין נוחי דנקנר ואבי פישר, בעלי חברת דנקנר-פישר, המעורבת בעסקי תעופה ותיירות, ובהם ישראייר. וכמובן, עו"ד יוסי שגב. שגב, השותף עם יצחק תשובה במספר פרוייקטים, ובין היתר בפרוייקט חוף הכרמל, היה גם בעל מניות ברב-בריח